max släpvagnsvikt - Blazer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

viljo
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 26, 2010 21:33
Ort: Eskilstuna

max släpvagnsvikt - Blazer

Inlägg av viljo » fre jul 23, 2010 23:04

Har en -80 Blazer, reggad som lastbil, som enligt pappren får dra löjliga vikter med B-kort, så klart.

Det står inget annat om max släpvagnsvikt men det känns som om bilen borde kunna dra rätt mycket med BE kort.

Någon som vet hur mycket man skulle kunna få dra med BE om man sätter dit en krok godkänd för lite tyngre vikter? Någon med en blazer som vet?

Kasken
Rutinerad
Inlägg: 343
Blev medlem: lör jun 05, 2010 15:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Kasken » fre jul 23, 2010 23:22

Min K1500 -89 kan reggas för maximalt 3400kg släpvagnsvikt, blazern är ju i princip en 1500 pickis med plåttak över flaket så jag skulle gissa att det ligger nånstanns där omkring.

Ring tekniska rådgivningen på bilprovningen, så får du korrekt svar svart på vitt.

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör jul 24, 2010 0:13

Enligt SBP så kan du om du har en dragkrok som är intygad(köpedrag) och uppgifter från bilens instruktionsbok eller motsvarande få den typad upp till så mycket draget är klassat för.
Men finns ingen övre maxgräns så är det upp till farbror blå att bedöma...
Så om du har ett drag som det står 3000kg på så kan ingen gnälla om du drar 3000kg.Men har du ett drag utan papper eller liknande så kan dom begränsa dig till 1500kg. Lite godtycklig kan man tycka men
så fick jag det förklarat för mig när jag ringde Vägverket om min LT31 -82 utan övre maxgräns.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Kasken
Rutinerad
Inlägg: 343
Blev medlem: lör jun 05, 2010 15:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Kasken » lör jul 24, 2010 8:33

Det finns alltid en övre gräns för hur mycket som får hänga bakom en viss bilmodell.
Skulle det bara vara draget i sig som sätter begränsningen så skulle man ju kunna ta dragbalk o drag ifrån en "riktig" lastbil o bulta dit på nån Svenson bil o bralla iväg med 36ton bakom helt lagligt.

Tekniska rådgivningen på bilprovningen tar ditt regnummer o får därigenom fram ditt chassinummer, sen slår dom upp det i sina listor o berättar för dig vad just din bilmodell maximalt får dra. Sen skaffar du dragbalk o drag som är typat för den vikten eller mer o åker in o reggbesiktar. Svårare än så är det inte.

Så har det iaf alltid gått till när jag pillat med drag på olika bilar, men det kanske är möjligt att det är som Finnpower skrev innan på äldre bilar??

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jul 24, 2010 9:54

Min blazer -76 har inte heller nån övre viktgräns i papprena, men den är redan reggad med kula... Hur gör jag då tro? Känns ju som att jag bara kan hänga på vad jag känner för men det kanske inte är godtagbart som ursäkt om man blir stoppad...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » lör jul 24, 2010 10:26

Är det inte så att med BE-kort så begränsas tågvikten till 3.5 ton hur man än gör? Ska man dra tyngre så blir det väl C-kort som kommer behövas? Jag hade en Astro som vägde in på 2800 kg, den fick jag dra 700 kg med då jag bara har B-kort. Med ett E på kortet så kommer man ju över 3500 kg, men man kanske får köra tyngre fordon idag med bara B-behörighet?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » lör jul 24, 2010 10:32

har en Blazer K5 -88 , Max släpvagnsvikt 2000kg står det i papprerna

tror det är rimligt , det korta axelavståndet på en Blazer gör nog tunga lass alltför spännande :shock:
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jul 24, 2010 11:00

OBELIX skrev:Är det inte så att med BE-kort så begränsas tågvikten till 3.5 ton hur man än gör? Ska man dra tyngre så blir det väl C-kort som kommer behövas? Jag hade en Astro som vägde in på 2800 kg, den fick jag dra 700 kg med då jag bara har B-kort. Med ett E på kortet så kommer man ju över 3500 kg, men man kanske får köra tyngre fordon idag med bara B-behörighet?

SKREV OBELIX
Nä, om man bara har B så begränsas tågvikten till 3500 kg eller att släpets totalvikt inte får övrskrida dragfordonets totalvikt beroende på vilket som infaller först. Regeln om max tågvikt är dock på väg att ändras, ett EU-diriktiv har gett sverige ett krav på att höja denna vikt till nånstans över 4000 kg (minns inte exakt siffra). Detta kommer ju medföra att vi som bara har B-kort får dra tyngre släp än tidigare med våra stora bilar trots att vi bara har B-behörighet eftersom max tågvikt begränsar innan bilarnas totalvikt säger ifrån. Sverige fick några år på sig att ändra detta, men dom väntar ju naturligtvis så länge som möjligt :roll:

Har man däremot BE så försvinner alla såna viktregler, det enda man behöver ta hänsyn till då är att släpets bruttovikt inte överstiger dragfordonets godkända släpvagnsvikt.

C krävs först när dragfordonet har över 3500 kg:s totalvikt.
Privatperson skrev:har en Blazer K5 -88 , Max släpvagnsvikt 2000kg står det i papprerna

tror det är rimligt , det korta axelavståndet på en Blazer gör nog tunga lass alltför spännande :shock:
Jag har 2 st där maxvikten ligger (eller låg på den ena) på drygt 2700 kg...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

viljo
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 26, 2010 21:33
Ort: Eskilstuna

Inlägg av viljo » lör jul 24, 2010 12:29

Tack för alla svar. Då finns det hopp om att kunna dra lite tyngre :)

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör jul 24, 2010 13:24

Va sjutton nu blev jag lite fundersam för egen del...Har BE och har nog aldrig kollat max tågvikt :?

Min Toyota har tjänste vikt 2510,total 3200
och högsta tillåtna vikt bromsat släp 3000

Sen ser jag att max brutto på bil och släp är 5200...

Säg att jag kör bilen olastad(tjänstevikt) 2510

Får jag då bara dra 2690?

Eller om jag har fullastad bil bara2000 på kroken?

Anders M
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 14, 2006 19:28
Ort: Växjö

Inlägg av Anders M » lör jul 24, 2010 14:16

kalle skrev: Min Toyota har tjänste vikt 2510,total 3200
och högsta tillåtna vikt bromsat släp 3000

Sen ser jag att max brutto på bil och släp är 5200...

Säg att jag kör bilen olastad(tjänstevikt) 2510

Får jag då bara dra 2690?

Eller om jag har fullastad bil bara2000 på kroken?
Illa, min HZJ78 som jag tror är exakt likadan som din (2001) har max tågvikt 6200kg. Om jag har maxlastad bil får jag alltså dra 3000kg men minskar jag bilvikten 500kg blir det OK med 3500kg släp vilket är max släpvagnsvikt på min.

/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör jul 24, 2010 15:36

Det går nån skattegräns vid 3200 har jag för mej, därför har dom sänkt totalvikten :? eller så vart det knas vid import?

Jag kan dra lilla LandCruisern efter men jag får tänka lite så ja inte släpar med för mycket utrustning då...

Anders M
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 14, 2006 19:28
Ort: Växjö

Inlägg av Anders M » lör jul 24, 2010 15:39

kalle skrev:Det går nån skattegräns vid 3200 har jag för mej, därför har dom sänkt totalvikten :? eller så vart det knas vid import?
Men vi har samma totalvikt på bilen, 3200 kg, så skatten är samma.

/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör jul 24, 2010 15:46

Jasså, då kanske vi har olika drag eller så strulade dom till det vid reg.bes.

Mitt drag är Toyota(made by Brink europe) typ nr.1902

Men jag trodde dom lastade nästan ett ton men jag kan ha fel...


Mycke sushisnack i jänke delen nu :rodnar: :wink:

Anders M
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 14, 2006 19:28
Ort: Växjö

Inlägg av Anders M » lör jul 24, 2010 16:00

kalle skrev:Mycke sushisnack i jänke delen nu :rodnar: :wink:
En 4,2L riskokare kan väl nästan vara OK även i jänkedelen....

860kg last är det på min men utomlands har de ofta 3500kg totalvikt.

/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams

Skriv svar