4l80e

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

chevyv8
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån feb 21, 2011 11:02
Ort: Värnamo

4l80e

Inlägg av chevyv8 » mån mar 07, 2011 14:47

Jag har problem med min 4l80e automat låda den vill inte växla upp på överväxeln ?? alla andra växlar fungerar utan problem växlar ganska hårt inget onödig slirande. lådan o bilen e från 1992 ,pickup 2500hd 6.5td .

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: 4l80e

Inlägg av ifconfig » mån mar 07, 2011 17:41

chevyv8 skrev:Jag har problem med min 4l80e automat låda den vill inte växla upp på överväxeln ?? alla andra växlar fungerar utan problem växlar ganska hårt inget onödig slirande. lådan o bilen e från 1992 ,pickup 2500hd 6.5td .
Nu vet jag inte om det är som på de gamla 700-lådorna, men där kunde en feljusterad kickdown-wire orsaka konstiga växlingar.


Mvh Magnus

EDIT: skrev konstigt

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » mån mar 07, 2011 17:53

Nja, den där rackaren är ju helt elektriskt styrd. Lock up:en, även till 700:an, är hastighetsstyrd. Datorn får info om hastigheten och skickar i "locken" vid en viss hastighet, runt 70 km/h, eller så.

Beroende på hur avancerad låda, behöver också oljan ha rätt temperatur för att överväxeln ska gå i.

Nåja, jag gissar att det är något vajsing med givaren i lådan eller kablaget från den.
Givaren sitter i bakkant, på fördelningslådan, och ger hastighetspulser till datorn. Kolla så allt står rätt till där. Vet inte om om ett fel på denna triggar en felkod också. Kanske.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Inlägg av ifconfig » mån mar 07, 2011 18:02

Micke valp skrev:Nja, den där rackaren är ju helt elektriskt styrd. Lock up:en, även till 700:an, är hastighetsstyrd. Datorn får info om hastigheten och skickar i "locken" vid en viss hastighet, runt 70 km/h, eller så.
Okej. Det har kanske varit på lägre växlar som den hoppat upp och ner och inte kunnat bestämma sig.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån mar 07, 2011 18:24

Nu ska vi se här

700 och 4L60 styrs av en så kallad TV-cable och har alltid +12V in på en kontakt för att lockupen över huvud taget ska fungera

4L60E och 4L80E är datorstyrda

det som låter lite underligt i mina öron är att det är en 92:a med 6,5TD

Hur som helst så är det ju en bra början att kolla vilka felkoder som finns
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

chevyv8
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån feb 21, 2011 11:02
Ort: Värnamo

Inlägg av chevyv8 » ons mar 09, 2011 6:26

det e första året med 6.5 mekaniska insprutningspumpen db2 92-93 = minst krångel.

P:W
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: tor nov 26, 2009 10:55
Ort: Stöde

Inlägg av P:W » fre mar 11, 2011 14:35

If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre mar 11, 2011 14:52

chevyv8 skrev:det e första året med 6.5 mekaniska insprutningspumpen db2 92-93 = minst krångel.
Men dom var väl utan turbo?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre mar 11, 2011 16:25

henke_99 skrev:
chevyv8 skrev:det e första året med 6.5 mekaniska insprutningspumpen db2 92-93 = minst krångel.
Men dom var väl utan turbo?
hade jag för mig också men om wikipedia stämmer så fanns de redan från 92 med turbo på vissa bilar
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

qsecofr
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tis dec 07, 2010 20:05
Ort: Mölndal

Re: 4l80e

Inlägg av qsecofr » lör mar 12, 2011 9:06

chevyv8 skrev:Jag har problem med min 4l80e automat låda den vill inte växla upp på överväxeln ?? alla andra växlar fungerar utan problem växlar ganska hårt inget onödig slirande. lådan o bilen e från 1992 ,pickup 2500hd 6.5td .
På min Blazer med 4l60e så finns det en kontakt vid bromspedalen som skall lägga ur lock-upen så fort man nuddar pedalen. Antar att du har samma funktion.
Testa att lyft pedalen med foten då du kör för att se om det är något glapp eller så.

/qsec

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Inlägg av brt666 » sön mar 13, 2011 17:38

hej!

Jag har samma låda men 6,2L sugdiesel och od ville inte hoppa i då jag köpte den.
Går lockupen i? det skall vara 5 växlingar allt som allt 1, 2, 3, överäxel, lockup.

Jag bytte termostat på min så vart det bra men det är rätt mycket som måste stämma för att överväxeln ska gå i.

Temperaturen (och på min var det bara lite för lite enligt mätaren) måste vara rätt i systemet, temperaturgivarna måste fungera, hastighetssensorerna måste vara ok och oljenivån måste vara rätt. bromspedals kontakten får inte ligga i, gaspådrag i förhållande till hastighet måste vara rätt, diverse ventiler i lådan får inte vara för slitna u name it...

Men börja med att kolla oljenivån, att det inte läcker olja genom den stora multikontakten på sidan av lådan och temperaturen, det skulle jag ha gjort

Växlar den hårt eller mjukt 1, 2, 3?

/Burt
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

chevyv8
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån feb 21, 2011 11:02
Ort: Värnamo

4l80e

Inlägg av chevyv8 » tor mar 17, 2011 6:31

den växlar stenhårt ....

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Inlägg av brt666 » tor mar 17, 2011 8:51

Är oljenivån rätt med varmkörd låda, bilen på plan mark och växel i park?

Hur ser oljan ut och hur luktar den?

Min har betett sig sådär några gånger då jag har stressat den och den har blivit för varm, tror den går in i någon typ av säkerhetsläge, då växlar den stenhårt samt endast 1,2,3 och det tror jag inte din ska göra om den inte är omställd på något sätt. Jag har grejjer från en Suburban K2500 HD -91 så det borde vara liknande och den växlar ganska mjukt (jämfört med min gamla som har TH400).

Kända fel på 4L80E är annars att de kan läcka olja i kabelgenomföringen för multikontakten så det blir kortis, ha trasiga hastighetssensorer och är känsliga för temperaturen i lådan.

Annars tycker jag det är en rätt stabil låda eftersom den bygger på TH400 så förmodligen är det inget stort fel på din.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Skriv svar