Jeep Comanche frågor/funderingar.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » ons maj 25, 2016 0:05

Har nyligt köpt mig en Jeep Comanche -88 och har några frågor.

Hur vet jag om jag har en Dana 44 eller 35 bak?
Jag gissar att det är en 44, då den har diffbroms, bilen har 7' flak och 720kg i lastvikt.

Är det standard med ca 1cm glipa i ovankant på dörren?

Vad för olja ska man köra i allting.
Motor? 10/40?
Automatlåda? Dexron 2 eller 3?
Fördelningslåda? Dexron 2 eller 3?
Axlar? 80/90? Med LSD tillsats bak förstås.

Tips på bra höjning där det gärna ingår blad bak ca 3-5" höjning. Vill gärna byta blad då jag nu har på ena sidan 4 långa blad och 1 kort och på andra sidan 5 långa och 2 korta.

Jag har tänkt köra med 33" däck 12,5-13,5 breda. Har funderat på Cooper Discoverer stt PRO är det något att ha? Eller annat förslag? Kommer köra 80-90% väg så vägegenskaper har hög prio, samt priset, gillar även utseendet med mönster ner en bit på däcksidan.

Även tips på vars man kan hitta Snorkel, buschwacker, winchkofångare (eller helst CAD ritning så man kan svetsa själv) till bra pris?
Jeep Comanche -88

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av Lone Wolf » ons maj 25, 2016 0:23

kantig kåpa dana 44
rundad kåpa dana 35

nu vill ja se lite bilder på pärlan

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » ons maj 25, 2016 7:39

Då är det en Dana 44

Bilder på hur den ser ut i dagsläget.

Bild

Bild
Jeep Comanche -88

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av Distordera » ons maj 25, 2016 15:43

henriksh skrev:Har funderat på Cooper Discoverer stt PRO är det något att ha? Eller annat förslag? Kommer köra 80-90% väg så vägegenskaper har hög prio, samt priset, gillar även utseendet med mönster ner en bit på däcksidan.
Om vägegenskaper och pris har hög prio skulle jag välja ett annat däck.
Jag kör Discoverer STT och skillnaden på onroad är sannolikt obefintlig. Fart över 60km/h = däckljud. Mycket däckljud. Inte direkt jättebilliga heller.

Men fräna! (och bra i lera)
Jeep J20 -81

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » ons maj 25, 2016 19:44

Priset var ungefär vad jag kan tänka mig att betala, finns väl lite billigare däck om man letar.

Lite däckljud är ju okej. Men är det hemskt mycket däckljud?
Jeep Comanche -88

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av Distordera » ons maj 25, 2016 20:13

Jag tycker det, men någon annan tycker säkert annorlunda.

Vet inte hur din bil är dämpad heller.
Jeep J20 -81

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » ons maj 25, 2016 23:09

Var och besiktade bilen idag och den gick igenom UA! :) Senaste besiktningen innan dess var 2005!

2 frågor till.
Vars hittar man reservdelar billigt och bra
Tex, filter till motor och växellåda, packboxar och packningar till axlarna, tändstift mm tänkte göra en hel service.

Måste även bygga nytt avgassystem från innan katalysatorn och bakåt. Och funderar på om jag ska bygga i 2,5" eller 3". 2,5" räcker ju för effekten så det kanske är överkurs med 3"..
Någon som har dragit ut röret framför bakhjulet mellan ramen och fjädern, funkar det vid mycket flex eller mosar man röret då?
Jeep Comanche -88

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » ons maj 25, 2016 23:22

Distordera skrev: Om vägegenskaper och pris har hög prio skulle jag välja ett annat däck.
Jag kör Discoverer STT och skillnaden på onroad är sannolikt obefintlig. Fart över 60km/h = däckljud. Mycket däckljud. Inte direkt jättebilliga heller.

Men fräna! (och bra i lera)
Är det förresten STT eller STT PRO du har?
Jeep Comanche -88

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av Distordera » tor maj 26, 2016 11:51

Det är vanliga STT jag har men det ska inte spela så stor roll för onroadegenskaperna tror jag.

Billiga reservdelar?? Till en Jeep?? Du skojar. ;)

Än så länge har jag köpt från Hansen och Dalhems. Inte direkt för att det är billigt men det är något enklare att hitta det jag hittills har behövt där. Bra service också!
Jeep J20 -81

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av Lars 9k » tor maj 26, 2016 12:31

Lägg gärna in var du bor!
Nere i Slåne finns även SBVAV som har en del hemma till Jeep.
De skickar i och för sig också.

http://www.yourvismawebsite.com/skaneby ... g-ab?acr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » tor maj 26, 2016 14:36

Distordera skrev:Det är vanliga STT jag har men det ska inte spela så stor roll för onroadegenskaperna tror jag.

Billiga reservdelar?? Till en Jeep?? Du skojar. ;)

Än så länge har jag köpt från Hansen och Dalhems. Inte direkt för att det är billigt men det är något enklare att hitta det jag hittills har behövt där. Bra service också!
Okej, såg bara något test om stt PRO och då sa dom att just vägenskaperna och vägljudet var bättre på stt PRO än föregångaren stt

Haha, är det så :lol:
Får kolla på hansen och dalhems då.
Jeep Comanche -88

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » tor maj 26, 2016 14:38

Lars 9k skrev:Lägg gärna in var du bor!
Nere i Slåne finns även SBVAV som har en del hemma till Jeep.
De skickar i och för sig också.

http://www.yourvismawebsite.com/skaneby ... g-ab?acr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Har uppdaterat profilen nu. Tyvärr bor jag ju så långt från Skåne det går
Jeep Comanche -88

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av cherokeex2 » tor maj 26, 2016 18:49

Om du menar en glipa mellan dropplisten och högsta punkten på dörren så är 1cm ganska normalt.
ev kan det vara så att gångjärnen till dörren håller på att ge sig eftersom dom bara är svetsade i den tunna plåten i A-stolpen (vanligt fel på tidiga XJ,s)
Comanche är en XJ till där flaket börjar

Är det en AW4 automat så ska den ha dexron III, samma i fördelningslådan.
F-lådan är inte känslig på oljan alls.
Vet endel som har motorolja i den och andra som har bakaxelolja i dom, dom med bakaxelolja har det för att dölja missljud...
Axlarna rätt som du säger, i motorn på min XJ -89,a har jag 10-40.
Men se till att hitta en olja med mycket zink (eller köp en tillsats) eftersom den har "flat tappet lifters.(Finns säkert ett bra ord på svenska för det men jag kommer j****r inte på det)
Utan zink så slits dom och kamaxlen ner mycket fortare än andra sorters lyftare.
Min ZJ med 5.2,an har roller lifters så den är inte så känslig för det.

Alla höjningar som passar en XJ passar en comanche, ev kan det vara bladen bak som ställer till det lite för jag har något svagt minne av att dom är lite längre än vad XJ,n har

Där uppe så borde du ju slippa den värsta rosten iaf så det är ju något att vara glad över.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

henriksh
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: ons dec 04, 2013 11:32
Ort: Luleå

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av henriksh » tor maj 26, 2016 23:17

cherokeex2 skrev:Om du menar en glipa mellan dropplisten och högsta punkten på dörren så är 1cm ganska normalt.
ev kan det vara så att gångjärnen till dörren håller på att ge sig eftersom dom bara är svetsade i den tunna plåten i A-stolpen (vanligt fel på tidiga XJ,s)
Comanche är en XJ till där flaket börjar

Är det en AW4 automat så ska den ha dexron III, samma i fördelningslådan.
F-lådan är inte känslig på oljan alls.
Vet endel som har motorolja i den och andra som har bakaxelolja i dom, dom med bakaxelolja har det för att dölja missljud...
Axlarna rätt som du säger, i motorn på min XJ -89,a har jag 10-40.
Men se till att hitta en olja med mycket zink (eller köp en tillsats) eftersom den har "flat tappet lifters.(Finns säkert ett bra ord på svenska för det men jag kommer j****r inte på det)
Utan zink så slits dom och kamaxlen ner mycket fortare än andra sorters lyftare.
Min ZJ med 5.2,an har roller lifters så den är inte så känslig för det.

Alla höjningar som passar en XJ passar en comanche, ev kan det vara bladen bak som ställer till det lite för jag har något svagt minne av att dom är lite längre än vad XJ,n har

Där uppe så borde du ju slippa den värsta rosten iaf så det är ju något att vara glad över.
Tackar för svar!
Då var det ungefär som jag tänkte med alla oljor och sådant!
Tack för tipset om olja med mycket zink, ska se om jag hittar en bra.
Det är som du säger att mj har längre blad bak än xj.

Ja det är nästan ingen rost på bilen då den har gått som jaktbil i 10 år och knappt använd som gårdsbil i 5 år så den har inte sett några saltade vägar på väldigt länge. Till slutet av 90-talet har den gått i Göteborg.
Jeep Comanche -88

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Jeep Comanche frågor/funderingar.

Inlägg av Distordera » fre maj 27, 2016 9:02

cherokeex2 skrev: Men se till att hitta en olja med mycket zink (eller köp en tillsats) eftersom den har "flat tappet lifters.(Finns säkert ett bra ord på svenska för det men jag kommer j****r inte på det)
Utan zink så slits dom och kamaxlen ner mycket fortare än andra sorters lyftare.
Stämmer verkligen detta? Man stöter på påståendet lite då och då.

Jag talade med företagets olje-ansvarig och han påstår att det inte behövs med moderna oljor.
Det finns rätt många moderna maskiner med platta lyftare som inte kräver olja med zink-tillsats.

Råkade på en länk till Cadillac-klubben och de rekommenderar helsyntetoljor till gammalt järn och om jag minns rätt så har Cadillacmotorer också flat tappet.

Dessutom sa oljeexperten jag snackade med att zink-tillsatserna inte alltid blandar sig så bra som man önskar så man vet inte riktigt var zinken hamnar.
Jeep J20 -81

Skriv svar