Frihjulsnav Explorer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Frihjulsnav Explorer

Inlägg av mattebigge » mån nov 13, 2006 22:19

Hej, min polare har en Explorer -94, vi har rivit isär frihjulsnaven och rengjort, det syns inget fel alls, men framhjulsdriften vill inte gå..
Jag hade en Explorer innan Pajeron, den smällde till ibland i fram innan driften gick i, men efter rengöring funkad det perfekt.
Nån son har erfarenhet av detta, vad skall man titta på i navet som kan vara fel.. :tumbup: :woot: :tumbup:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » tis nov 14, 2006 0:49

Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.

Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

observer
Hemmastadd
Inlägg: 154
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:49
Ort: Helsingborg

Inlägg av observer » tis nov 14, 2006 7:36

CrazyMac skrev:Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.
Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
Fett är ajja bajja i automatiska nav. Gör rent med diesel eller lacknafta och smörj med 30-olja. Byte till manuella är dock alltid bäst. Kolla med Jörgen Pedersen på Offroad Auto Parts, Altyco eller Rindab.
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis nov 14, 2006 9:14

CrazyMac skrev:Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.

Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
Izusunaven är rena skräpet dom funkar nästan alrdig 100%igt,gissar att fordens inte är mycket bättre
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » tis nov 14, 2006 11:04

observer skrev:
CrazyMac skrev:Har haft isär mina automatiska flera gånger, gjort ordentligt rent samt testat att smörja med antingen fett eller olja. Men det har inte gett något vidare bra resultat. Smäller och låter bli att driva när man som mest behöver dom.
Ska skaffa manuella då dom ska vara mycket bättre enligt alla. Iaf när man ska köra terrängkörning.
Fett är ajja bajja i automatiska nav. Gör rent med diesel eller lacknafta och smörj med 30-olja. Byte till manuella är dock alltid bäst. Kolla med Jörgen Pedersen på Offroad Auto Parts, Altyco eller Rindab.
Eftersom det var fett i dom när jag tog isär så antog jag att det skulle vara fett. Men när det inte funkade så blev det dieselbad och olja. Funkade endast lite bättre då, men ej 100% som jag ville. Har ett par manuella på G nu, Warn grejjer som förhoppningsvis funkar perfekt.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tis nov 14, 2006 11:05

Det va fett i mina med :?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis nov 14, 2006 12:31

Frontera skrev:Det va fett i mina med :?
Jo det är nog orginal och det funkar säkert när det är nytt och i asiatiskt klimat,i -10grader vill det gärna vara trögt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tis nov 14, 2006 16:02

I instruktionspappret står det att man skall anväda fett och inte olja.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Fixat

Inlägg av mattebigge » tis nov 14, 2006 20:46

Jag har löst problemet genom att svarva distanser och lagt mellan ikopplingshylsan och fjädern, hylsan var nersliten 2mm, det räckte för att den inte skulle gå i..nu ska det bara finjusteras..
Tack för svaren
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Skriv svar