Nu har jag gjort bort mig rejält

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Vizual54 » ons sep 14, 2016 14:29

Skulle byta pinion packning på bakaxeln igår som har läckt lite. En Dana 35 med slip diff.
Suttit i helgen och läst på en hel del och kollat på videos om detta. Dvs markera och räkna gängor på pinion bulten för att få tillbaka den i rätt läge.
Började med att markera kardan och yoke till diffhuset för att sedan skruva bort kardanen och hänga undan den.
Sedan satt jag helt plötsligt med pinion bulten i ena handen medans den andra handen slog till mig riktigt hårt i pannan.

Vad 17 gör jag nu?
Har ingen aning om hur hårt jag ska dra pinionbulten. Har satt ihop det tillfälligt nu och ringt American racing som ligger i stan. Men den som hade koll på detta var borta tills på måndag.

Hur svårt är det att ta ut diff och byta lager och crush sleeve? Behövs det speciella verktyg?

Någon i närheten av Linköping som kan titta på detta mot en slant så klart?
Senast redigerad av Vizual54 den ons sep 14, 2016 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
Cherokee XJ -97

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Robe » ons sep 14, 2016 16:04

Crush sleeve används för att få rätt pre-load på pinjong-lagren och det mäts genom att mäta motståndet som krävs för att rotera pinjongen och då måste du ha tagit ut diffklumpen ur axeln.

Det bästa vore att köpa en ny crush sleeve och montera.
Du kan återanvända den gamla men det är inte helt skottsäkert:
1. Du tar ur diffklumpen och monterar crush sleeve, packning, yoke och mutter.
2. Dra åt muttern tills du känner att glappet i pinjongen försvinner.
3. Sen drar du åt muttern i små steg och mäter motståndet på pinjongen som ska snurra i tomme. Momentet som krävs för att rotera pinjongen på en Dana 35 ska vara 1.7-3.9N.

Bild


Du kan ju chansa och dra åt den på känn.. men det kan bli dyrt när det skär :aargh:
Lycka till!
/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Vizual54 » ons sep 14, 2016 17:30

Det låter ju inte alltför svårt men kan tänka mig att skenet bedrar lite :)
Med glappet i pinjongen menar du tills det försvinner sidlänges?
Antar att det behövs verktyg för att hålla i yoke när den dras, funkar det med stor rörtång?
Cherokee XJ -97

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av peterand » ons sep 14, 2016 19:23

En D35 kostar nada och är lätt att byta. Håll emot med en rörtång och spänn "hårt", typ vad man klarar med ett spärrskaft.

Ett riktigt hillbilly sätt men oddsen att det funkar är bra. Behöver du en ny axel är det bara att höra av sig.

Robe kommer döda mig... :lol: :lol:
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Vizual54 » ons sep 14, 2016 19:36

Hmm, kanske får bli ett försök med hillbilly sättet först och se om det låter om den.

Till saken hör att det har låtit en del om den tidigare och det såg ut som om någon bytt pinjongpackninen en gång tidigare.

Har redan börjat kolla efter ny axel :)
Fast sådär jättebilliga tycker jag inte de verkar. I alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Men de verkar ju allmänt vilja ha mer betalt för begagnade delar än vad det kostar att köpa nya.
Cherokee XJ -97

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Robe » tor sep 15, 2016 7:54

peterand skrev:En D35 kostar nada och är lätt att byta. Håll emot med en rörtång och spänn "hårt", typ vad man klarar med ett spärrskaft.

Ett riktigt hillbilly sätt men oddsen att det funkar är bra. Behöver du en ny axel är det bara att höra av sig.

Robe kommer döda mig... :lol: :lol:

Lugnt Peter. Jag skrev sista raden och syftade på just hillbilly-metoden. :tumbup:När jag skrev dyrt så syftade jag på dyrare än en crush sleeve :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Ghosthack » tor sep 15, 2016 9:41

Det finns alltid den rätta vägen att gå och många felaktiga. Men att byta "crush sleeve" är viktigare att byta om du byter lager, men är det bara pakningen som du har bytt är det bara draåte det så att det är tight och inget glapp i lagerna. Där emot får du vara försiktig så att du inte drar åt för hårt att "crush sleeve" dars åt mera... :tumbup:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Iznogoud » tor sep 15, 2016 9:48

Vizual54 skrev:Hmm, kanske får bli ett försök med hillbilly sättet först och se om det låter om den.

Till saken hör att det har låtit en del om den tidigare och det såg ut som om någon bytt pinjongpackninen en gång tidigare.

Har redan börjat kolla efter ny axel :)
Fast sådär jättebilliga tycker jag inte de verkar. I alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Men de verkar ju allmänt vilja ha mer betalt för begagnade delar än vad det kostar att köpa nya.
1000 - 1500Kr har jag fått för de jag sålt.
Har 1 D35 kvar med trumbromsar som kommer från en -93 V8 ZJ
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Vizual54 » tor sep 15, 2016 12:48

Ghosthack skrev:Där emot får du vara försiktig så att du inte drar åt för hårt att "crush sleeve" dars åt mera... :tumbup:
Det är just det jag är orolig för. Eftersom jag inte har någon referens till hur det satt innan.
Nu har jag dragit åt så mycket jag bara kan med ett enmeters ledhantag och handbromsen åtdragen så mycket det gick. Enl det jag sett på Youtube så verkar det krävas en hel del för att dra ihop crush sleeven.
Antar att det är bättre att dra åt den lite för hårt än för löst?

@Iznogoud
Rasar axeln kan du räkna med en beställning. Vad är det för utväxling på den du har liggandes?
Cherokee XJ -97

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Iznogoud » tor sep 15, 2016 14:42

3.73
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Vizual54 » tor sep 15, 2016 20:30

Har varit ute på provtur nu och enligt noggranna audiologa mätningar under provturen så låter det som före jag gav mig på detta. Känns hyfsat ok att köra med.

Ska kolla upp vad jag för utväxling i min axel.
Cherokee XJ -97

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av peterand » fre sep 16, 2016 8:34

Vizual54 skrev:Hmm, kanske får bli ett försök med hillbilly sättet först och se om det låter om den.

Till saken hör att det har låtit en del om den tidigare och det såg ut som om någon bytt pinjongpackninen en gång tidigare.

Har redan börjat kolla efter ny axel :)
Fast sådär jättebilliga tycker jag inte de verkar. I alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Men de verkar ju allmänt vilja ha mer betalt för begagnade delar än vad det kostar att köpa nya.
Har en till bensin 4.0, kommer från 98. 1000kr lev till Linköping på sön kväll. Ring 0761891995 vid intresse
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Vizual54 » fre sep 23, 2016 20:54

@peterand
Hej!
Tack för erbjudandet. Kanske lite sent svar :)
Har haft fullt upp och inte hunnit tänka på Jeepen.
Vad är det för utväxling på den axeln?
Kollade min idag och jag har 3.55

Hur funkar det med yoke när man byter axel? Tycker mig minnas att jag läst att kardan och yoke är balanserade tillsammans.
Cherokee XJ -97

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av peterand » mån sep 26, 2016 14:43

Vizual54 skrev:@peterand
Hej!
Tack för erbjudandet. Kanske lite sent svar :)
Har haft fullt upp och inte hunnit tänka på Jeepen.
Vad är det för utväxling på den axeln?
Kollade min idag och jag har 3.55

Hur funkar det med yoke när man byter axel? Tycker mig minnas att jag läst att kardan och yoke är balanserade tillsammans.
Ska köra en gång till under oktober, har både 3.55 och 3.73 axlar från XJ
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: Nu har jag gjort bort mig rejält

Inlägg av Vizual54 » fre sep 30, 2016 17:20

Hmm, jag verkar tappat bevakningen på tråden av någon anledning. Jag hör av mig på telefon.
Cherokee XJ -97

Skriv svar