Ford Explorer -02-->

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

fredrik_wt
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 16, 2007 21:09
Ort: Jönköping

Ford Explorer -02-->

Inlägg av fredrik_wt » ons jan 24, 2007 20:55

Jag funderar själv på att byta min bil mot en sådan... har inte hittat någon info alls om dessa i Sverige, men har hittat ett amerikanskt test, där stod det bl.a. att det var den mest sålda SUVen i USA, i särklass, vidare åkte man tydligen bekvämmare i den en i en Grand cherokee från samma år, dock hade bilen inte samma potentiall i skogen som GC. Växellåda o komfort får även bra betyg likaså passagerar komforten ska vara bättre än i GC

Vidare står i testet att den finns två varianter AWD och 4WD, AWD är permanent 4WD har lågväxel m.m o klarar lite mer terräng, det står även att det finns ett 4wd auto läge på den som fungerar i praktiken lika bra som AWD systemet. Således får man mer för pengarna i 4wd varianten...

ett par frågor finns dock:
1, nån som har erfarenhet från dessa bilar? kört en? omdöme? kommentarer?

2, Erkända fel?

3, Bränsleförbrukning skiter ju jänkarna i, men vad kan flexifuelen FFV tänkas dra på E85 blandad körning?

4, Markfrigången är hur hög??

5, har tittat på en live, ser ju ut som man orginal kan sätta på iaf två storlekar större på fälgarna även fälgar tycks tillåta bredare däck, likaså skärmar.... möjligt?

ös gärna på med övrigt tyckande o tänkande =)
Kör idag subaru legacy -04

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jan 24, 2007 21:56

Amerikanska ford är ju knappast kända för sin överdrivna kvalite :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

Ford Explorer

Inlägg av Ackeblack » tor jan 25, 2007 0:45

Har jag... en 97:a med 4.0+ automat, och den är jag väl i stort sett nöjd med, man åker skönt i den, det spelar ingen roll vad man hänger på dragkroken och vad den drar i bensin vet jag inte riktigt- åker ju hellre explorer än sunkig volvokombi iallafall...
MAn skall väl kolla upp automaten, oljan ska vara ganska ljust röd och får inte lukta bränt, lite som bränd knäck är väl lukten om den gått varm+ att den då blir mörk- inget bra tecken.
Sen är det väl det vanliga- hjullager, styrleder och att den är hel och fin under...
Man kan köra en på 1,1- 1,2 liter milen om man tar det lugnt- att köra på e85 är ju inte lönt i dagsläget när det skiljer så lite på priset mellan 95 och E...
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

fredrik_wt
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 16, 2007 21:09
Ort: Jönköping

Inlägg av fredrik_wt » tor jan 25, 2007 18:29

Mathias T skrev:Amerikanska ford är ju knappast kända för sin överdrivna kvalite :roll:
nej, jag har hört det med, därför blev jag lite förvånad att den lytes upp så mkt i ett test, men det klart, har den sålt bäst av alla suvar i USA kan den ju inte vara dålig, dåliga bilar säljer ju normalt inte, o andra sidan kan man ju ha olika marginaler för vad man tycker är bra o dåligt...
Kör idag subaru legacy -04

Skriv svar