Fördelningslådeguide

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Behövs en guide om fördelnings lådor?

Omröstningen slutade tis jun 01, 2010 23:26

Ja
30
97%
Nej
1
3%
 
Antal röster: 31

Användarvisningsbild
da_loof
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland

Fördelningslådeguide

Inlägg av da_loof » ons mar 03, 2010 22:26

Kan inte nån kunnig göra en liknande tråd som axelguiden med olika bilder på vanligt förekommande fördelingslådor. För/nackdelar. kedje/kugg transmision.
NP203/205/208/241
//Da_loof

Lider av Tangentbordsdyslexi.

One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5370
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor mar 04, 2010 10:21

Låter som en bra idé :tumbup:
Jag kan börja.
Så får någon annan rätta mina fel, och fylla i vad jag glömt :wink:

NP203
Bild
Kedje-driven gjutjärnslåda med konstant fyrhjulsdrift.
Den har en mitt-diff som man kan välja om den ska vara öppen eller låst.
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Ett vanligt fel är att länkaget till den pajar, eller behöver justeras.
Är nog egentligen ganska stark, men har fått ett (oförtjänt?) dåligt rykte pga mitt-diffen
Den ska ha en rak 30W-olja enligt specen, men det funkar nog även med multigrade-motoroljor...


NP205
Bild
Kugg-driven gjutjärnslåda.
Är lätt att identifiera tack vare det 3-bultade locket till "mitten-axeln"
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Detta är den starkaste lådan, den enda nackdelen är att utväxlingen inte är så låg.
Denna ska ha 80W90 axelolja.


NP208

Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Är man osäker på vad man har, så är modell-beteckningen instansad på den runda brickan baktill (om den sitter kvar :roll: )
Lågväxeln har 2,61:1 i utväxling.
Denna ska ha ATF dexron olja

NP241
Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Och även denna ska ha ATF dexron olja

Här är en länk med lite mer nyttig info:
http://www.high-impact.net/transmission ... _NP203.htm
Senast redigerad av 2 Grottulf, redigerad totalt 0 gång.

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tor mar 04, 2010 10:46

bra tråd :)

Användarvisningsbild
Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Bra!!

Inlägg av Wild_Devil » tor mar 04, 2010 11:38

Bra tråd!!
(Dock inte mycket kvar att fylla på med nu.. ;-) )
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1513
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Inlägg av cherokeex2 » tor mar 04, 2010 16:00

Vad sitter det för fördelningslåda på en silverado 2500 med 6.5 motorn?
den brickan som ska tala om det har ramlat bort på min.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Användarvisningsbild
Finnpower
Veteran
Inlägg: 2291
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tor mar 04, 2010 16:04

cherokeex2 skrev:Vad sitter det för fördelningslåda på en silverado 2500 med 6.5 motorn?
den brickan som ska tala om det har ramlat bort på min.
Mest troligt np241C
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Användarvisningsbild
da_loof
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland

Inlägg av da_loof » fre mar 05, 2010 9:23

Kan de vara en Np208 som sitter i en Dodge 350 Van bakom en 727a?
Isf är den vänd med kardanen på vänster fram.
Polare har hyrt in en sån hos mej å försöker hjälpa hitta ett klonkande under belastning med 4x4 ikopplat. Knutkors eller kedja?
//Da_loof

Lider av Tangentbordsdyslexi.

One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html

Användarvisningsbild
JohnE
Beroende
Inlägg: 1068
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » fre jul 16, 2010 17:49

Kanontrevlig utväxling!
Lite starkare än 208'an. Vad innebär det i praktiken? Lika stark som NP205?
Vad den sitter på för bilar kanske ger en hint.

Har den låsbar mittdiff? Konstant 4x4?
Grottulf skrev: NP241
Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.

Användarvisningsbild
henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jul 17, 2010 22:06

JohnE skrev:Kanontrevlig utväxling!
Lite starkare än 208'an. Vad innebär det i praktiken? Lika stark som NP205?
Vad den sitter på för bilar kanske ger en hint.

Har den låsbar mittdiff? Konstant 4x4?
Grottulf skrev: NP241
Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Marginallt starkare än en 208, bättre men inte alls jämförbar med en 205 (som ju klassas i princip som oförstörbar). Svagaste punkten är den långa slipyoken som inte klarar branta kardanvinklar, då kan man bryta sönder huset istället för att kardanen åker in i lådan.

Den med kardan till höger sittar på dom sista årsmodellerna av den "gamla" blazer och suburban som har stel framaxel. Tror det är 89-91. Kardan till vänster är det på dom nyare (silveradon från -88 ) med individuell framfjädring.

Urkopplingsbar framhjulsdrift och spärrad 50/50 mellan fram och bak med 4wd.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Användarvisningsbild
turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » mån sep 06, 2010 22:10

man då en som e bra 241 vad e skillnaden mellan 241 och 241c
Senast redigerad av 1 turbomannen, redigerad totalt 0 gånger.
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5370
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » lör okt 23, 2010 13:00

Nu har jag lagt till vad man bör använda för slags olja till de olika lådorna.
Det är väldigt viktigt att man inte använder för tjock olja i de som har oljepumpar
(Det är bara 205:an man kan ha axelolja i).

Volymerna har jag dålig koll på, men jag tror det rör sig om 4-5 liter till samtliga.

Användarvisningsbild
skogsvild
Veteran
Inlägg: 1836
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » fre nov 05, 2010 21:10

vad för fördelningslådor finns det till th350 kåda som har utgående axeln till bakaxeln mitt imot utgående axeln till fram, som tex suzuki?? De flesta fördelningslådor i denna tråd sitter ju bakre utgående axeln i centrum.

Men på np 203 och 205 sitter ju ett lock där jag vill ha utgående axeln bak, går det kanske rent av att flytta utgående axeln (inte troligt men man vet aldrig)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Användarvisningsbild
henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre nov 05, 2010 22:34

skogsvild skrev:vad för fördelningslådor finns det till th350 kåda som har utgående axeln till bakaxeln mitt imot utgående axeln till fram, som tex suzuki?? De flesta fördelningslådor i denna tråd sitter ju bakre utgående axeln i centrum.

Men på np 203 och 205 sitter ju ett lock där jag vill ha utgående axeln bak, går det kanske rent av att flytta utgående axeln (inte troligt men man vet aldrig)
Till cheva finns inga såna. (eftesom alla deras bakaxlar har diffen i mitten) Och det går inte att flytta bakre yoken.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Användarvisningsbild
optodsl
Guru
Inlägg: 3503
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre nov 05, 2010 23:25

Tror advance adapers har en adapter från TH350 (eller om det var TH700) till Toyota fördelningslåda, då får du som du vill
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Användarvisningsbild
Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Växlande

Inlägg av Wild_Devil » mån jan 10, 2011 19:32

Nyfiken fråga,är det samma växlingssätt på alla fördelningslådor eller skiljer det sig nåt imellan hur man skall skifta mellan hög och lågen??

OM jag inte minns fel så är det väl sagt att man skall stå stilla med bilen och ha automaten i Neutral då man skiftar mellan hög-låg.

Stämmer detta??

/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Skriv svar