E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av jai134 » mån okt 29, 2018 19:27

Jag bytte spridare på min jeep för att kunna köra på bara E85 och den har gått som en klocka hela sommaren. Nu drog jag igång den när jag kom ut till landet (då hade den stått ett par veckor) och den startade som förväntat, det tog en liten stund längre än med bensin i tanken eftersom det bara var ett par plusgrader. Jag la i ettan och körde men kom bara 20 meter innan den dog. Jag försökte starta igen men den gick bara runt utan att tända. Jag provade att kabla igång den också för jag tänkte att det var för lite kräm i batteriet men det hjälpte inte.
Jag vet inte men gissar på något med bränsletillförseln. Hur kan jag bäst felsöka den? Reläet till bränslepump, bränslepump, finns det någon säkring till dessa osv?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av Iznogoud » tis okt 30, 2018 6:02

Då du har större spridare ger de mer bränsle per insprutningstillfälle och surar ner motorn om den dör, har haft samma problem som löstes med längre varmkörning innan motorn "belastas".
Tror det räcker om du försöker starta på full gas så du ventilerar motorn och "torkar" tändstiften", det har räckt för mig under "inlärningsfasen".

Mina gamla konverterade volvobilar hade aldrig det problemet, så jag gissar det beror på spridarnas flöde vilket är rätt stort om du kör på saabspridarna.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av jai134 » tis okt 30, 2018 10:26

Aha! Det ska testas :-)

Theo
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån maj 01, 2017 21:44
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av Theo » tis nov 06, 2018 11:28

Har inte haft detta problemet alls på min XJ. Är det min bil som är extraordinär tro? Måste undersökas mer detta.

Men som Iznogoud säger så surar den nog ihop. Skulle lämnat bilen på tomgång några sekunder innan ivägkörning.
Medlem i Sandvikens Jeepklubb.
Bli medlem du också!
:tumbup:

Min urspårade Jeep Cherokee XJ -91

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av jai134 » ons nov 07, 2018 18:11

Nu har de tittat på den på verkstan. Ingen gnista så de plockade i en tändspole från en Volvo 240 och nu går den. Är det möjligt att en sådan tändspole ska fungera i wranglern?

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av jai134 » tis dec 25, 2018 19:28

Äntligen kan jag logga in igen! Hur bra som helst. Jeepen går som en klocka med tändspole från en gammal volvo. Dessutom blev jag glad häromdagen när den gick igång i -15 grader efter att ha stått i över en månad ute på tomten. Förvisso efter en stund med motorvärmare men ändå. Trodde det skulle vara besvärligare med en E85-konverterad jeep och kallstart. Ha en god jul!

Theo
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån maj 01, 2017 21:44
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av Theo » tor dec 27, 2018 12:49

Skönt att det löste sig! :)
Medlem i Sandvikens Jeepklubb.
Bli medlem du också!
:tumbup:

Min urspårade Jeep Cherokee XJ -91

Finell
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 16, 2019 15:24

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av Finell » sön jan 20, 2019 14:42

Själv skulle jag nog aldrig ens försöka konvertera om till E85..

Det finns nackdelar med det...flexifuelbilar har tätare intervall för byte av olja bland annat.

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av jai134 » sön jan 20, 2019 17:52

Ja, det påstås så. Jag har till och med hört att "E85 är så tunnflytande så till sist har det krupit så mycket förbi kolvringarna så du har spätt ut oljan så den inte smörjer längre". Det lär nog inte vara korrekt, dock. Hur tätt brukar det vara mellan oljebyten på flexifuelbilar? Jag har ännu inte bytt på min.

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av Flupp » sön jan 20, 2019 20:58

Ford säger 1000mil på sina flexifuel
min cherokee chief s med 360 byter jag på 700 mil
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Inlägg av Iznogoud » sön jan 20, 2019 21:01

Ingen aning om serviceintervall på fabriks E85 VS BF95 motorer, men byter du på 1000-1500 mils intervall lär varken du eller dina barnbarn märka någon skada av etanolen. Viktigast i början av en konvertering är att byta bränslefilter 1 eller 2ggr de första 500- 1000 milen.

Vilka är nackdelarna förutom tätare oljebyten som kostar nästan gratis om man gör det själv?
Kan vara bra att veta efter 20års etanolkörning på diverse bilar där enda problemet varit igensatt bränslefilter på första konverterade bilen vars motor gick ca, 15000Mil på enbart E85 innan karossen rostade bort och motorn sattes i willysjeep istället. Drog inte en droppe olja ens vid 35000 körda Mil vid "bilbytet".
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar