SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 02, 2016 20:59

JAG ÄR PÅ JAKT EFTER en Jeep Wrangler. för hobbybruk, landsväg och dålig skogsväg till stugan.
Vad är det för skillnad på modellerna, är det bara inredningen eller är det också mekaniken.
Hur kollar man om det mekaniska är modifierat på något sätt.
Är det OK med en 4 cyl, eller skall det vara en sexa, automat eller manuell, "Confused"

Hoppas på svar innan jag köpt "FEL"
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » mån okt 03, 2016 8:40

Hej Beaver3.

Är det av budgetskäl du begränsar dig till årsmodell 2000?

Det här med val av motor och växellåda är en delare bland "Wranglerfolket".
Likaså Sport eller Sahara. Skillnaden är ju endast blingbling-utrustning(anser jag).
Härutöver finns ju även Rubicon från och med -03(tror jag).
Bland första årsmodellerna av TJ var det inte ovanligt med manuell växellåda - oavsett motor.
Från och med 2004 är automatväxellådan 4-växlad - tidigare 3-petad.
När den 6-växlade manuella växellådan kom är jag osäker på, men vet att den fanns 2004.
Inte heller är jag säker på när den "moderna fyran", DOHC, kom.
Men ungefär samtidigt med 6-petade lådan(tror jag).

Om jag skulle önska fritt så vill jag ha en TJ Sport -06 med DOHC-4:an och 6-petad manuell låda.
Lättare och bättre balans än med den gamla trötta gjutjärnsexan med stötstänger.
Försök att få provköra några olika Wrangler och bilda dig en egen uppfattning.
Wranglern har genom åren förfinats till det bittra slutet.
Bl a kom DANA 44 på -06 och vissa sent tillverkade -05.

Inredningen ändrades 2003. En nackdel då blev de låga stolarna. Körställningen blir som hos "Volvofjortisar" - man ser genom rattkringlan(med viss överdrift). Mycket lätt(men olagligt) att kompensera genom distanser under stolskenorna.

Skillnaden mellan den 3-växlade och den 4-växlade automatlådan är stor. Såväl ur komfort som bränsleekonomisynpunkt.

Jag har ägt bl a TJ -05 och -06 Sahara.
Det första jag gjorde var att demontera all Saharautrustning såsom fotsteg och plastbitar på stötfångarna för att få ett, i mitt tycke, bättre utsende.

Mitt råd är att utöka budgeten. En Wrangler har ett otroligt högt andrahandsvärde så oavsett vilken årsmodell du köper så får du tillbaka pengarna, är min åsikt.

Andra "Jeepers" får kommentera, komplettera, dementera eller vidimera mitt inlägg.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

oscar 4x4
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 14, 2011 20:45
Ort: bankeryd

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av oscar 4x4 » mån okt 03, 2016 20:33

Jag har ägt/äger 3 TJs:
-97 4.0 auto (Sahara)
-97 4.0 auto (sport)
-06 4.0 auto (Sahara)
min pappa äger 1 TJs:
-97 2.5 manuell (SE)

Skillnaden mellan de olika utrustningsnivåerna är till stor del "lyx"-saker så som AC, bättre stereo, annan klädsel, mitt konsol och mer indelnings belysning. Sahara har "allt" medansvar SE och Sport är ganska lika i sina grundutförande dock så kan den var uppgradera med tillval så de nästan är en Sahara.
Mekaniska skillnaden är att "alla" SV-sålda Sahara har automat som standard medans de andra har manuella lådor standard.
Automaterna: 3 stegad (97-02), 3 stegad med OD (03-06)
Manuella: 5 växlad (97-04), 6 växlad (05-06) (Dock svårt att hitta en sen manuell då de inte såldes i Sverige)
Motorer: 4.0l sexa (97-06), 2,5l fyra (97-02), 2,4l OHC fyra (03-06, såldes aldrig i Sverige)

Mina tankar om vilken som är "bäst":
Det beror på vad man har tänkt och ha den till men ska man bara ha den standard (och bara köra den lite) eller som en ren skogsbil så fungerar den gamla 2,5l fyran men den blir snabbt trött när man sätter på större hjul, ska man ha en TJ som man både ska använda som DD och skogsbil skulle jag köpa en 4.0l och utrustningsnivån spelar ingen större roll för min del( handlar mer om pris och skick). (Vet inget direkt om 2.4l fyran då det bara finns en i Sverige, som jag vet om)
När det gäller växellåda är det mer personligt val, jag föredrar automat då jag tycker de är lättare att köra i skogen.
När det gäller årsmodell är jag inte såld på att 05-06 är dem bästa, visst de har mer ljud isolering, skönare stolar, bättre softop och större stereo. Men jag tycker att den tidigare automaten gick bättre i skogen och om man vill ha nytta av OD på automaten och har större däck(typ 33") så måste man byta utväxling i axlarna (dyra) annars hoppar den i och ur Over driven. (Handlar igen om rätt pris)

Bränsle ekonmin är ganska lika (iallafall för modifierade) TJs och beror en hel del på körstilen
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » tis okt 04, 2016 8:50

oscar 4x4 skrev:
Bränsle ekonmin är ganska lika (iallafall för modifierade) TJs och beror en hel del på körstilen
Mina 2 TJ, -05 och -06 drog otroligt mycket bränsle.
Nollfemman, som hade 33" av MT-typ, drog tidvis över 3 liter milen. Kunde sällan gå på fjärde växeln utan hoppade mellan trean och fyran på ett enerverande sätt.
Nollsexan, som också hade 33" men av A/T-typ, drog lite mindre men tenderade även den att hoppa mellan trean och fyran.
Påpekas bör att jag oftast höll mig till fartbegränsningarna med marginal uppåt för att inte "torska".

TJ inga vidare vinterväglagsbilar vare sig med 2x4 eller 4x4.
Ingen Wrangler har "Full Time", tyvärr.
Defender och Niva betydligt säkrare och bättre på halt underlag.
Även KJ 2,8 CRD -06 bättre vinterbil.

Men att i sakta mak lufsa fram i skogen med rätt däck och lufttryck så är TJ rätt så OK, även vintertid.
Det är balansen på motorväg i snömodd som kräver sin man.

Som jämförelse är nog "småsukkorna" ännu sämre i snömodd på motorväg, om man prompt måste utnyttja hastighetsbegränsningarna maximalt.

Tycker jag. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tis okt 04, 2016 22:06

Bra inlägg, jag har inte testkört någon Wrangler, men provsuttit när jag varit i New York.
Både nya unlimited och den gamla -97-06 men jag tyckte den nya var mer ombonad.

Den gamla passar min budget så därför skall jag köpa en -97 eller något nyare.
Jag har sett några med defekter på inredning, ganska dyrt att åtgärda med ersätningsdelar och säljarna vill ändå ha bra betalt fast många delar är dåliga eller utslitna.

Bra att få veta att modellskillnaderna bara är kosmetiska

Jag skulle helst vilja haft diffspärr i hjulaxlarna, behövs diffspärr både bak och fram?
Eller hur fixar man en så billig diffspärr som möjligt.

Är det någon här på forumet som har en Wrangler till vettigt pris kan ni höra av Er.
Annars lär det väl dyka upp några på Blocket efterhand.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Portland » tis okt 04, 2016 22:18

Gillar du diffspärr i axlarna är väl Rubicon ett vettigt val.
Unlimited är väl den långa vad jag förstått.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tis okt 04, 2016 22:29

Nej jag skall ha 2 dörrars,

Är alla Rubicon utrustade med diffspärr?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » ons okt 05, 2016 8:15

Beaver3 skrev:Nej jag skall ha 2 dörrars,

Är alla Rubicon utrustade med diffspärr?
Ja.
Men TJ Rubicon är mycket mycket sällsynta i Sverige.
Då får du nog söka dig en bil i Tyskland.
Jag har haft ARB luftspärrar fram och bak i en TJ.
Funkar mycket bra jämfört med "öppna" axlar.
Bra att veta är att tidiga, eller "privatimporte"r, ofta har differentalbroms i bakaxeln.

Beträffande JK/JKU så är skillnaden i framkomlighet inte stor mellan Sport/Sahara och Rubicon.
JK´s antislirsystem/bromsvärmare/ESP är så effektivt att skillnaden mot Rubicon är inte stor.
Största fördelen med JK/JKU Rubicon är fördelningslådan, urkopplingsbar krängningshämmaren fram, rocksliders m m(samt den åtråvärda RUBICON-dekalen som finns att köpa lös, analogt med att det säljs dubbelt så många "M"-märken som BMW M).

Om du köper en TJ så kan du eftermontera luft- eller vajerstyrda axelspärrar, automatiska spärrar(typ Lock Right) eller torsen.

Det senare skulle jag välja, och har valt bak på en av mina (3) 4x4-bilar(som inte har ESP).

Ställ gärna mer frågor så ska vi nog kunna lotsa dig fram till en lämplig Wrangler - men du har väl inte glömt min "dröm-TJ" i första inlägget. :roll: :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » ons okt 05, 2016 20:48

Man ser nästan inga Rubicon av TJ modellen och det är den som min budget tillåter.
Hur är det med 2,5" höjning går maskineriet bra med det utan andra åtgärder?
Hjulen det sitter ju original på väldigt många, påminner om skottkärrshjul när höjning monterats.
Går det att sätta större däck på samma originalfälgar så det harmonerar bättre?
Skall man montera något som ökar hjulbredden för att få bättre look? Jag menar inte extremt bra look utan moderat bra räcker.
Några frågor som ni har bra åsikter om!
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » ons okt 05, 2016 22:01

2" puckar tillåter 235/85-16" på fälgar med ET 0(noll).
Då behöver du vare sig byta stötdämpare, bromsslangar eller panhardstag, enligt min erfarenhet.

Kolla Mooser metall så kanske du får lite mer idéer hur du ev vill modda en Jeep.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tor okt 06, 2016 20:53

Jag tror det stod att ET var 32 original, Alven&Ingvarsson föreslog ET-6 Black spoke t.ex.
Om man bara tittar på bilens utseende kommer den då att se ordentligt moddad ut?
Han föreslog 31x10,5 däck blir det bra?
Finns det någon bild med den utrustningen så man kan se resultatet?
225/85x15 blir dom lika som 31x10,5?

Här fick jag fälgoffseten.
falginfo.se/bultmonster
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » tor okt 06, 2016 22:16

225/85-15" verkar inte finnas.
225/75-15" är 719 mm höga och 225 mm breda.
31/10½-15" är 791 mm höga och 267 mm breda.
Ovanstående är nominella (teoretiska mått).
Måtten varierar mellan däckfabrikaten.
Sålunda är ett 32" Super Swamper TSL högre än 33" Cooper STT och BF Goodrich MT KM2.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

oscar 4x4
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 14, 2011 20:45
Ort: bankeryd

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av oscar 4x4 » fre okt 07, 2016 22:00

här är bilder på mina mina förra TJs.
På båda så var däcken i linje eller precis utanför skärmkanten.
Den gröna är höjd totalt 3.25" med en kombination av OME höjning och puckar. skärmbreddare är 7" bereda och däcken är 33x12,5 på 15x10 fälgar med et-38
Bild
Bild
Den blåa är höjd med 2,5" puckar och skärmbreddarna är den bredare original varianten (4,25"). däcken är 32x11,5 på 15x8 fälgar med et+6 och tunna 5mm extra spacers på fram däcken.
Bild
Bild
Här är en sedan en jämförelse mellan den gröna och min nuvarande TJ som har 4,5" höjning och 33x12.5 dock är den byggd för tuffare körning med mer fjädringsväg, diffspärr/diffbroms annan utväxling i axlarna osv.
Bild
Bild
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld

oscar 4x4
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 14, 2011 20:45
Ort: bankeryd

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av oscar 4x4 » fre okt 07, 2016 22:13

Wältmeister skrev:
oscar 4x4 skrev:
Bränsle ekonmin är ganska lika (iallafall för modifierade) TJs och beror en hel del på körstilen
Mina 2 TJ, -05 och -06 drog otroligt mycket bränsle.
Nollfemman, som hade 33" av MT-typ, drog tidvis över 3 liter milen. Kunde sällan gå på fjärde växeln utan hoppade mellan trean och fyran på ett enerverande sätt.
Nollsexan, som också hade 33" men av A/T-typ, drog lite mindre men tenderade även den att hoppa mellan trean och fyran.
Påpekas bör att jag oftast höll mig till fartbegränsningarna med marginal uppåt för att inte "torska".
det är det som är problemet med den nyare automaten att man behöver byta utväxling om man ska köra med 33" däck och vill använda overdriven (4:e växeln) eftersom steg tre i båda automaterna är 1:1 så vinner man inte mycket med den nyare automaten med större däck typ över 31-32".

Min med 4.88 i axlarna och 33" kan lätt hålla i fjärde växeln och växlar sällan ner i landsvägs och motorvägs fart. Brukar också hålla mig till fartbegränsningarna men den trivs bäst runt 90km/h. (min ligger runt 1,1 när jag håller en jämn landsvägsfart, stan är en annan historia)
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 09, 2016 14:36

Jättefina bilar, Var det många timmar för att få dom iordning?

Den blå moddningen skulle räcka åt mig, vad ligger en sån kostnad på.
Senast redigerad av Beaver3 den sön okt 09, 2016 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Skriv svar