Vilka F-lådor kan man bulta direkt på En Aut350

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Vilka F-lådor kan man bulta direkt på En Aut350

Inlägg av Zuki » ons dec 13, 2006 21:14

som rubriken lyder, utan adapter, är det märkesberoende?
ar iaf en Cheva 350+350 som kommer från en gammal van, motorn är inte inhandlad än så mer detaljerat än så kan jag inte ge, också lite tips om vilka fördelningslådor (Np-lådor) som är bättre än andra för körning i skogen med stora hjul och lite (ca 200hp) effekt.. och som sagt, vad som pasasr rakt av på vad? :D rörigt? nääää :P

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons dec 13, 2006 21:28

Inga passar på en icke 4x4 automat,dom som är anpassade för en fördelningslåda har kortare utgående axel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Inlägg av Zuki » ons dec 13, 2006 21:57

Så det går altså inte bara att ersätta den sista struten med en fördelninglåda?

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » ons dec 13, 2006 22:35

Nix jag tror inte det men skaffa en "divorced" dvs fristående fördelningslåda och sätt en knut imellan bara.

Jag tog motor och låda från en van och gjorde så. Funkar kalas. Finns väl np lådor som är fristående har jag för mifg.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor dec 14, 2006 17:01

Zuki skrev:Så det går altså inte bara att ersätta den sista struten med en fördelninglåda?
Nej! Endast om du byter utgående axeln samtidigt(och man får plocka ut i princip allt i lådan för det).
Ett "fusk" är att tillverka en spacer som hamnar mellan lådorna,dom har samma splines men axeln har olika längd.
Man kan nog klara sig med en 5-6cm om man kapar axeln en bit samtidigt(nej det går inte endast att kapa då axeln inte är splinsad hela vägen)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Inlägg av Zuki » tor dec 14, 2006 19:20

ok, så utgående axel ur en låda från en 2wd bil sticker ut längre än en från en 4wd bil, därför behövs i princip en distans mellan lådorna för att kompensera för detta.. har jag förstått det hela rätt?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor dec 14, 2006 21:14

Zuki skrev:ok, så utgående axel ur en låda från en 2wd bil sticker ut längre än en från en 4wd bil, därför behövs i princip en distans mellan lådorna för att kompensera för detta.. har jag förstått det hela rätt?
yes box!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tor dec 14, 2006 21:23

Zuki skrev:ok, så utgående axel ur en låda från en 2wd bil sticker ut längre än en från en 4wd bil, därför behövs i princip en distans mellan lådorna för att kompensera för detta.. har jag förstått det hela rätt?
Dessutom finns det 3olika längder på struten på 350-lådan till 2wd :?

Skulle gissa att det är billigare att köpa en äkta 4wd låda som är komplett 8)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre dec 15, 2006 12:30

turbomicra skrev:
Zuki skrev:ok, så utgående axel ur en låda från en 2wd bil sticker ut längre än en från en 4wd bil, därför behövs i princip en distans mellan lådorna för att kompensera för detta.. har jag förstått det hela rätt?
Dessutom finns det 3olika längder på struten på 350-lådan till 2wd :?

Skulle gissa att det är billigare att köpa en äkta 4wd låda som är komplett 8)
Jag glömde visst att nämna det ja
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre dec 15, 2006 19:06

Mathias T skrev:
turbomicra skrev:
Zuki skrev:ok, så utgående axel ur en låda från en 2wd bil sticker ut längre än en från en 4wd bil, därför behövs i princip en distans mellan lådorna för att kompensera för detta.. har jag förstått det hela rätt?
Dessutom finns det 3olika längder på struten på 350-lådan till 2wd :?

Skulle gissa att det är billigare att köpa en äkta 4wd låda som är komplett 8)
Jag glömde visst att nämna det ja
Ja det va inte illa du brukar hålla reda på det mesta :P

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Re: Vilka F-lådor kan man bulta direkt på En Aut350

Inlägg av Nymoen » fre dec 15, 2006 21:42

Zuki skrev:som rubriken lyder, utan adapter, är det märkesberoende?
ar iaf en Cheva 350+350 som kommer från en gammal van, motorn är inte inhandlad än så mer detaljerat än så kan jag inte ge, också lite tips om vilka fördelningslådor (Np-lådor) som är bättre än andra för körning i skogen med stora hjul och lite (ca 200hp) effekt.. och som sagt, vad som pasasr rakt av på vad? :D rörigt? nääää :P
Ingen 350 låda men kanske kan ge lite tipps

http://www.jeepsweden.net/jeepforum/viewtopic.php?t=80

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Inlägg av Zuki » lör dec 16, 2006 0:30

ok.. tack för infon, nu är det ganska klart hur det ser ut, skulle fortfarande behöva förslag på fördelninglådor som klarar iaf 200hk utan att klaga..
Har en samurai låda men den lär knappast hamna på den här bilen, tror inte heller rangerover är något att satsa på eller?
kommer troligen att försöka hitta en Np205 men det vore ju kul om det fanns billigare alternativ

Skriv svar