Höjning av en Wrangler Tj -97

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Cheva-Erik
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör feb 04, 2017 15:46

Höjning av en Wrangler Tj -97

Inlägg av Cheva-Erik » lör feb 04, 2017 16:12

Hej hej,

Jag har en Wrangler TJ -97 4,0l automat som idag står på 32" däck i kombo med 2" "höjningspuckar"
Som vanligt så vill ju mycket ha mer och jag funderar på 35" däck med en 4" höjning och har lite frågor kring det...
1. Räcker det med 4" för att få in 35:or (Tanken med bilen är att den ska användas mer i skog och mark än på väg)
2. Utväxling, behöver man ändra det om man ska köra på 35:or?

Detta kittet är väl det jag har kikat på en del för att få till mina 4"
http://www.roughcountry.com/jeep-suspen ... -906s.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det står ju dock att man KANSKE (tack för det) behöver köpa till lite extra brylar, se länkarna nedan
http://www.roughcountry.com/rear-cv-dri ... 075-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.roughcountry.com/np231-slip- ... -7906.html" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Några tankar kring det?

Tack på förhand!
Mvh Erik

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Höjning av en Wrangler Tj -97

Inlägg av Wältmeister » mån feb 06, 2017 7:54

Om det mest är för att kunna montera större däck kan du kanske behålla din 2" fjäderhöjning och komplettera med 2" karosshöjning? :roll:

Ja, utväxlingen bör du ändra. Kan gå med 33:or. Har jag haft på TJ-05 & TJ-06. 35:or kommer att göra bilen "trött" både i skogen och på vägen. :(

Tänk även på att du med 35:or kan få problem med retardationsförmågan vid besiktningen. :cry:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Finell
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 16, 2019 15:24

Re: Höjning av en Wrangler Tj -97

Inlägg av Finell » sön jan 20, 2019 14:25

Har en Wrangler TJ 2006 som är höjd 4"
Ja - 35:or fungerar med 4" även om de rekommenderar 33" däck till den höjningssats som jag monterade - ( Rough Country 4") gick ganska bra.

Har automatlåda så jag fick lite kardanvibbar, men efter höjt motorn fram så fungerar det riktigt bra.
För bästa resultat så bör man byta bakre kärran mot en med dubbelknut, tråkiga är att för att få dit en så måste man modifiera fördelningslådan med ett ombyggnadskit..

Trött i skogen med 35"? Finns låg växel :)

Lägre utväxling är väl att föredra med 35" or då de blir trött i höga farter men har knapp för lockupen och då är det nästan ungefär lika som att köra med lägre utväxling.

Med 35" så visar hastighetsmätaren ungefär 10 km/h
För lite så när man kör 70 km/h så går det 80 km/h

När det gäller besiktningen så behöver man inte ha däcken på när man besiktar, för det blir främst handbromsen som de kan slå ner på om man har för stora däck på.

/ Kent

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Re: Höjning av en Wrangler Tj -97

Inlägg av grönberg » sön jan 20, 2019 23:47

Jag åker med den höjningen på min 97 tj.
Satte på 35” på 10” fälgar.
Känns lite som att de kommer ta emot i bakkant på främre hjulhus när man svänger och den flexar in.
Min tanke är o gör hjulhuset större bakåt!
Har ni andra gjort på annat vis?

Håller just nu på o ändra utvxl till 4.88 och diffar:)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Höjning av en Wrangler Tj -97

Inlägg av Lars 9k » mån jan 21, 2019 22:41

Alternativet är att montera justerbara eller bara längre bärarmar och på så sätt flytta axlarna lite.

Jag har flyttat fram respektive bak mina axlar 35 resp 40mm. Gjorde underverk på utrymmet in mot trösklarna men kräver kanske lite längre kardaner, flytt av krängningshämmare mm beroende på vad som sitter på bilen i övrigt.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Höjning av en Wrangler Tj -97

Inlägg av gubbstrutten » tis jan 22, 2019 8:13

Lars 9k skrev: mån jan 21, 2019 22:41 Alternativet är att montera justerbara eller bara längre bärarmar och på så sätt flytta axlarna lite.

Jag har flyttat fram respektive bak mina axlar 35 resp 40mm. Gjorde underverk på utrymmet in mot trösklarna men kräver kanske lite längre kardaner, flytt av krängningshämmare mm beroende på vad som sitter på bilen i övrigt.
Kardanspacers kan vara ett alternativ.
Har jag haft på några bilar som höjts.
Annars kan kardanerna hoppa ur i splinesen. :(
Har jag råkat ut för. :rodnar:
Och det händer alltid på de ställen där det är som värst att meka ihop kardanen. :evil:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Re: Höjning av en Wrangler Tj -97

Inlägg av grönberg » sön apr 28, 2019 8:06

Jag förlängde mina länkarmar 1” fram så nu går det fritt och perfekt!
Men min fråga nu är vilken fördelningslåda har jag på min Wrangler 4,0 1997??

Skriv svar