Sida 1 av 2

Fördelningslådeguide

Postat: ons mar 03, 2010 22:26
av da_loof
Kan inte nån kunnig göra en liknande tråd som axelguiden med olika bilder på vanligt förekommande fördelingslådor. För/nackdelar. kedje/kugg transmision.
NP203/205/208/241

Postat: tor mar 04, 2010 10:21
av Grottulf
Låter som en bra idé :tumbup:
Jag kan börja.
Så får någon annan rätta mina fel, och fylla i vad jag glömt :wink:

NP203
Bild
Kedje-driven gjutjärnslåda med konstant fyrhjulsdrift.
Den har en mitt-diff som man kan välja om den ska vara öppen eller låst.
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Ett vanligt fel är att länkaget till den pajar, eller behöver justeras.
Är nog egentligen ganska stark, men har fått ett (oförtjänt?) dåligt rykte pga mitt-diffen
Den ska ha en rak 30W-olja enligt specen, men det funkar nog även med multigrade-motoroljor...


NP205
Bild
Kugg-driven gjutjärnslåda.
Är lätt att identifiera tack vare det 3-bultade locket till "mitten-axeln"
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Detta är den starkaste lådan, den enda nackdelen är att utväxlingen inte är så låg.
Denna ska ha 80W90 axelolja.


NP208

Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Är man osäker på vad man har, så är modell-beteckningen instansad på den runda brickan baktill (om den sitter kvar :roll: )
Lågväxeln har 2,61:1 i utväxling.
Denna ska ha ATF dexron olja

NP241
Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Och även denna ska ha ATF dexron olja

Här är en länk med lite mer nyttig info:
http://www.high-impact.net/transmission ... _NP203.htm

Postat: tor mar 04, 2010 10:46
av Lightbringer
bra tråd :)

Bra!!

Postat: tor mar 04, 2010 11:38
av Wild_Devil
Bra tråd!!
(Dock inte mycket kvar att fylla på med nu.. ;-) )
/R

Postat: tor mar 04, 2010 16:00
av cherokeex2
Vad sitter det för fördelningslåda på en silverado 2500 med 6.5 motorn?
den brickan som ska tala om det har ramlat bort på min.

Postat: tor mar 04, 2010 16:04
av Finnpower
cherokeex2 skrev:Vad sitter det för fördelningslåda på en silverado 2500 med 6.5 motorn?
den brickan som ska tala om det har ramlat bort på min.
Mest troligt np241C

Postat: fre mar 05, 2010 9:23
av da_loof
Kan de vara en Np208 som sitter i en Dodge 350 Van bakom en 727a?
Isf är den vänd med kardanen på vänster fram.
Polare har hyrt in en sån hos mej å försöker hjälpa hitta ett klonkande under belastning med 4x4 ikopplat. Knutkors eller kedja?

Postat: fre jul 16, 2010 17:49
av JohnE
Kanontrevlig utväxling!
Lite starkare än 208'an. Vad innebär det i praktiken? Lika stark som NP205?
Vad den sitter på för bilar kanske ger en hint.

Har den låsbar mittdiff? Konstant 4x4?
Grottulf skrev: NP241
Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.

Postat: lör jul 17, 2010 22:06
av henke_99
JohnE skrev:Kanontrevlig utväxling!
Lite starkare än 208'an. Vad innebär det i praktiken? Lika stark som NP205?
Vad den sitter på för bilar kanske ger en hint.

Har den låsbar mittdiff? Konstant 4x4?
Grottulf skrev: NP241
Bild
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Marginallt starkare än en 208, bättre men inte alls jämförbar med en 205 (som ju klassas i princip som oförstörbar). Svagaste punkten är den långa slipyoken som inte klarar branta kardanvinklar, då kan man bryta sönder huset istället för att kardanen åker in i lådan.

Den med kardan till höger sittar på dom sista årsmodellerna av den "gamla" blazer och suburban som har stel framaxel. Tror det är 89-91. Kardan till vänster är det på dom nyare (silveradon från -88 ) med individuell framfjädring.

Urkopplingsbar framhjulsdrift och spärrad 50/50 mellan fram och bak med 4wd.

Postat: mån sep 06, 2010 22:10
av turbomannen
man då en som e bra 241 vad e skillnaden mellan 241 och 241c

Postat: lör okt 23, 2010 13:00
av Grottulf
Nu har jag lagt till vad man bör använda för slags olja till de olika lådorna.
Det är väldigt viktigt att man inte använder för tjock olja i de som har oljepumpar
(Det är bara 205:an man kan ha axelolja i).

Volymerna har jag dålig koll på, men jag tror det rör sig om 4-5 liter till samtliga.

Postat: fre nov 05, 2010 21:10
av skogsvild
vad för fördelningslådor finns det till th350 kåda som har utgående axeln till bakaxeln mitt imot utgående axeln till fram, som tex suzuki?? De flesta fördelningslådor i denna tråd sitter ju bakre utgående axeln i centrum.

Men på np 203 och 205 sitter ju ett lock där jag vill ha utgående axeln bak, går det kanske rent av att flytta utgående axeln (inte troligt men man vet aldrig)

Postat: fre nov 05, 2010 22:34
av henke_99
skogsvild skrev:vad för fördelningslådor finns det till th350 kåda som har utgående axeln till bakaxeln mitt imot utgående axeln till fram, som tex suzuki?? De flesta fördelningslådor i denna tråd sitter ju bakre utgående axeln i centrum.

Men på np 203 och 205 sitter ju ett lock där jag vill ha utgående axeln bak, går det kanske rent av att flytta utgående axeln (inte troligt men man vet aldrig)
Till cheva finns inga såna. (eftesom alla deras bakaxlar har diffen i mitten) Och det går inte att flytta bakre yoken.

Postat: fre nov 05, 2010 23:25
av optodsl
Tror advance adapers har en adapter från TH350 (eller om det var TH700) till Toyota fördelningslåda, då får du som du vill

Växlande

Postat: mån jan 10, 2011 19:32
av Wild_Devil
Nyfiken fråga,är det samma växlingssätt på alla fördelningslådor eller skiljer det sig nåt imellan hur man skall skifta mellan hög och lågen??

OM jag inte minns fel så är det väl sagt att man skall stå stilla med bilen och ha automaten i Neutral då man skiftar mellan hög-låg.

Stämmer detta??

/R