Jeep ZJ 5.2 -95 startar ej.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Jeep ZJ 5.2 -95 startar ej.

Inlägg av chevypower » lör jul 27, 2019 13:28

Tjena! Vet att det finns ett antaltrådar om Jeep ZJ som ej startar, men jag finner inget som beskriver lösning på just mitt problem och är nu tacksam över lite hjälp!

För ett liten tid sedan var jag ute och åkte med Jeepen, jag skulle parkera på ett ställe och helt plötsligt lägger alla instrument funktioner ned och bilen stendör. Jag lägger växeln i P och försöker starta, men det händer ingeting och instrumentpanelen är fortfarande stendöd. Det enda som tänds när man vridet på nyckeln är bälteslampan.

Jag böjade genast att felsöka med de enkla medel jag hade mäjlighet till, kollade polerna på batteriet, säkringar, skifta lite relän, men inget händer. Plockade sedan bort minuspolen en stund och prova sedan igen men den är stendöd. Testade även med att starta bilen i N samt förde spaken fram och tillbaka några gånger ifall det var nåt glapp där.

Allt ljuse funkar, klimatanläggningen samt stereon startar när jag vrider på tändningen. Men soppapumt, tändning osv är dött, det klickar dock i ett relä när jag vrider till startläge på nyckeln, men inget mer händer.

Jag tror att startspärren är bortplockad av tidigare ägare då det ej sitter någon dosa i nyckeln, låsen fungerar som dem ska.

Någon som varit med om detta eller kan komma med nåt bra tips? Kan det vara tändningslåset eller kanske motorstyrenehet?

Tacksam för svar! Mvh Erik. :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Jeep ZJ 5.2 -95 startar ej.

Inlägg av Fisketorp » sön jul 28, 2019 0:16

Har något liknande på Wranglern.
Startar så snällt oftast, men ibland klickar det bara till och alla instrument är stendöda.
Måste dra minuspolen för att det ska fungera igen.

Ingen aning om vad det är, men får för mig att det är något med startmotorn eller startrelä som spökar, typ kortslutning.

Vad händer om du lägger plus med startkabel direkt på startmotorn?
När tändningen är på.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Jeep ZJ 5.2 -95 startar ej.

Inlägg av Iznogoud » sön jul 28, 2019 9:36

-95 har i det fall den finns, en extern startspärr som inte kan plockas bort men kan "tjuvkopplas".
Sitter isåfall i Höger A stolpe nere vid golvbrunnen. Du har troligen aldrig haft startspärr.

Kontrollera alla säkringar i motorutrymmet samt I kupén, förhoppningsvis har någon av de stora säkringarna löst ut i motorrummet.

På en del ZJ finns det en kabel med ett kontaktstycke halvdold på innerskärmen bredvid batteriet, lossas den startar bilen inte heller, kontrollera om du har en sådan. Finns dock inte på alla!

Bränslepumpen styrs av vevaxelgivaren, går den sönder stannar även bränslepumpen, dock ska startmotor mm fungera.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar