Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av Vizual54 » ons jul 20, 2016 12:43

Har blivit ganska såld på Cherokee XJ och har skannat blocket efter en. De varierar ganska mycket i pris, vad ska man ge?
Är främst intresserad av årsmodell 94-01
Tex denna har gått ca 40000 mil ska tydligen vara lite rost på, tygklädsel, ingen abs
http://m.blocket.se/orebro/Jeep_Cheroke ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Är 16000:- ok pris? 40k mil är det mycket för en sån här eller är den precis inkörd?
Denna säljs av samma säljare, gått 21000, begärt pris 40000:-
http://m.blocket.se/stockholm/Jeep_Cher ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Cherokee XJ -97

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av peterand » ons jul 20, 2016 19:49

Bägge två har väl sina för och nackdelar och räknar man med lite prutmån är priserna nog ok. Riktigt fina XJs är svåra att hitta
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

seww
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jan 03, 2011 21:11
Ort: Gällivare

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av seww » ons jul 20, 2016 20:08

Jag har en 1997 XJ med knappt 16k mil på mätaren jag funderar på att göra mig av med.
Besiktigad idag, godkänd men lite glapp i spindellederna och en katalysator som klonkar, annars felfri.

Nyss rengjort NSS:en, har en ny i reserv, står takkorg med 4 extraljus + 2 i grillen, högtalare fram installerade 2013. Tyvärr är högtalarna i bagaget ej i funktion, har inte felsökt utan bara skruvat lös soundbaren. Säkert inget stort fel eftersom de funkade när jag köpte den för 3 år sen.
Knappt körd på 1 år pga frun tappade körkortet och NSS:en tjorvade tills snön smälte.

Fina dubbdäck, sommardäcken räcker nån säsong till. Jeppe hundgrindar i bagaget så har haft hund i bilen. Nyare stereo med USB osv. Har också nya slangar o klämmor till kylsystemet, skulle byta förra sommaren men blev inte av. Skälet är att en slang kortade jag av när motorn frös en vinter.

Helt rostfri förutom en liten fläck ovanför förardörren, vi snackar typ fingertoppsstor.

Bilen finns uppe i Gällivare i Norrbotten.
Skicka ett PM om du är intresserad...

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av Vizual54 » tor jul 21, 2016 0:41

Tack för svar. Kan tänka mig att fina XJs börjar bli svåra att få tag på. De börjar ju få ett par år på nacken.
Jag hade tänkt att lägga max 20000:- så det lär ju inte bli något i mint condition direkt.
Cherokee XJ -97

broten
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 08, 2011 22:12
Ort: Åkersberga

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av broten » tor jul 21, 2016 9:27

Samma telnr på båda bilarna , handlare?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av Iznogoud » tor jul 21, 2016 20:37

broten skrev:Samma telnr på båda bilarna , handlare?
Ähum, kanske är jag fördomsfull nu, men en Jeep som finns i Stockholm och/eller Nora låter som att Stefan på jeepskroten är inblandad i. Mina varningsklockor ringer i alla fall... :roll:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av Vizual54 » lör jul 23, 2016 14:40

Den röda verkar finnas i annan annons också, i alla fall samma bilder, och säljs av någon som heter stefan.
Cherokee XJ -97

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av Iznogoud » lör jul 23, 2016 17:12

Googla Stefan och/eller jeepskroten så får du lite mer information om denna person i diverse forum, personligen hade jag inte handlat av honom. Många har också skrivit positiva omdömen om honom och jeepskroten bör tilläggas.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av Micke valp » lör jul 23, 2016 22:37

Vad man ska/bör ge för en Cherokee varierar. Men man ska kolla skicket på bilen. Ett tips är sparklådorna. Hur rostiga är de? Ett annat tips är att lyfta på mattan i bagagerummet ... Där kan finnas rejält med prutmån ...
Och hur är elektroniken? Funkar elsätet och alla fönster? De flesta svensksålda var Limited och det betyder mycket el.
Gör sedan en kalkyl på vad du vill göra med bilen: däck, höjning och ev. vinsch. Sedan är det bara att pruta tills budgeten går ihop. Typ ....
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Vad ska man ge för en Cherokee XJ?

Inlägg av Vizual54 » sön jul 31, 2016 21:32

Köpte mig tillslut en XJ i förra veckan. Det är ju en störtskön bil verkligen. Imponerad över hur den tar sig fram. Har varit ute på lite småäventyr av vägen men inget vansinnigt. Tror bilen klarar mer än vad jag vågar.

Har lite frågor men det tar vi i en annan tråd.

Tack för svar allihopa!!
Cherokee XJ -97

Skriv svar