GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av Iznogoud » ons nov 27, 2019 18:33

Är kamaxelgivaren bytt? ( sitter i fördelaren under rotorn )
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » ons nov 27, 2019 18:48

Tror inte det. Vad kallas den på engelska?

Sitter den inuti fördelaren, menar du?

EDIT: Verkar vara camshaft position sensor. Kan inte hitta produkten att köpa nånstans..
EDIT2: "Fördelare kopplingsplatta"/"Distributor switchplate" - dumt att Haynes kallar den "camshaft position sensor"..

Tror du det kan vara den?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av Iznogoud » ons nov 27, 2019 20:27

Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » ons nov 27, 2019 23:03

Hm, verkar kosta lika mycket på Hansen. Om du tror det kan vara den kanske det är värt ett försök!

Bättre att det är den än att det är vevaxelgivaren, den verkar vara ett helvete att byta.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av Iznogoud » tor nov 28, 2019 9:05

Vevaxelgivaren brukar sällan fungera-inte fungera-fungera... Kamgivaren har en period av fungera-inte fungera-fungera.... innan den lägger av helt. Som jag märkt det så är det värmen som gör att den lägger av och sedan fungera igen då motor/givare fått svalna ett tag. Men det är en dödsspiral så efter ett tag är den helt död och måste bytas.

Vevgivaren brukar ta med sig bränsleförsörjningen också, så surrar bränslepumpen då tändningen slås på så tolkar jag det som att den är hel. Kamgivaren vet jag inte om den tar med sig något annat när den lägger av, vilket gör den mer svårtolkad om man undersöker no-start på motorn.

Att det verkligen är den givaren som felar är svårt att säga, men jag ser den som en slitagedetalj värd att byta.
Kan egentligen lika gärna vara tändspolen som också kan ge samma felsymptom utifrån värmeproblem.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » tor nov 28, 2019 11:30

Ok! Både kamaxelgivare och tändspole verkar ju relativt lättbytta, även om det är trångt vid fördelaren såklart. Kanske värt att byta dessa två då. Hansen verkar ha båda.

Skulle vara väldigt skönt att kunna lösa detta själv istället för att lämna in den och se tusenlapparna flyga.

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » lör dec 07, 2019 21:23

Då är kamaxelgivaren och tändspolen bytta, + fördelarrotorn. Hjälpte inte, hackade och ryckte sig fram på hemvägen.. :(

Verkade inte göra så stor skillnad vad man hade för varvtal, kanske lite bättre om man drog på. Fördelarlocket byttes för några år sen bara, men jag tyckte det såg ut som att bläcken hade en del rester på sig, vet inte om det kan orsaka detta?

Vad annars, vakuumläcka?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av Iznogoud » lör dec 07, 2019 21:54

Ingen skillnad alltså, går den bättre vid gaspådrag kan det väl vara ett tecken på vakumläckage.
Testa spraya startgas/bromsrengöring kring insuget och anslutningar för att testa. Eller kika ner i spjällhuset för att se hur oljig plenumkammaren. PCV ventilerna som byttes, var de original eller "pirat"?
Läser man på amerikanska forum verkar endast original fungera som de ska?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » sön dec 08, 2019 12:25

Tomgången är okej, känns ganska otypiskt för vakuumläckage? Men får försöka kolla upp detta när vädret tillåter.

Det är lite oljigt mot passagerarsidan i plenumkammaren, samma ställe som det var mest olja innan plenumet byttes. Trodde läckaget skulle sluta efter det, lite konstigt att det kommer in på samma ställe igen? Det är inga jättemängder, men klart synligt iaf. PCV var nog pirat, vet inte ens var man skulle få tag på original idag. Den gick ju inte alls såhär dåligt innan plenumbytet heller, och borde ju varit mer olja som eventuellt kom in i cylindrarna då?

Det finns ett slags väsande ljud vid motorn, men vet inte om det är läckage av något eller bara nåt som ska vara där :roll:

UGH!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av Iznogoud » sön dec 08, 2019 14:41

Lite olja får man nog räkna med, tänkte mest om du kunde jämföra med tidigare läckage.
Att motorn väser hör väl till med tanke på att det är en massa luft som passerar spjällhus mm + remljud mm, är det ett luftläckage avslöjas det direkt med startgas eller bromsrengöring, även vatten fungerar att duscha slangarna med.
Du kör väl mest stad så jämföra bränsleförbrukning över tid kanske är svårt, ifall lambdan eller så spökar.

Går den bra kall, och blir sämre när varmkörd kan det vara tecken på lambdaregleringen.

Tändkablarna, skick på dessa?
De ska ju dras på ett speciellt vid enligt Jeep, men fan vet...

Min skogsjeep har alltid varit lite svårstartad, och blivit sämre med åren, det visade sig vara PCM som var på väg att gå sönder, efter byte av den mot en begagnad från skroten startar den mycket lättare.
Kan ju vara något elektriskt spöke i PCM eller kabelhärvan. Dragbilen har ett par kablar med avbrott i härvan över fuelrailen, som jag fått skrava i egna kablar i för att få det att fungera.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » mån dec 09, 2019 10:48

Tog den till jobbet idag för att testa. Den gick utmärkt till sista 2-3 minuterna då den började hacka (bara typ 15 minuters körtid totalt).

Så det känns som att det är värmen som påverkar detta på något sätt. Verkstaden hade gått igenom den med sin utrustning utan att hitta en enda felkod. Kan det vara så att en kod för felaktig lambda bara skulle dyka upp när den är varm?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av Iznogoud » mån dec 09, 2019 11:05

Jag tror att en lambda bara sätter felkod om den ÄR trasig, fungerar den delvis är det troligt att PCM inte märker det utan försöker kompensera utifrån felaktiga mätvärden.
Har haft liknande problem där byte av lambdasond hjälpt.
Du skulle ha kollat upp realtidsdata på lambdaregleringen för att se hur den reagerar på gassvar mm, fast det kostar väl minst 500Kr till på verkstad om du inte investerar själv i OBD läsare ( rekomenderas )
Jag använder Autel som fungerar bra till "allt" utom Saab http://www.autelweb.se/enkla-handenheter.aspx
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » mån dec 09, 2019 15:23

Jag har en OBDII-läsare som kopplas till telefonen, ska testa att använda den när den börjar hacka. Vet inte om den är lika bra som en som kostar 3000 dock..

Det som jag tycker är skumt är att du ju faktiskt bytte båda O2-sensorerna på min bil för några år sen! Dessutom specialbeställda från Kolak då de jag köpte på Hansen inte passade.

Redan slut?!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av Iznogoud » mån dec 09, 2019 16:51

Allt kan gå sönder i förtid, därav tanken på att se hur de arbetar via en OBD mätare.
Provkör fler ggr från kall till driftsvarm motor och se när problemen uppstår, om inga problem finns vid kall motor är det något i styrsystemet som ballar ur vid varm motor.

Även katalysatorn kan spela in om den är tät, då kvävs motorn långsamt av uppbyggnad av avgaser som inte kommer förbi den täta katten. Stäng motorn av och får stå en tid sänks avgastrycket på motorsidan och motorn går bra ett tag igen vid nästa start..
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Inlägg av pelle_chanslos » ons dec 11, 2019 19:13

Kört ett antal gånger nu, problemen börjar efter 10-15 minuter varje gång.. Testade OBD2-läsaren, men uppdateringsfrekvensen är så långsam att man inte riktigt ser O2-sensorernas voltfluktueringar. Båda sensorerna ger dock värden mellan 0 och 1 som varierar under körning, så helt döda är de iaf inte.

Tror inte det är blockage i avgassystemet, den går inte bättre om man stänger av nån minut, verkar vara värmen såvitt jag kan förstå.

Kan det vara sprickor nånstans så det läcker vid/mellan cylindrar eller nåt sånt?

Katten kan ju vara slut men tycker det är konstigt att den ger så grova problem med motorn och inga felkoder?

Skriv svar