Sida 7 av 9

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons sep 19, 2012 0:03
av optodsl
henke_99 skrev:
optodsl skrev:1" större kronhjul än på vanliga 14bff

Tyvärr så har den inte tredje lagret på pinjongaxeln
Jag har funderat lite runt det där lagret. Jag har fått för mig att det sitter där för att stödja pinjongen eftersom huset till den bara är skruvat i diffen. Det borde ge större risk för att det kan röra sig då.

Jag har aldrig sett nån annan axel med ett sånt tredje lager.
Så är det nog till största delen, infästningen av lagerhuset är ju väldigt långt ifrån kugghjulet så det skulle inte hålla särskilt bra utan det tredje lagret.
Det hamnar ju istället väldigt nära kugghjulet så det blir väldigt bra.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons okt 03, 2012 16:15
av sebringZ28
Har ingen bild på hur det ser ut nu men är det inte pss som i fords 9" axlar, ett lager som skall hjälpa till att hålla kvar piniongdrevet i rätt läge mot kronhjulet?
Har aldrig sett ett dylikt lager haverera i en 9" axel iaf.

En relaterad fråga, jag har en 14 bultad full floater bak på gårdstrucken har jag förstått, hur mycket måste man riva för att få av trummorna på en sådan, måste axlarna ut? och hur många packningar, om ens några sitter det då mellan axel och medbringare?

Magnus

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons okt 03, 2012 18:03
av Privatperson
lossa & dra ur drivaxlar , lossa hjulet , tag bort låsning till navmuttern & ta bort denna (spezialhylsa är bra, mest för att förspänningen på lagren då blir enkel med momentnyckeln )

detta är nödvändigt på 14BFF före ca 1988 , senare modeller drar man bara av trumman som på de mindre axlarna

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons okt 03, 2012 18:28
av sebringZ28
ok, kollade på den här sprängskissen
Bild
Chevrolet Trucks 1994, K3500 pickup 4wd, Brakes-rear axle-propeller shaft-wheels, 1992-1996 CK2,3 AXLE ASM/REAR 10.50 RING GEAR PART 1 (TA05-073)
Och där ser ut som man får riva lite mer även på min 94'a med 3,5" trummor
Skall dyka in i shop manualen när jag kommer hem!

Magnus

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons okt 03, 2012 18:44
av Grottulf
sebringZ28 skrev:Har ingen bild på hur det ser ut nu men är det inte pss som i fords 9" axlar, ett lager som skall hjälpa till att hålla kvar piniongdrevet i rätt läge mot kronhjulet?
Har aldrig sett ett dylikt lager haverera i en 9" axel iaf.
Japp, pinjongen sitter likadant på en GM14BFF som på en 9-tummare, men till skillnad från 9-tummaren så tas själva diffen ur bakåt på den.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: lör apr 27, 2013 19:37
av christian.p
helt underbar guide, men det fattas ju hur mycket bilder som helst, skulle inte detta gå att lösa på något vis?

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: ons jun 26, 2013 19:48
av ErraN_XJ
Blev lite orolig när ni skrev att 12b truck axeln e klenare, ja ska ha på en sån bak på min cherokee nämligen. Finns det nått annat alternativ med samma spårvidd tro? En d 6o kanske? Va sitter fords 9" på för bil!

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor jun 27, 2013 9:54
av henke_99
ErraN_XJ skrev:Blev lite orolig när ni skrev att 12b truck axeln e klenare, ja ska ha på en sån bak på min cherokee nämligen. Finns det nått annat alternativ med samma spårvidd tro? En d 6o kanske? Va sitter fords 9" på för bil!
Klenare än vad? Och vad är det för spårvidd du har, har du nån framaxel från cheva oxå? Ett bra alternativ i så fall skulle jag säga är en 14bsf från en 90-tals pickis då dom är 6-bultade till skillnad från dom äldre. Och det är bredare axlar på 4wd än på 2wd (14bsf på båda)

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor jun 27, 2013 10:02
av Grottulf
För en Cherokee med 35:or tror jag en 12-bultare håller mer än väl för..
Men en avlastad axel är ju aldrig fel, så hittar du en sådan dana60 så vore det ju ännu bättre :tumbup:

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor jun 27, 2013 10:05
av Grottulf
Angående ford-axlar, klicka på de olika 9":arna här, så ser du vad de har suttit i:
http://www.ringpinion.com/b2c/DiffList. ... f&TypeID=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: tor jun 27, 2013 10:32
av ErraN_XJ
henke_99 skrev:
ErraN_XJ skrev:Blev lite orolig när ni skrev att 12b truck axeln e klenare, ja ska ha på en sån bak på min cherokee nämligen. Finns det nått annat alternativ med samma spårvidd tro? En d 6o kanske? Va sitter fords 9" på för bil!
Klenare än vad? Och vad är det för spårvidd du har, har du nån framaxel från cheva oxå? Ett bra alternativ i så fall skulle jag säga är en 14bsf från en 90-tals pickis då dom är 6-bultade till skillnad från dom äldre. Och det är bredare axlar på 4wd än på 2wd (14bsf på båda)
Ja förlåt mig, glömde skriva att de e ett axelpar från en blazer -74 så de e en d44 fram å 12b truck bak. Spårvidden vet ja inte riktigt... någon som vet?
Tanken är att köra med 37-40" däck, beroende på vad man hittar för vettiga priser såklart
Jo att en e klenare än vanliga 12b från en personbil.
Men truck-axeln måste väl va starkare än en d44? Annars hade dom väl inte satt en sån bak känns det som?

Ok en 14 bsf måste man ju kunna hitta för en vettig peng... men ja använder mig nog av 12bultarn tills den pajar så får man väl uppgradera då...

Tack ska ni ha!

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: sön mar 23, 2014 11:21
av Stefan K
435-01035

Är detta nummer en 14bsf ? bakaxel

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: sön mar 23, 2014 12:41
av henke_99
Kolla på diffkåpan istället. Dom där numren är ingen mening att försöka avgöra sånt på.

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: sön mar 23, 2014 20:25
av Stefan K
Ok,
får se om han kan skicka bild.

tack

Re: Axelguide Chevrolet, GM m.m

Postat: sön apr 13, 2014 0:47
av Stefan K
Är det nån som har koll på om man kan flytta över medbringaren från en 10bultad gm till en 12 bultad?
är det samma spleins på ingående axeln?

eller finns det ett knutkors som funkar eller får man kombinera 2 olika?