Vad för fjäder i samband med filterbyte?
SYE kit behövs inte vid normal höjning såvida man inte avser glänsa lite extra på någon bilträff, se över knutkorsen först om du tror drivlinan orsakar vibrationer. Finns på Biltema om du handlar där.
Jag har 4,5" höjning fram och 4,5-5,5" bak ( tror jag lade i en extra 1" puck där för lastviktens skull ) med justerbara bärarmar, och behöver inget SYE kit, däremot kanske en något längre kardan för bästa instick i f-lådan.
Har du fortfarande kvar CV kardanen fram, BYT den till knutkorskardan från en äldre ZJ/XJ.
Vilken kardan menar du med frigång, fram eller bak?
Höjer du utan förlängda/justerbara bärarmar kommer axlarna närmre centrum av bilen och kardanerna bottnar ( bak i vart fall ) vilket belastar både f-låda och bakaxel i onödan.
Både bak och framkardaner finns i olika längder original, mät och köp en längre/kortare utifrån behov.
V8 styrstag mm är grövre, men böjer sig lika lätt som I6 så det är nog inget som direkt behöver köpas utan kan vänta till stagen är för krokiga att riktas.
Ett Over The Knuckle kit är isåfall att rekomendera för att flytta upp stagen ovan axeln istället för under/framför.
Lars 9K tror jag har ett sådant på sin ZJ.
Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...
Det sitter en fjäder under en täckbricka som som "sköter" växlingen mellan 3an och 4an. Den kan gå av och då är man utan 4a. Vilket jag alltså är numera...
Hade jag inte funderat på att byta den hade den förmodligen inte gått sönder. Karma!
Haha, hade ingen aning om att man kan glänsa med det! Tjenare stumpan, skaru me o kolla in mitt sye-kit?!Iznogoud skrev: ↑fre feb 07, 2020 14:48 SYE kit behövs inte vid normal höjning såvida man inte avser glänsa lite extra på någon bilträff, se över knutkorsen först om du tror drivlinan orsakar vibrationer. Finns på Biltema om du handlar där.
Jag har 4,5" höjning fram och 4,5-5,5" bak ( tror jag lade i en extra 1" puck där för lastviktens skull ) med justerbara bärarmar, och behöver inget SYE kit, däremot kanske en något längre kardan för bästa instick i f-lådan.
Skämt åsido, har 6.5" höjning tydligen. Den bakre kardanen är synnerligen hemmasnickrad, men jag ska forska lite mer i knutar o balans innan jag bygger dit sye.
Vill ju inte bli betraktad som en "show off"!
Har en high pinion från en XJ och dubbelknutskardan fram.
Jag menade egentligen i största allmänhet.
Om den är monterad i en ända och jag har den ihopskjuten eller inskjuten i botten, hur mycket marginal ska man ha mellan kortaste längden och längden monterad?
Ok, tack. Då kör jag på det jag har sålänge.Iznogoud skrev: ↑fre feb 07, 2020 14:48 V8 styrstag mm är grövre, men böjer sig lika lätt som I6 så det är nog inget som direkt behöver köpas utan kan vänta till stagen är för krokiga att riktas.
Ett Over The Knuckle kit är isåfall att rekomendera för att flytta upp stagen ovan axeln istället för under/framför.
Lars 9K tror jag har ett sådant på sin ZJ.
Om Lars 9k har lust att ge en liten recension så vore det mycket uppskattat!
Mvh
Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...
Är kardanen hemmasnickrad så har du vibrationsproblemet där, så byt den och kolla knutkorsen så slipper du de problemen.
Dubbelknuten fram har en kula och fjäder i sig som kan glappa upp och ge vibrationer som följd, lossar du kardanen så ska dubbelknuten kännas "fast" i alla lägen om du vrider runt den, glappar den så är den sliten och bör renoveras. Finns kit att köpa på nätet.
Så länge kardanerna har tillräckligt ingrepp i splines mm och inte bottnar i något läge så är det väl bara att köra på.
Dubbelknuten fram har en kula och fjäder i sig som kan glappa upp och ge vibrationer som följd, lossar du kardanen så ska dubbelknuten kännas "fast" i alla lägen om du vrider runt den, glappar den så är den sliten och bör renoveras. Finns kit att köpa på nätet.
Så länge kardanerna har tillräckligt ingrepp i splines mm och inte bottnar i något läge så är det väl bara att köra på.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6