Frihjulsnav Explorer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Frihjulsnav Explorer
Hej, min polare har en Explorer -94, vi har rivit isär frihjulsnaven och rengjort, det syns inget fel alls, men framhjulsdriften vill inte gå..
Jag hade en Explorer innan Pajeron, den smällde till ibland i fram innan driften gick i, men efter rengöring funkad det perfekt.
Nån son har erfarenhet av detta, vad skall man titta på i navet som kan vara fel..
Jag hade en Explorer innan Pajeron, den smällde till ibland i fram innan driften gick i, men efter rengöring funkad det perfekt.
Nån son har erfarenhet av detta, vad skall man titta på i navet som kan vara fel..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.
Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
Fett är ajja bajja i automatiska nav. Gör rent med diesel eller lacknafta och smörj med 30-olja. Byte till manuella är dock alltid bäst. Kolla med Jörgen Pedersen på Offroad Auto Parts, Altyco eller Rindab.CrazyMac skrev:Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.
Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.
Izusunaven är rena skräpet dom funkar nästan alrdig 100%igt,gissar att fordens inte är mycket bättreCrazyMac skrev:Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.
Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Eftersom det var fett i dom när jag tog isär så antog jag att det skulle vara fett. Men när det inte funkade så blev det dieselbad och olja. Funkade endast lite bättre då, men ej 100% som jag ville. Har ett par manuella på G nu, Warn grejjer som förhoppningsvis funkar perfekt.observer skrev:Fett är ajja bajja i automatiska nav. Gör rent med diesel eller lacknafta och smörj med 30-olja. Byte till manuella är dock alltid bäst. Kolla med Jörgen Pedersen på Offroad Auto Parts, Altyco eller Rindab.CrazyMac skrev:Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.
Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Fixat
Jag har löst problemet genom att svarva distanser och lagt mellan ikopplingshylsan och fjädern, hylsan var nersliten 2mm, det räckte för att den inte skulle gå i..nu ska det bara finjusteras..
Tack för svaren
Tack för svaren
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!