Köpa Ford Explorer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

johan33
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 11, 2007 19:13

Köpa Ford Explorer

Inlägg av johan33 » tor jan 11, 2007 19:18

Tjenare!

Funderar på att köpa en Ford Explorer 1995. Bilen har gått ca 16000 mil och ser rätt bra ut. Någon som har kommentarer på denna årsmodell, speciella områden som bör kontrolleras innan köp? etc. Kort sagt skulle jag bli jklit glad om någon med lite mer erfarenhet kunde kommentera just 95an som helhet - e det en bra bil helhetsmässigt?.

...

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor jan 11, 2007 19:29

Jag hade en -93, innan Pajeron, mycket skön bil, vi körde många mil i veckan med boggietranport efter med två hästar i utan problem.
Enda minuset är bränsleförbrukningen, pajeron drar runt 3 dl mindre per mil

de enda stora fel jag hade var att jag fick byta värmepaket två ggr, och att vä knut gick i fram

min kompis har en -94 nu, och allt krånglar på den , elsystem, 4wd, abs, belysningen slocknade ibland, det var dragknappen till belysningen som var paj, finns inga reläer utan allt går genom knappen, den är dessutom rätt rostig, men den går perfekt i motorn och vxl låda, däremot så funkar inte mélmotorn som ställer om 4wd

-95 är en ny generation, så den borde vara ett snäpp bättre
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor jan 11, 2007 20:26

Amerikanska ford hör inte till det mest pålitliga och kvalitetsbästa.
Men därför brukar priset vara ganska lågt också
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

explorer

Inlägg av Ackeblack » fre jan 12, 2007 0:42

Ja, den svaga punkten på dem verkar ju vara automatlådan, kolla om det växlar mjukt och smidigt, lukta på oljan- den ska lukta apa men inte brännt....(tolkningsfråga ja...)
För övrigt påstår de att det skiljer på lådorna mellan olika årsmodeller men det verkar mest vara i elsystemet, en version på äldre och en annan på nyare- tydligen är innehållet i lådan samma men på de senare har man skippat en givare och "loopat" kabeln i originalhärvan...på 97:an var det så iallafall.....
Är nöjd med min, skön att åka i och allt man behöver ha med sig ryms i den, ska sälja framöver till förmån för nåt annat kul- kanske nån låg kurvtagningsbil... :D
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

fredrik_wt
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 16, 2007 21:09
Ort: Jönköping

Inlägg av fredrik_wt » sön jan 21, 2007 1:09

får jag låna tråden lite med....
Explorer från -02, då med flexifuelmotorn (den nyare karossen alltså)
har den riktig lågväxel o permanent 4wd? har sökt tester, info m.m om denna men hittar NOLL, hur står sig en sådan mot tex grand cherokee av samma årsmodell?
Kör idag subaru legacy -04

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

Här finns all information om explorer

Inlägg av Ackeblack » sön jan 21, 2007 22:12

Ja, det du inte hittar här finns inte att läsa om..... Luskade genom detta forum ut att svenska fords påstående om eluppkopplingen till automatlådorna var felaktigt..... bara ett trick för att tjäna pengar och kunna sälja "årsmodellbundna" växellådor.....explorerforum.com
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

Skriv svar