Nu har jag gjort bort mig rejält
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nu har jag gjort bort mig rejält
Skulle byta pinion packning på bakaxeln igår som har läckt lite. En Dana 35 med slip diff.
Suttit i helgen och läst på en hel del och kollat på videos om detta. Dvs markera och räkna gängor på pinion bulten för att få tillbaka den i rätt läge.
Började med att markera kardan och yoke till diffhuset för att sedan skruva bort kardanen och hänga undan den.
Sedan satt jag helt plötsligt med pinion bulten i ena handen medans den andra handen slog till mig riktigt hårt i pannan.
Vad 17 gör jag nu?
Har ingen aning om hur hårt jag ska dra pinionbulten. Har satt ihop det tillfälligt nu och ringt American racing som ligger i stan. Men den som hade koll på detta var borta tills på måndag.
Hur svårt är det att ta ut diff och byta lager och crush sleeve? Behövs det speciella verktyg?
Någon i närheten av Linköping som kan titta på detta mot en slant så klart?
Suttit i helgen och läst på en hel del och kollat på videos om detta. Dvs markera och räkna gängor på pinion bulten för att få tillbaka den i rätt läge.
Började med att markera kardan och yoke till diffhuset för att sedan skruva bort kardanen och hänga undan den.
Sedan satt jag helt plötsligt med pinion bulten i ena handen medans den andra handen slog till mig riktigt hårt i pannan.
Vad 17 gör jag nu?
Har ingen aning om hur hårt jag ska dra pinionbulten. Har satt ihop det tillfälligt nu och ringt American racing som ligger i stan. Men den som hade koll på detta var borta tills på måndag.
Hur svårt är det att ta ut diff och byta lager och crush sleeve? Behövs det speciella verktyg?
Någon i närheten av Linköping som kan titta på detta mot en slant så klart?
Senast redigerad av Vizual54 den ons sep 14, 2016 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
Cherokee XJ -97
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Crush sleeve används för att få rätt pre-load på pinjong-lagren och det mäts genom att mäta motståndet som krävs för att rotera pinjongen och då måste du ha tagit ut diffklumpen ur axeln.
Det bästa vore att köpa en ny crush sleeve och montera.
Du kan återanvända den gamla men det är inte helt skottsäkert:
1. Du tar ur diffklumpen och monterar crush sleeve, packning, yoke och mutter.
2. Dra åt muttern tills du känner att glappet i pinjongen försvinner.
3. Sen drar du åt muttern i små steg och mäter motståndet på pinjongen som ska snurra i tomme. Momentet som krävs för att rotera pinjongen på en Dana 35 ska vara 1.7-3.9N.
Du kan ju chansa och dra åt den på känn.. men det kan bli dyrt när det skär
Lycka till!
/Robin
Det bästa vore att köpa en ny crush sleeve och montera.
Du kan återanvända den gamla men det är inte helt skottsäkert:
1. Du tar ur diffklumpen och monterar crush sleeve, packning, yoke och mutter.
2. Dra åt muttern tills du känner att glappet i pinjongen försvinner.
3. Sen drar du åt muttern i små steg och mäter motståndet på pinjongen som ska snurra i tomme. Momentet som krävs för att rotera pinjongen på en Dana 35 ska vara 1.7-3.9N.
Du kan ju chansa och dra åt den på känn.. men det kan bli dyrt när det skär
Lycka till!
/Robin
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Det låter ju inte alltför svårt men kan tänka mig att skenet bedrar lite
Med glappet i pinjongen menar du tills det försvinner sidlänges?
Antar att det behövs verktyg för att hålla i yoke när den dras, funkar det med stor rörtång?
Med glappet i pinjongen menar du tills det försvinner sidlänges?
Antar att det behövs verktyg för att hålla i yoke när den dras, funkar det med stor rörtång?
Cherokee XJ -97
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
En D35 kostar nada och är lätt att byta. Håll emot med en rörtång och spänn "hårt", typ vad man klarar med ett spärrskaft.
Ett riktigt hillbilly sätt men oddsen att det funkar är bra. Behöver du en ny axel är det bara att höra av sig.
Robe kommer döda mig...
Ett riktigt hillbilly sätt men oddsen att det funkar är bra. Behöver du en ny axel är det bara att höra av sig.
Robe kommer döda mig...
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Hmm, kanske får bli ett försök med hillbilly sättet först och se om det låter om den.
Till saken hör att det har låtit en del om den tidigare och det såg ut som om någon bytt pinjongpackninen en gång tidigare.
Har redan börjat kolla efter ny axel
Fast sådär jättebilliga tycker jag inte de verkar. I alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Men de verkar ju allmänt vilja ha mer betalt för begagnade delar än vad det kostar att köpa nya.
Till saken hör att det har låtit en del om den tidigare och det såg ut som om någon bytt pinjongpackninen en gång tidigare.
Har redan börjat kolla efter ny axel
Fast sådär jättebilliga tycker jag inte de verkar. I alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Men de verkar ju allmänt vilja ha mer betalt för begagnade delar än vad det kostar att köpa nya.
Cherokee XJ -97
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
peterand skrev:En D35 kostar nada och är lätt att byta. Håll emot med en rörtång och spänn "hårt", typ vad man klarar med ett spärrskaft.
Ett riktigt hillbilly sätt men oddsen att det funkar är bra. Behöver du en ny axel är det bara att höra av sig.
Robe kommer döda mig...
Lugnt Peter. Jag skrev sista raden och syftade på just hillbilly-metoden. :tumbup:När jag skrev dyrt så syftade jag på dyrare än en crush sleeve
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Det finns alltid den rätta vägen att gå och många felaktiga. Men att byta "crush sleeve" är viktigare att byta om du byter lager, men är det bara pakningen som du har bytt är det bara draåte det så att det är tight och inget glapp i lagerna. Där emot får du vara försiktig så att du inte drar åt för hårt att "crush sleeve" dars åt mera...
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
1000 - 1500Kr har jag fått för de jag sålt.Vizual54 skrev:Hmm, kanske får bli ett försök med hillbilly sättet först och se om det låter om den.
Till saken hör att det har låtit en del om den tidigare och det såg ut som om någon bytt pinjongpackninen en gång tidigare.
Har redan börjat kolla efter ny axel
Fast sådär jättebilliga tycker jag inte de verkar. I alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Men de verkar ju allmänt vilja ha mer betalt för begagnade delar än vad det kostar att köpa nya.
Har 1 D35 kvar med trumbromsar som kommer från en -93 V8 ZJ
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Det är just det jag är orolig för. Eftersom jag inte har någon referens till hur det satt innan.Ghosthack skrev:Där emot får du vara försiktig så att du inte drar åt för hårt att "crush sleeve" dars åt mera...
Nu har jag dragit åt så mycket jag bara kan med ett enmeters ledhantag och handbromsen åtdragen så mycket det gick. Enl det jag sett på Youtube så verkar det krävas en hel del för att dra ihop crush sleeven.
Antar att det är bättre att dra åt den lite för hårt än för löst?
@Iznogoud
Rasar axeln kan du räkna med en beställning. Vad är det för utväxling på den du har liggandes?
Cherokee XJ -97
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
3.73
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Har varit ute på provtur nu och enligt noggranna audiologa mätningar under provturen så låter det som före jag gav mig på detta. Känns hyfsat ok att köra med.
Ska kolla upp vad jag för utväxling i min axel.
Ska kolla upp vad jag för utväxling i min axel.
Cherokee XJ -97
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Har en till bensin 4.0, kommer från 98. 1000kr lev till Linköping på sön kväll. Ring 0761891995 vid intresseVizual54 skrev:Hmm, kanske får bli ett försök med hillbilly sättet först och se om det låter om den.
Till saken hör att det har låtit en del om den tidigare och det såg ut som om någon bytt pinjongpackninen en gång tidigare.
Har redan börjat kolla efter ny axel
Fast sådär jättebilliga tycker jag inte de verkar. I alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Men de verkar ju allmänt vilja ha mer betalt för begagnade delar än vad det kostar att köpa nya.
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
@peterand
Hej!
Tack för erbjudandet. Kanske lite sent svar
Har haft fullt upp och inte hunnit tänka på Jeepen.
Vad är det för utväxling på den axeln?
Kollade min idag och jag har 3.55
Hur funkar det med yoke när man byter axel? Tycker mig minnas att jag läst att kardan och yoke är balanserade tillsammans.
Hej!
Tack för erbjudandet. Kanske lite sent svar
Har haft fullt upp och inte hunnit tänka på Jeepen.
Vad är det för utväxling på den axeln?
Kollade min idag och jag har 3.55
Hur funkar det med yoke när man byter axel? Tycker mig minnas att jag läst att kardan och yoke är balanserade tillsammans.
Cherokee XJ -97
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Ska köra en gång till under oktober, har både 3.55 och 3.73 axlar från XJVizual54 skrev:@peterand
Hej!
Tack för erbjudandet. Kanske lite sent svar
Har haft fullt upp och inte hunnit tänka på Jeepen.
Vad är det för utväxling på den axeln?
Kollade min idag och jag har 3.55
Hur funkar det med yoke när man byter axel? Tycker mig minnas att jag läst att kardan och yoke är balanserade tillsammans.
Re: Nu har jag gjort bort mig rejält
Hmm, jag verkar tappat bevakningen på tråden av någon anledning. Jag hör av mig på telefon.
Cherokee XJ -97