Sida 1 av 2

Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: lör dec 01, 2018 13:49
av cr
Hej!

Börjar bli sugen på en Jeep Wrangler med V8 och automat från en grand cherokee. Någon som har erfarenheter?

Är väl svårt att få plats med den trestegade lådan med överväxel? Kardanen blir kanske löjligt kort?!

Vet ju att alla Äldre Wrangler bara hade trestegs låda. Troligen för att automaten blev för lång med od.

Jag har varken köpt YJ:n än eller donatorbil, så har ingenting att mäta och titta på än.

Ideer och erfarenheter mottages gärna!

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: lör dec 01, 2018 20:38
av Fisketorp
5,9l v8 monteras i denna yj.
inte riktigt orginal för övrigt heller :)

viewtopic.php?f=15&t=28349

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: lör dec 01, 2018 21:37
av cr
Spännande!

Självklar menar jag Wrangler YJ! Inte XJ.

Kul att se XJ med 8:a också!

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: sön dec 02, 2018 3:49
av ErraN_XJ
De e mitt första bygge som e en xj. Nästa e en yj. Tips, hitta en donatorbil nyare än 96. Då e de en kortare låda samt elektroniskt styrd låda så du har en box som sköter allt. Samtidigt som innan du börjar riva så kan du mäta dig fram till vilka kablar du behöver använda. Ja köpte en Motor paket med lös härva, har fortfarande inte ens velat ta i de...

Ja har en dana 300 mont. bakom en 46re, flyttat bak bakaxeln 8cm å bakkardan e ändå kort.

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: sön dec 02, 2018 12:15
av cr
Jag vill ju ha Quadra drive fördelningslådan med så YJ får permanent 4wd och 46re eller vad det nu blir med 4 steg

Men som sagt vet inte om det får plats?! Någon som vet?

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: tis dec 04, 2018 19:45
av ErraN_XJ
46re å 46rh är båda 3 stegade med overdrive om ja minns rätt.
Ja har inte måtten i huvudet men ja minns att de va väldigt långt paket.
De ja kan säga med 95% säkerhet e att de får inte plats utan att flytta bakaxeln. Kanske, om du flyttar fram motorn så långt att vattenpumpen remhjul slickar kylet. Å utan höjning... Men den vikt fördelningen e inte optimal.
däremot så e ja ganska säker på att de borde gå med en th400 med quadradrivelådan från en gammal cherokee wagoneer eller chief. Har för mig att en här i stan gjort så i sin cj7.
Han har däremot den gamle chief 360 men de borde passa.
Men som sagt e ja inte säker! Men de e lite idéer som ja själv hade innan.

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: ons dec 05, 2018 20:20
av Flupp
Vill sticka in lite med lite fakta om th400 och quadratrack lådan (BW1339) den har passengerdrop fram till 1979 efter det sitter det tf727 och drivers drop

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: tor dec 06, 2018 22:56
av cr
Jo det stämmer ju att 46 RE/RH trestegare med over drive efter.

Men är ju helst det jag vill ha en 318/360 med 46RE/RH med Quadradrive fördelningslåda.

Någon vänlig själ som kan mäta från sprängkåpan på sin GC med V8 hur långt avståndet är till utgående kardan till bakaxeln.

Gärna någon med wrangler som mäter samma. Har iofs en med wrangler i bekantskapskretsen så den löser jag om ingen snabbt kan mäta.

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: fre dec 07, 2018 14:56
av mojje
Hej!
Har precis lagt i en 5.2 med låda och NP242 från XJ fungerar kanon, men som sagt blir en liten kardan där bak, ungefär 35cm men jag har vinklade min axel istället för att flytta den så det fungerar väldigt bra.

https://youtu.be/fbV9augKb3c

Mojje

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: fre dec 07, 2018 23:47
av cr
Hej Mojje!

Helrätt bygge!

Vill ju ha fler bilder! eller filmer.

Just vad jag vill! Självklart vill man hellre vinkla upp axeln än flyttar bak, det känns bonnigt att flytta bak axeln och sabba de fräcka proportionerna.

Vad har du för låda? 46RE? Fördelning vill jag helst ha NP 249/ NV249

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: lör dec 08, 2018 8:49
av gubbstrutten
Att det funnits YJ med V8 och automat är helt klart.
För ett antal år sedan hade SVT ett TV-program om ett hemvändande ishockeyproffs som hade tagit med en YJ med V8 som flyttgods från USA.

B t w - Wrangler XJ? :roll: :o :shock: :?

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: lör dec 08, 2018 23:15
av cr
Blev fel med lite kortslutning när rubriken skrevs. Självklart år det Wrangler YJ det skulle stå!

Mig veterligen har aldrig några YJ med V8 lämnat fabriken. CJ 7 fans ju där emot med AMC 360 V8. I YJ:n har det väl bara varit 2,5 liters 4:a, 4,4liters 6:a och senare 4 liters 6:a med insprutning.

Finns ju många i USA med Chevy maskiner och lådor.

Men jag kör gärna original Chrysler Mopar 8:a .

Tråkigt att Jeep själva inte bygger kombinationen Wrangler med V8 när prylarna ligger på hyllan till andra bilar i deras program.

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: mån dec 10, 2018 0:25
av cr
4,2 så klart! För tjocka fingrar här 🤣🤣

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: mån dec 10, 2018 8:06
av mojje
Hej!
Jag tog motor och låda från samma bil (grand cherokee 1998 5.2L) så vad jag kunde se så heter lådan 44RE och den lådan du pratar om sitter bara bakom 5.9l V8an, det jag ska använda min jeep till räcker det med NP242 fördelnings lådan man kan misshandla dom ganska rejält och så passar den rätt på( håll bara koll på vilka splins du har på lådorna, finns olika) , sen måste man sätta dit ett SYE kit och kardan med dubbel knut annars blir det tufft med vinklarna.
Tyvärr är det den enda film eller fotot jag har, hann inte fundera på det när jag byggde i motorn, gick rätt fort, med lite hjälp tog det ca 2,5 veckor.
Men kan ta lite bilder nu och lägg in om du vill?
Mojje

Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360

Postat: mån dec 10, 2018 22:35
av cr
Hej Mojje!

Vanligast drivlinan som finns till salu är ju så klart 5,2 med 44RE. Det funkar fint med den för mig. Helst tar jag med fördelningslådan med visco och permanent 4wd.

Hamnade fördelningslådan längre bak antar jag med en 44RE? Är NP242 mindre än NP249?

SYE kit förstår jag blir ett måste med kort kardan.

Väldigt gärna fler bilder, skulle vara uppskattat.

Mvh Calle