Sida 5 av 9

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis dec 20, 2011 1:12
av da_loof

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis jun 19, 2012 22:11
av da_loof
Lite nya bilder

Osäker på om de är en D60 eller D70 sitter på en Dodge B300 Van från 1979
Är en fullfloater
Finns tydligen både D60 och D70 på dessa...

Bild
Bild

Berätta gärna om ni vet skillnaden.

Sen kanske nån moderator kan städa tråden lite?

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis jun 19, 2012 23:07
av Grottulf
När diff-kåpan följer kanten på klumpen sådär, så är det en dana 60.
Är det en dana 70 så ser kåpan lite för liten ut, då den använder samma kåpa som dana 60.
Men är du osäker nån gång så står det ingjutet i en av den nedre förstärkningarna mellan klumpen o axelrörena också.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis jun 19, 2012 23:16
av Grottulf
Hittade en bild på en dana 70, där storleken på diff-kåpan syns tydligt:
Bild
Tittar man ner till höger kan man ana att det står "70" där (bredvid 2:an som jag förövrigt inte vet vad den betyder...)

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis jun 19, 2012 23:22
av Grottulf
Jag slänger in en bild på en dana 80 också när jag ändå är i farten:
Bild
Dessa tycker jag är lätta att känna igen tack vare de fyra små "hornen" i gjutningen.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons jun 20, 2012 13:11
av da_loof
Grottulf skrev:När diff-kåpan följer kanten på klumpen sådär, så är det en dana 60.
Är det en dana 70 så ser kåpan lite för liten ut, då den använder samma kåpa som dana 60.
Men är du osäker nån gång så står det ingjutet i en av den nedre förstärkningarna mellan klumpen o axelrörena också.
Där ser man. Underbart enkelt att se skillnaden alltså!

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor aug 09, 2012 19:55
av cheva k1500
Hej jag gick förbi en dodge B350 -88 van idag när jag va ute med hunden och fastnade för antalet hjulbultar och undrar om det är en stabil axel och nått att sätta under chevan.Fick ingen bild på kåpan bak då den stod i ett brännäselsnår bak

Bild

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor aug 09, 2012 22:51
av Grottulf
Det borde vara en dana60 eller dana70.
Men jag vet inte hur total-bredden och avståndet mellan fjädrarna är jämfört med din...

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor aug 09, 2012 22:56
av cheva k1500
Grottulf skrev:Det borde vara en dana60 eller dana70.
Men jag vet inte hur total-bredden och avståndet mellan fjädrarna är jämfört med din...
Okej men om vi ser ifrån det praktiska går ju att bygga om är det en stark axel som tål lite större däck

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor aug 09, 2012 23:10
av Grottulf
Jo båda är definitivt starkare än en 10-bultare,
70:an motsvarar nog nästan en 14bff-axel.
och det är ju inte fel med att ha avlastade drivaxlar heller.
Jag tänkte mest på om det är värt besväret,
för det borde inte vara så svårt att hitta en 14bsf eller 14bff-axel som passar rakt av. :vetej:

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis aug 28, 2012 20:26
av tias240
Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis aug 28, 2012 20:28
av henke_99
tias240 skrev:Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Blazer-axeln kommer ju iaf inte funka på en s10 då den är alldeles för bred för den bilen.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tis aug 28, 2012 22:07
av tias240
henke_99 skrev:
tias240 skrev:Har fått för mig å stel-operera en av mina s10, så jag satt å kika vad för roliga axlar vi har på lagret(inte så mänga) Några cherokee, några engelska å en blazer -86. Då till frågan, vilken är den som är bäst att utgå ifrån? Som jag fattat det så är jänke-grejorna lite bättre än de engelska.
Blazer-axeln kommer ju iaf inte funka på en s10 då den är alldeles för bred för den bilen.


Attsingen, då det var bra pris på den. , blir väl cherokee-axlarna då

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons aug 29, 2012 9:29
av Grottulf
Fast på det är en ren skogsbil så kvittar det ju.
Många i USA kör med fullsize-axlar på S10:or, men det är som sagt rena offroad-bilar.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons aug 29, 2012 18:06
av tias240
Grottulf skrev:Fast på det är en ren skogsbil så kvittar det ju.
Många i USA kör med fullsize-axlar på S10:or, men det är som sagt rena offroad-bilar.


Tanken är en skogs/träffbil som kan ta sig till träffar för egen maskin. Alltså så ska det reggas.