Köpråd wrangler
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis jul 02, 2019 21:49
Köpråd wrangler
Hej alla
Jag har tänkt köpa mig en wrangler, budget 60 tusen. Letar efter en som kanske redan är höjd, större däck med mer... ska ja satsa på en 2.5L eller en 4.0L/4.2L? Jag vill till 100% ha en manuell iallafall!!
Tips på va man ska titta efter, tex kända fel med mer.
Å har ni nått tips om en bra bil till salu så skicka de gärna till mig
Jag har tänkt köpa mig en wrangler, budget 60 tusen. Letar efter en som kanske redan är höjd, större däck med mer... ska ja satsa på en 2.5L eller en 4.0L/4.2L? Jag vill till 100% ha en manuell iallafall!!
Tips på va man ska titta efter, tex kända fel med mer.
Å har ni nått tips om en bra bil till salu så skicka de gärna till mig
Re: Köpråd wrangler
Nyfiken på varför du önskar en manuell?
Re: Köpråd wrangler
Utan tvekan 4.0 och även aut. Personligen ser jag ingen anledning att ha manuell. Men smaken är olika
-
- Användare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis jul 02, 2019 21:49
Re: Köpråd wrangler
Fått för mig bara att de är bättre ute i skogen men, ja är nybörjare så ja vet inte riktigt ja kanske är helt på cykel tur
Re: Köpråd wrangler
Du är inte ute och cyklar . Det är mer än smaksak vilket man gillar. Jag tycker aut är smidigare.
Re: Köpråd wrangler
Har en 4,2 automat (till salu) Nu är det hydralisk låda på den, men är det elektronisk på 4,0 likt Xj?
Så kan man med ett rätt billigt tillbehör växla den manuellt eller välja automat.
Skulle väl säga 4an jag också, skönt med insprut om det lutar samt för förbrukningen. (Om det är så stor skillnad?)
Men trevligt med skattebefriat och vartannat år besiktning på de äldre också
Så kan man med ett rätt billigt tillbehör växla den manuellt eller välja automat.
Skulle väl säga 4an jag också, skönt med insprut om det lutar samt för förbrukningen. (Om det är så stor skillnad?)
Men trevligt med skattebefriat och vartannat år besiktning på de äldre också
Re: Köpråd wrangler
Har en 2,5l YJ 1988 till salu
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd wrangler
Lite sent svar på din fråga - men...…..
Om din budget tillät så skulle jag välja en TJ Sport -06 med 2,5-litfyran och 6-petad manuell växellåda.
Finns nog lika många argument för manuell som för automatväxellåda.
Du KAN INTE få gubbstopp med en automat, är väl vanligaste åsikten.
Min åsikt är att det blir "ryckigare/gungigare" med automat - även om man kör som amerikanska fruntimmer.
Har ägt 3 Jeepar, en Mitsubishi, och en Mazda med automat.
Övriga 11 4x4-bilar har varit manuella.
Föredrar det senare när det blir kritiskt i skogen.
Tar hellre ett gubbstopp än sliter/slirar på kopplingen.
Sist, men inte minst, en manuell kan man bogsera igång.
Tycker jag.
Om din budget tillät så skulle jag välja en TJ Sport -06 med 2,5-litfyran och 6-petad manuell växellåda.
Finns nog lika många argument för manuell som för automatväxellåda.
Du KAN INTE få gubbstopp med en automat, är väl vanligaste åsikten.
Min åsikt är att det blir "ryckigare/gungigare" med automat - även om man kör som amerikanska fruntimmer.
Har ägt 3 Jeepar, en Mitsubishi, och en Mazda med automat.
Övriga 11 4x4-bilar har varit manuella.
Föredrar det senare när det blir kritiskt i skogen.
Tar hellre ett gubbstopp än sliter/slirar på kopplingen.
Sist, men inte minst, en manuell kan man bogsera igång.
Tycker jag.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Köpråd wrangler
Hur kan det bli ryckigare och gungigare med automat!?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Köpråd wrangler
Stall Speed?
Upplever Min Yj som ganska ryckig med automat och lågväxel, var likaså med Kc v6 automat.
iofs är jag inte så bra på att smeka gasen så kanske mer mitt fel.
Har inte samma symtom med Pajeron 2,5 Td manuell (Då hade Kc samma däck och snarlik utvxling i axlar)
Re: Köpråd wrangler
Aldrig hört någon säga att manuell låda skulle ge lugnare/smidigare körning i offroadsammanhang.
Poängen med automat är ju att man inte behöver ta hinder på "studs" utan kan smyga upp precis intill hindret och bara öka lite på gasen för att smyga över det, jämfört med manuell låda där du antingen kör motorstopp mot hindret eller tvingas ta det på "studs" genom att köra fort mot/på det.
Om utväxlingen är för hög och däcken stora så att bilen går för fort kan jag möjligen köpa resonemanget, men det blir ju lika, eller än värre med manuell låda vid samma förutsättningar.
Poängen med automat är ju att man inte behöver ta hinder på "studs" utan kan smyga upp precis intill hindret och bara öka lite på gasen för att smyga över det, jämfört med manuell låda där du antingen kör motorstopp mot hindret eller tvingas ta det på "studs" genom att köra fort mot/på det.
Om utväxlingen är för hög och däcken stora så att bilen går för fort kan jag möjligen köpa resonemanget, men det blir ju lika, eller än värre med manuell låda vid samma förutsättningar.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd wrangler
Intressant och samtidigt rätt så fantastiskt är att vi har så olika åsikter om drivlina.
Allt är naturligtvis avhängigt utväxlingen.
För att nu prata annat än Jeep ett tag, så anser JAG att det inte kan bli bättre än med manuell och 6,5:1 i fördelningslådan på en Samurai.
Defender har jag haft både 5- och 6-växlad manuell. Den 6-växlade har lägre "etta" vilket naturligtvis gör den lämpligare med 33:or.
G-Wagen har jag endast ägt en och den hade 5-växlad manuell. Liiite kopplingsslir med 35:or, erkännes.
Personligen har jag haft svårt att förlika mig med Jeeparnas automater - men har ändå ägt 3 st.
Har bara kört ner en koppling, och det var på en Samurai med original utväxling i axlar och fördelningslåda. (i lervällingen på Brändåsen för bortåt 15 år sedan)
Var och en ska naturligtvis köra med det hen trivs med. Vill bara ventilera min åsikt.
Allt är naturligtvis avhängigt utväxlingen.
För att nu prata annat än Jeep ett tag, så anser JAG att det inte kan bli bättre än med manuell och 6,5:1 i fördelningslådan på en Samurai.
Defender har jag haft både 5- och 6-växlad manuell. Den 6-växlade har lägre "etta" vilket naturligtvis gör den lämpligare med 33:or.
G-Wagen har jag endast ägt en och den hade 5-växlad manuell. Liiite kopplingsslir med 35:or, erkännes.
Personligen har jag haft svårt att förlika mig med Jeeparnas automater - men har ändå ägt 3 st.
Har bara kört ner en koppling, och det var på en Samurai med original utväxling i axlar och fördelningslåda. (i lervällingen på Brändåsen för bortåt 15 år sedan)
Var och en ska naturligtvis köra med det hen trivs med. Vill bara ventilera min åsikt.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Användare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons okt 31, 2018 20:59
Re: Köpråd wrangler
På tal om att ventilera åsikter,...... ja nu var det ju Köpråd Wrangler det gällde och då kan man ju ha olika åsikter. Här ära min:
Om budgeten inte tillåter mer än 60 tusen spänn så kommer man att få vad man betalar för; i bästa fall en YJ med en 4:a på 100 hk och en manuell 5-växlad låda. Blir man inte Jeep-hatare efter den erfarenheten så blir man det aldrig.
Bättre är att vänta till budgeten tillåter en TJ med en 4L 6:a på typ 190 hk och då kan det nästan kvitta om det är en 4-växlad automat eller en 6-växlad manuell. Effekt slår alltid växellådan.
Ändå bättre är att utöka budgeten till en JK för då medföljer tillräcklig effekt (200 eller 280 beroende på årsmodell) och en vettig transmission för att det ska bli njutbart i skogen. (Mercedes W5A580 är en utmärkt låda och det sista som ger upp på en JK)
Kan inte se framför mig att en YJ som väger nästan 1500 kg med en fyra som utvecklar 100 hk på vevaxeln skulle klara nåt svårare än en vanlig svensk grusväg
Willy
Om budgeten inte tillåter mer än 60 tusen spänn så kommer man att få vad man betalar för; i bästa fall en YJ med en 4:a på 100 hk och en manuell 5-växlad låda. Blir man inte Jeep-hatare efter den erfarenheten så blir man det aldrig.
Bättre är att vänta till budgeten tillåter en TJ med en 4L 6:a på typ 190 hk och då kan det nästan kvitta om det är en 4-växlad automat eller en 6-växlad manuell. Effekt slår alltid växellådan.
Ändå bättre är att utöka budgeten till en JK för då medföljer tillräcklig effekt (200 eller 280 beroende på årsmodell) och en vettig transmission för att det ska bli njutbart i skogen. (Mercedes W5A580 är en utmärkt låda och det sista som ger upp på en JK)
Kan inte se framför mig att en YJ som väger nästan 1500 kg med en fyra som utvecklar 100 hk på vevaxeln skulle klara nåt svårare än en vanlig svensk grusväg
Willy
JKUR
Re: Köpråd wrangler
Kan inte se framför mig att en YJ som väger nästan 1500 kg med en fyra som utvecklar 100 hk på vevaxeln skulle klara nåt svårare än en vanlig svensk grusväg
Willy
[/quote]
Aja.... lite kan dom
https://www.youtube.com/watch?v=RdbRb9dUdj0&t=246s
Willy
[/quote]
Aja.... lite kan dom
https://www.youtube.com/watch?v=RdbRb9dUdj0&t=246s
-
- Användare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons okt 31, 2018 20:59