Axelguide Chevrolet, GM m.m
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Sen är det ju även så att med en lågväxel som oftast växlar ner ca 2.7 på chevorna så får man ju ganska mycket mer effekt/vrid att belasta axlarna med jämfört med om man kört på högväxeln.
Och som grottulf sa, dom största fienderna i skogen är stötbelastningar och stora däck som ger bra fäste. Behöver inte nödvändigtvis vara hjulstuds utan det räcker ju att man slirar och sen får fäste mot en sten.
Och som grottulf sa, dom största fienderna i skogen är stötbelastningar och stora däck som ger bra fäste. Behöver inte nödvändigtvis vara hjulstuds utan det räcker ju att man slirar och sen får fäste mot en sten.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
-
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis nov 16, 2010 14:55
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Axlar
Om jag inte minns fel så hade Dodge w200 318cid 727 "Nato" havyduty versionen d44 fram & 60 bak på enkelhytten 75-78 medans dubbelhytten med 360cid & 727lådan hade dana60 både fram och bak. Var med och tog hem ett gäng sådana 1988-89 (även några D300 van 4x4) tillsammans med Lennart "Baron" Viderdal (R.I.P), Teredo ingejörs firma i Bettna. På gammla mejeriet finns det säkert en del axlar kvar Hade själv en av dessa W200:or (PAM077) Var första ägaren med reg:bes som Lb i sverige 1989.Sålde henne tyvärr 1995 Mvh Lasse
Senast redigerad av Fiat 126P 4X4 den fre nov 26, 2010 1:28, redigerad totalt 1 gånger.
http://bidzina1991.wrzuta.pl/obraz/aIML ... h_terenowy Inte min men nåt åt det hållet är tanken;P
-
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis nov 16, 2010 14:55
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Re: Axlar
Fiat 126P 4X4 skrev:Om jag inte minns fel så hade Dodge w200 318cid 727 "Nato" havyduty versionen d44 fram & 60 bak på enkelhytten 75-78 medans dubbelhytten med 360cid & 727lådan hade dana60 både fram och bak. Var med och tog hem ett gäng sådana 1988-89 (även någraD300 van 4x4) tillsammans med Lennart "Baron" Viderdal (R.I.P), Teredo ingejörs firma i Bettna. På gammla mejeriet finns det säkert en del axlar kvar Hade själv en av dessa W200:or (PAM077) Var första ägaren med reg:bes som Lb i sverige 1989.Sålde henne tyvärr 1995 Mvh Lasse
Teredo Ingenjörsfirma . (om dom finns kvar?)
Kontaktnummer Tel: 0155 - 920 06
Adress
Asphagsvägen 6
640 33 BETTNA
Bransch: Bilreservdelar, tillbehör - Detaljister MOPAR.Chrysler
Senast redigerad av Fiat 126P 4X4 den fre nov 26, 2010 1:29, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis nov 16, 2010 14:55
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Dana 60
Även Dodge Ram Charger hade denna axel Den enda nackdelen med dessa axlar är knutkors i spindeln, djävla slag i ratten, dvs AKTA TUMMARNA och knutarna knäcks om styrservon är stark nog på torra hårda underlag. (Nato modellerna saknade servo). Men pinjongen och diffen håller
http://bidzina1991.wrzuta.pl/obraz/aIML ... h_terenowy Inte min men nåt åt det hållet är tanken;P
Du får nog förtydliga dig lite om vilken axel du pratar om.
Ramchargern har aldrig haft Dana60 fram, möjligen bak.
Dana60 framaxlar från 70-tals dodge är med största sannolikhet "closed knuckle"-axlar,
som inte alls är särskilt eftertraktade.
Jag tror kingpin-Dana60 framaxlerna kom först -78 i Dodge o Cheva
När det gäller bakaxlar så är inte dana 60 så värst eftertraktade heller, när det finns 14bsf och 14bff till bra priser.
Ramchargern har aldrig haft Dana60 fram, möjligen bak.
Dana60 framaxlar från 70-tals dodge är med största sannolikhet "closed knuckle"-axlar,
som inte alls är särskilt eftertraktade.
Jag tror kingpin-Dana60 framaxlerna kom först -78 i Dodge o Cheva
När det gäller bakaxlar så är inte dana 60 så värst eftertraktade heller, när det finns 14bsf och 14bff till bra priser.
-
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis nov 16, 2010 14:55
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Ja du verkar veta mer än mig. Minns bara att när knuten knäcktes i en av Natos dodge ramcharger vilket va en 78 så satt det en dana60 i den (militärerna hade väl byggt en HPD ) Och det finns säkert bättre axlar, men det funka för migGrottulf skrev:Du får nog förtydliga dig lite om vilken axel du pratar om.
Ramchargern har aldrig haft Dana60 fram, möjligen bak.
Dana60 framaxlar från 70-tals dodge är med största sannolikhet "closed knuckle"-axlar,
som inte alls är särskilt eftertraktade.
Jag tror kingpin-Dana60 framaxlerna kom först -78 i Dodge o Cheva
När det gäller bakaxlar så är inte dana 60 så värst eftertraktade heller, när det finns 14bsf och 14bff till bra priser.
http://bidzina1991.wrzuta.pl/obraz/aIML ... h_terenowy Inte min men nåt åt det hållet är tanken;P
Man knäcker inga knutkors på en d60 bara genom att svänga... (kanske iofs kan gå om man inte har några styrstopp)Fiat 126P 4X4 skrev:Ja du verkar veta mer än mig. Minns bara att när knuten knäcktes i en av Natos dodge ramcharger vilket va en 78 så satt det en dana60 i den (militärerna hade väl byggt en HPD ) Och det finns säkert bättre axlar, men det funka för migGrottulf skrev:Du får nog förtydliga dig lite om vilken axel du pratar om.
Ramchargern har aldrig haft Dana60 fram, möjligen bak.
Dana60 framaxlar från 70-tals dodge är med största sannolikhet "closed knuckle"-axlar,
som inte alls är särskilt eftertraktade.
Jag tror kingpin-Dana60 framaxlerna kom först -78 i Dodge o Cheva
När det gäller bakaxlar så är inte dana 60 så värst eftertraktade heller, när det finns 14bsf och 14bff till bra priser.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis nov 16, 2010 14:55
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
kanske kan ha berott på att mellandiffen låg i och bilen va utrustad med saginaw servosnäcka däcken va stor, asfalten torr och förarn gjorde fullt ratt utslag. Med andra ord otur de va inte jag utan en kund. Skit samma men knäckt va den. över and uthenke_99 skrev:Man knäcker inga knutkors på en d60 bara genom att svänga... (kanske iofs kan gå om man inte har några styrstopp)Fiat 126P 4X4 skrev:Ja du verkar veta mer än mig. Minns bara att när knuten knäcktes i en av Natos dodge ramcharger vilket va en 78 så satt det en dana60 i den (militärerna hade väl byggt en HPD ) Och det finns säkert bättre axlar, men det funka för migGrottulf skrev:Du får nog förtydliga dig lite om vilken axel du pratar om.
Ramchargern har aldrig haft Dana60 fram, möjligen bak.
Dana60 framaxlar från 70-tals dodge är med största sannolikhet "closed knuckle"-axlar,
som inte alls är särskilt eftertraktade.
Jag tror kingpin-Dana60 framaxlerna kom först -78 i Dodge o Cheva
När det gäller bakaxlar så är inte dana 60 så värst eftertraktade heller, när det finns 14bsf och 14bff till bra priser.
nu till den stora fråga, är detta rätt axel.. Med öppna knutar?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-Singl ... ccessories
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-Singl ... ccessories
Det ska det vara ja, alla gm:s axlar har dom öppna knutarna.Burtan skrev:nu till den stora fråga, är detta rätt axel.. Med öppna knutar?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-Singl ... ccessories
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Det beror ju lite på om man tänker åka väg och om man då har th700-låda- (4-stegat) men till 39" däck skulle jag säga absolut minst 4.56. Jag har 5.38 och 42" däck, då hamnar jag på runt 1700 rpm vid 80 km/h med 4:an och lockupen inkopplad.Burtan skrev:Kanon.. Vilken utv. Passar bäst till 39"? 4.10 eller 4.56?
4.10 kanske kan vara ganska lagom till 36".
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
Bredder på olika GM Axlar
Bakaxlar
SRW 67,5" 1714,5mm
DRW 72" 1829mm
CC 63,5" 1613mm
VAN 70" 1778mm
Framaxlar
SRW v1 69" 1753mm
SRW v2 69,5" 1765mm
DRW 77" ?
Googlat och hittat på CK5,Pirate4x4,4x4Sweden
Fyll gärna på
Bakaxlar
SRW 67,5" 1714,5mm
DRW 72" 1829mm
CC 63,5" 1613mm
VAN 70" 1778mm
Framaxlar
SRW v1 69" 1753mm
SRW v2 69,5" 1765mm
DRW 77" ?
Googlat och hittat på CK5,Pirate4x4,4x4Sweden
Fyll gärna på
Jimmy6,2 skrev:
Dana 60 är gjord av Dana
14BFF är gjord av GM.
Några (stela) GM axlar
Bak
10 bult SF kronhjul 8,5" 5 eller 6 hjulbultar
12 bult SF kronhjul 8.875" 6 hjulbultar
14 bult SF kronhjul 9,5" 6 eller 8 hjulbultar
14 bult FF Kronhjul 10,5" 6 eller 8 hjulbultar
Fram
10 bult kronhjul 8,5" 6 eller 8 hjulbultar
Dana axlar på GM trucks
Fram
Dana 44 kronhjul 8,5" 6 eller 8 hjulbultar
Dana 60 Kronhjul 9,5" finns 5, 6, 8 hjulbultar
Bak
Vet inte om D44 har suttit bak på nån GM
Dana 60 kronhjul 9,5" finns SF och FF 5, 6 och 8 hjulbultar
Dana 70 kronhjul ~10,5" FF 8 hjulbultar
Bredder på axlar
Fram SRW 69,5" WMS-WMS
Fram DRW 77" WMS-WMS (77"=:twisted: bred )
C&C 63,5" WMS-WMS
SRW 67,5 WMS-WMS
VAN 70" WMS-WMS
DRW 72" WMS-WMS.
Måtten är för 14BFF jag tror en vanlig 10B är 69,7 fram och 67,5 bak.
lite info om diametrar på drivaxlar mm.
http://www.drivetrainspecialists.com/
div info om axlar
http://www.pirate4x4.com/tech/
Per
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m
En annan bra saxxning om Knutkors. Tycker den hör ihop med Axelguiden
Jimmy6,2 skrev:
1310
Size: 27x 81.8 mm
1330
Size: 27x92.1mm
1344
Size: 28.575x65.1 mm (inv låsning)
1350
Size: 30.2x92.1mm
1410
Size: 30.2x106.3mm
1480
Size: 34.925x106.35 mm
man brukar även byta från överfall med skruvar till u bultar med mutter som blir klart lägre dvs klarar brantare vinkel.
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html