Sida 1 av 1

Nutter by pass

Postat: tis jun 13, 2017 9:00
av Strömmen
Hej är det någon som gjort en sådan på en wrangler 88a.
Vart det någon skillnad, min förgasare är rengjord och justerad men den vill inte gå bra.
Och nu inbillar jag mig att det kan vara tändningen som spökar.
Mvh Anders

Re: Nutter by pass

Postat: tis jun 13, 2017 21:31
av Fisketorp
Inte investera i en HEI fördelare?

Re: Nutter by pass

Postat: tis jun 13, 2017 22:33
av Strömmen
Fisketorp skrev:Inte investera i en HEI fördelare?
Tanken har slagit mig,har även stått och drägglat över ett eftermarknadssprut idag men vill få den genom besiktningen och prova att använda den innan jag lägger ner mer pengar på den.
Tog hem den från verkstan idag utan åtgärd från deras sida dom har för mycket att göra dom också.
Jag böt soppafilter på den och justerade co blandningen lite noggrannare och nu går den rätt bra kunde justera ner tomgången till ca 700 rpm obelastad,utan att den dör med driven i och stillastående.
Men jag ska inte ropa hej imorgon kanske den går som skit igen.
/anders

Re: Nutter by pass

Postat: tis jun 13, 2017 23:23
av Bullen
Tändstift, tändkablar, är motorn jordad?
3 saker som jag spontant kom att tänka på.
Försök att få ihop den där nu så att vi kan
åka tillsammans i Gröndal :poke:

Re: Nutter by pass

Postat: ons jun 14, 2017 21:52
av Fisketorp
Någon skillnad kall som varm?

Min gick verkligen som en potta skit, speciellt varm.
Såg att chokespjället inte öppnade sig, så låst det i öppet läge.
Ger ingen tomgång innan den blivit varm, men den går bra varm iallafall =)

Re: Nutter by pass

Postat: ons jun 14, 2017 22:38
av Strömmen
Fisketorp skrev:Någon skillnad kall som varm?

Min gick verkligen som en potta skit, speciellt varm.
Såg att chokespjället inte öppnade sig, så låst det i öppet läge.
Ger ingen tomgång innan den blivit varm, men den går bra varm iallafall =)
Min choke satt fast men det gick att smörja upp.
Den går bra kall,nu går den hyffsat varm jag ska åka in på återbesök hos bilprovningen när jag hinner.
Det jag inte blir klok på är att något relä eller liknande klickar till och då börjar den gå dåligt men det kommer bara på lågt varv typ 5-600 rpm så håller jag mig ovanför det så ska det nog gå bra.
Mvh anders

Re: Nutter by pass

Postat: fre jun 16, 2017 9:48
av swamper
Putta i en 4,0 från en cherokee ist :D .
Billigt och inte så hemskt komplicerat :D .

Re: Nutter by pass

Postat: fre jun 16, 2017 16:26
av Jeppe
Sök på detta på Youtube!
Finns mycket info ang Nutter Bypass.

Kör själv en 4,2 :a i min Wrangler. Dock med ny Weberförgasare + HEI- fördelare...

Re: Nutter by pass

Postat: fre jun 16, 2017 19:51
av Strömmen
swamper skrev:Putta i en 4,0 från en cherokee ist :D .
Billigt och inte så hemskt komplicerat :D .
Tanken har slagit mig och det är nog så det får bli,när tid finnes.
Trevlig helg /a

Re: Nutter by pass

Postat: fre jun 16, 2017 21:40
av Fisketorp
Jeppe skrev:Sök på detta på Youtube!
Finns mycket info ang Nutter Bypass.

Kör själv en 4,2 :a i min Wrangler. Dock med ny Weberförgasare + HEI- fördelare...
Hyggligt lätt att montera och ställa in HEI?

Vilken weber, och behövde du justera in den/byta munstycken?

Re: Nutter by pass

Postat: sön jun 18, 2017 8:49
av callejeep
Hyggligt lätt att montera och ställa in HEI?

Ja det är lätt den behöver +ström (finns redan där) varvräknarkabeln (finns också där)
Tändningen ställs med stroboskoplampa till 8-10 grader förtändning (tror jag det var några år sedan
jag gjorde det)

Vilken weber, och behövde du justera in den/byta munstycken?[/quote]

weber 32/36 brukar användas finns färdiga kit med förgasare, adapterplattor, gasstag mm
dom är grundbestyckade så ska inte behöva byta munstycken i den.
kolla på ebay kommer att gå betydligt bättre med en sådan

Re: Nutter by pass

Postat: tis jul 11, 2017 21:51
av Strömmen
Tjena,fick den igenom besiktningen med Stepper motorn urkopplad man hör att den missar litegrann på tomgång men den går iallafall.
Kör så några dagar sen kopplade jag in steppern igen och den gick fortfarande bra.
Tills nästa dag när jag ska starta den då går den knappt överhuvudtaget.
Kopplar ur steppern kollar att nålen är fullt ute,men får den inte att gå som när jag besiktigade.
Funderade verkligen på att nuttra den,men idag borrade jag ur pluggen för CO skruven den ena har varit pluggad hela tiden.
Vrider ut den ett varv startar den och den går som den ska,inte antydan till misständning och jämn tomgång.
Återstår att se hur den går imorgon när den kallnat.
Mvh anders

Re: Nutter by pass

Postat: mån jul 17, 2017 18:01
av Jeppe
Fisketorp skrev:
Jeppe skrev:Sök på detta på Youtube!
Finns mycket info ang Nutter Bypass.

Kör själv en 4,2 :a i min Wrangler. Dock med ny Weberförgasare + HEI- fördelare...
Hyggligt lätt att montera och ställa in HEI?

Vilken weber, och behövde du justera in den/byta munstycken?

Ja det var det.
Weber 32/36 har jag för mig att den hette.
köpte som färdigt kitt på Morris 4x4.

Bara att skruva dit, ingen justering eller byte av munstycken.

Re: Nutter by pass

Postat: tor jul 27, 2017 12:07
av JLyback
Jag kör Weber på min 89. Fick den inte heller att gå riktigt som jag ville. Trots massor justeringar och kontroller på förgasaren. Stiften såg bra ut med bra färg, fördelare, kablar och stiften har rullat typ 100 mil. Men misstände mycket på låga varv. Testade göra en nutter tills jag köpt HEI. Och WOW vilken skillnad. Blev som en ny bil.

Re: Nutter by pass

Postat: sön jul 30, 2017 20:20
av Strömmen
Min går fortfarande bra,lite grinig när den är kall om det är varmt ute.
Mvh anders