max släpvagnsvikt - Blazer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
max släpvagnsvikt - Blazer
Har en -80 Blazer, reggad som lastbil, som enligt pappren får dra löjliga vikter med B-kort, så klart.
Det står inget annat om max släpvagnsvikt men det känns som om bilen borde kunna dra rätt mycket med BE kort.
Någon som vet hur mycket man skulle kunna få dra med BE om man sätter dit en krok godkänd för lite tyngre vikter? Någon med en blazer som vet?
Det står inget annat om max släpvagnsvikt men det känns som om bilen borde kunna dra rätt mycket med BE kort.
Någon som vet hur mycket man skulle kunna få dra med BE om man sätter dit en krok godkänd för lite tyngre vikter? Någon med en blazer som vet?
Enligt SBP så kan du om du har en dragkrok som är intygad(köpedrag) och uppgifter från bilens instruktionsbok eller motsvarande få den typad upp till så mycket draget är klassat för.
Men finns ingen övre maxgräns så är det upp till farbror blå att bedöma...
Så om du har ett drag som det står 3000kg på så kan ingen gnälla om du drar 3000kg.Men har du ett drag utan papper eller liknande så kan dom begränsa dig till 1500kg. Lite godtycklig kan man tycka men
så fick jag det förklarat för mig när jag ringde Vägverket om min LT31 -82 utan övre maxgräns.
Men finns ingen övre maxgräns så är det upp till farbror blå att bedöma...
Så om du har ett drag som det står 3000kg på så kan ingen gnälla om du drar 3000kg.Men har du ett drag utan papper eller liknande så kan dom begränsa dig till 1500kg. Lite godtycklig kan man tycka men
så fick jag det förklarat för mig när jag ringde Vägverket om min LT31 -82 utan övre maxgräns.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
Det finns alltid en övre gräns för hur mycket som får hänga bakom en viss bilmodell.
Skulle det bara vara draget i sig som sätter begränsningen så skulle man ju kunna ta dragbalk o drag ifrån en "riktig" lastbil o bulta dit på nån Svenson bil o bralla iväg med 36ton bakom helt lagligt.
Tekniska rådgivningen på bilprovningen tar ditt regnummer o får därigenom fram ditt chassinummer, sen slår dom upp det i sina listor o berättar för dig vad just din bilmodell maximalt får dra. Sen skaffar du dragbalk o drag som är typat för den vikten eller mer o åker in o reggbesiktar. Svårare än så är det inte.
Så har det iaf alltid gått till när jag pillat med drag på olika bilar, men det kanske är möjligt att det är som Finnpower skrev innan på äldre bilar??
Skulle det bara vara draget i sig som sätter begränsningen så skulle man ju kunna ta dragbalk o drag ifrån en "riktig" lastbil o bulta dit på nån Svenson bil o bralla iväg med 36ton bakom helt lagligt.
Tekniska rådgivningen på bilprovningen tar ditt regnummer o får därigenom fram ditt chassinummer, sen slår dom upp det i sina listor o berättar för dig vad just din bilmodell maximalt får dra. Sen skaffar du dragbalk o drag som är typat för den vikten eller mer o åker in o reggbesiktar. Svårare än så är det inte.
Så har det iaf alltid gått till när jag pillat med drag på olika bilar, men det kanske är möjligt att det är som Finnpower skrev innan på äldre bilar??
Min blazer -76 har inte heller nån övre viktgräns i papprena, men den är redan reggad med kula... Hur gör jag då tro? Känns ju som att jag bara kan hänga på vad jag känner för men det kanske inte är godtagbart som ursäkt om man blir stoppad...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Är det inte så att med BE-kort så begränsas tågvikten till 3.5 ton hur man än gör? Ska man dra tyngre så blir det väl C-kort som kommer behövas? Jag hade en Astro som vägde in på 2800 kg, den fick jag dra 700 kg med då jag bara har B-kort. Med ett E på kortet så kommer man ju över 3500 kg, men man kanske får köra tyngre fordon idag med bara B-behörighet?
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Nä, om man bara har B så begränsas tågvikten till 3500 kg eller att släpets totalvikt inte får övrskrida dragfordonets totalvikt beroende på vilket som infaller först. Regeln om max tågvikt är dock på väg att ändras, ett EU-diriktiv har gett sverige ett krav på att höja denna vikt till nånstans över 4000 kg (minns inte exakt siffra). Detta kommer ju medföra att vi som bara har B-kort får dra tyngre släp än tidigare med våra stora bilar trots att vi bara har B-behörighet eftersom max tågvikt begränsar innan bilarnas totalvikt säger ifrån. Sverige fick några år på sig att ändra detta, men dom väntar ju naturligtvis så länge som möjligtOBELIX skrev:Är det inte så att med BE-kort så begränsas tågvikten till 3.5 ton hur man än gör? Ska man dra tyngre så blir det väl C-kort som kommer behövas? Jag hade en Astro som vägde in på 2800 kg, den fick jag dra 700 kg med då jag bara har B-kort. Med ett E på kortet så kommer man ju över 3500 kg, men man kanske får köra tyngre fordon idag med bara B-behörighet?
SKREV OBELIX
Har man däremot BE så försvinner alla såna viktregler, det enda man behöver ta hänsyn till då är att släpets bruttovikt inte överstiger dragfordonets godkända släpvagnsvikt.
C krävs först när dragfordonet har över 3500 kg:s totalvikt.
Jag har 2 st där maxvikten ligger (eller låg på den ena) på drygt 2700 kg...Privatperson skrev:har en Blazer K5 -88 , Max släpvagnsvikt 2000kg står det i papprerna
tror det är rimligt , det korta axelavståndet på en Blazer gör nog tunga lass alltför spännande
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Va sjutton nu blev jag lite fundersam för egen del...Har BE och har nog aldrig kollat max tågvikt
Min Toyota har tjänste vikt 2510,total 3200
och högsta tillåtna vikt bromsat släp 3000
Sen ser jag att max brutto på bil och släp är 5200...
Säg att jag kör bilen olastad(tjänstevikt) 2510
Får jag då bara dra 2690?
Eller om jag har fullastad bil bara2000 på kroken?
Min Toyota har tjänste vikt 2510,total 3200
och högsta tillåtna vikt bromsat släp 3000
Sen ser jag att max brutto på bil och släp är 5200...
Säg att jag kör bilen olastad(tjänstevikt) 2510
Får jag då bara dra 2690?
Eller om jag har fullastad bil bara2000 på kroken?
Illa, min HZJ78 som jag tror är exakt likadan som din (2001) har max tågvikt 6200kg. Om jag har maxlastad bil får jag alltså dra 3000kg men minskar jag bilvikten 500kg blir det OK med 3500kg släp vilket är max släpvagnsvikt på min.kalle skrev: Min Toyota har tjänste vikt 2510,total 3200
och högsta tillåtna vikt bromsat släp 3000
Sen ser jag att max brutto på bil och släp är 5200...
Säg att jag kör bilen olastad(tjänstevikt) 2510
Får jag då bara dra 2690?
Eller om jag har fullastad bil bara2000 på kroken?
/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams
Men vi har samma totalvikt på bilen, 3200 kg, så skatten är samma.kalle skrev:Det går nån skattegräns vid 3200 har jag för mej, därför har dom sänkt totalvikten eller så vart det knas vid import?
/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams
En 4,2L riskokare kan väl nästan vara OK även i jänkedelen....kalle skrev:Mycke sushisnack i jänke delen nu
860kg last är det på min men utomlands har de ofta 3500kg totalvikt.
/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams