Wrangler YJ -92 Manuell till Automat

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gandalfen
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 03, 2017 23:50
Ort: Uddevalla

Wrangler YJ -92 Manuell till Automat

Inlägg av Gandalfen » mån jul 31, 2017 0:54

Är väldigt nöjd med bilen förutom att den har manuell låda, önskar mig en automat. Försökt leta efter en en automat låda av typ 32RH eller till och med en TF999 som också skall passa... Men de verkar vara svåra att få tag i. Ingen skrot verkar ha dem, de har bara nya saker på skroten nu för tiden ser det ut som.

Däremot verkar det växa Cherokee XJ på träd, och de har har också en 32RH låda om jag förstått det rätt? Men dessa skall tydligen vara av någon typ som är 10cm längre vilket krånglar till det med bakre axeln som då måste bli väldigt kort, vilket skapar problem om det ens går att få tag i ny bakre axel i den längden.

Kan man få lite råd vad man skall göra? Vill inte sälja bilen, och börja om med allt man gjort. Finns det någon med rätt låda som har en liggande eller känner någon med en sådan låda. Sedan behövs ju ny rattstång osv. Men det får bli problem nr2.

Mvh
Kristian
Senast redigerad av Gandalfen den sön maj 12, 2019 4:33, redigerad totalt 2 gång.

Gandalfen
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 03, 2017 23:50
Ort: Uddevalla

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Gandalfen » mån jul 31, 2017 1:13

Efter att ha läst så fann jag en som gjort det jag önskar:

Jag bytte till motor och automatlåda från en -92XJ i min -87YJ för ett par år sedan utan större problem, behöll fördelningslådan från YJn, en NP231 med SYEkit och har inga problem med längden och vinklar på bakre kardan. Sitter en dubbelknutskardan där så det gjorde det nog lite lättare.
Har du en donatorbil från -92 till -95 med styrboxar o elsystem så tycker jag absolut att du ska göra bytet, blir en mycket piggare o bättre bil inte minst i terrängen utan förgasare som flödar!!
Vill du fråga nåt så gör gärna det, här eller Pm.


Mvh
Kristian

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Lone Wolf » mån jul 31, 2017 20:11

Har en låda stående från en 92 xj.
om du vill veta hur lång den är?

sedan tror jag att men brukar använda en fram kardan från xj

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Fisketorp » tis aug 01, 2017 21:46

Har du 4l eller 4,2l motorn?

Och är det inte Aw4 låda i Xj?

Gandalfen
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 03, 2017 23:50
Ort: Uddevalla

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Gandalfen » tis aug 01, 2017 23:09

Har 4.0l HO motorn.

Jo det skall visst vara AW4 i XJ. Och den är längre än 32RH som vanligtvis skall sitta i YJ och TJ. Men ramlade på denna sida där en har satt in en AW4 låda.

http://www.stu-offroad.com/engine/aw-4b/aw-4b-1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar vara rätt vanligt att AW4 installeras istället för 32RH, då dessa verkar vara lättare att få tag i och är fyraväxlad och skall vara starkare och hålla ännu bättre. Den behöver datorn som styr Automatlåda, men det finns diagram hur man kan koppla ihop det elektroniskt.

Tänkte göra exakt likadant som sidan beskriver. Fått tag i en låda och allt runt denna. Byter allt från startkransen och bak till fördelningslådan. Fördelningslådan i min YJ skall passa och jag har redan SYE-kit installerat som fixar problemet med att AW4 är 7cm längre. Lådan måste även ha 23-splines, fram till 88 eller om det var var 89? Så har AW4 21-splines. Sedan sitter inte YJ fördelningslådan på exakt samma ställe, så det blir att borra några hål att få den att passa på AW4. Borde inte bli allt för svårt.

Jag fick allt till ett bra pris, så fungerar det inte? Så är det bara en jäkla massa arbetstid som är förlorad. Blir ett bra vinterprojekt. Fungerar det? Så får jag en bättre låda än original.

LoteWolf: Ja just fan, den har jag glömt. Den måste också med. Då fördelningslådan flyttar 7cm bakåt. Tur att du sa detta! Är denna bolt on tro? Det är galet mycket som måste med från donatorn. lätt att glömma något.

Mvh
Kristian

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Lone Wolf » ons aug 02, 2017 19:35

Det bästa är nog att köpa hela donatorn .

blir det till att regga om den till automat osv

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av ErraN_XJ » ons aug 02, 2017 20:45

Aw4 med np242 eller 231 blir ganska långa. Framförallt med struten på fördelningslådan.
Ja valde en d300 istället för den här ingen planetväxel så då blir paketet genast 15cm kortare. Däremot e de högerdrop så de blir ju skit för din del.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Fisketorp » ons aug 02, 2017 21:33

En liten undran.
Går det regga om till automat?

Vill minnas mig hört att det inte går regga från automat till manuell.

Men det kanske gällde helbilsgodkänd bil.

Det ska även vara tre olika storlekar på aw4 två med samma antal splinse med olika grova och den andra med antalet splinse mer/mindre.
Om jag inte är ute och cyklar.

Gandalfen
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 03, 2017 23:50
Ort: Uddevalla

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Gandalfen » ons aug 02, 2017 22:40

ErraN_XJ skrev:Aw4 med np242 eller 231 blir ganska långa. Framförallt med struten på fördelningslådan.
Ja valde en d300 istället för den här ingen planetväxel så då blir paketet genast 15cm kortare. Däremot e de högerdrop så de blir ju skit för din del.
Försvinner inte struten med SYE-kit:et. Jag vill inte minnas att jag har någon enorm strut på min fördelningslåda som är 231. Tänkte byta olja i den imorgon ändå, bäst att mäta lite.

Det blir bara mer och mer att tänka på. Kanske detta är ett för stort projekt? Kanske vänt och hitta rätt låda, som kanske en dag dyker upp. Phuuuu

Tror det inte blir några problem att besikta. Bilen är inte heltypsgodkänd. Dessutom står det att mina bil är automat. Det är lite underligt, för den är manuell. Och det finns absolut inget spår av att det någonsin varit en automatlåda i den. Men det mest troliga är det varit en automat? Och någon har satt in en manuell låda någonstans genom åren? Eller så gjordes det något fel när den registrerades 1999 då den anlände Sverige från Tyskland?

Mvh
Kristian

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Wrangler YJ -92 Manual till Automat

Inlägg av Lone Wolf » ons aug 09, 2017 7:44

Fundera lite på längd problemet på lådorna, om du tar XJ bak fjädrar så tror jag
att bakaxeln flyttas bakåt en bit.

Skriv svar