4l80e
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
4l80e
Jag har problem med min 4l80e automat låda den vill inte växla upp på överväxeln ?? alla andra växlar fungerar utan problem växlar ganska hårt inget onödig slirande. lådan o bilen e från 1992 ,pickup 2500hd 6.5td .
Re: 4l80e
Nu vet jag inte om det är som på de gamla 700-lådorna, men där kunde en feljusterad kickdown-wire orsaka konstiga växlingar.chevyv8 skrev:Jag har problem med min 4l80e automat låda den vill inte växla upp på överväxeln ?? alla andra växlar fungerar utan problem växlar ganska hårt inget onödig slirande. lådan o bilen e från 1992 ,pickup 2500hd 6.5td .
Mvh Magnus
EDIT: skrev konstigt
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Nja, den där rackaren är ju helt elektriskt styrd. Lock up:en, även till 700:an, är hastighetsstyrd. Datorn får info om hastigheten och skickar i "locken" vid en viss hastighet, runt 70 km/h, eller så.
Beroende på hur avancerad låda, behöver också oljan ha rätt temperatur för att överväxeln ska gå i.
Nåja, jag gissar att det är något vajsing med givaren i lådan eller kablaget från den.
Givaren sitter i bakkant, på fördelningslådan, och ger hastighetspulser till datorn. Kolla så allt står rätt till där. Vet inte om om ett fel på denna triggar en felkod också. Kanske.
Beroende på hur avancerad låda, behöver också oljan ha rätt temperatur för att överväxeln ska gå i.
Nåja, jag gissar att det är något vajsing med givaren i lådan eller kablaget från den.
Givaren sitter i bakkant, på fördelningslådan, och ger hastighetspulser till datorn. Kolla så allt står rätt till där. Vet inte om om ett fel på denna triggar en felkod också. Kanske.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Okej. Det har kanske varit på lägre växlar som den hoppat upp och ner och inte kunnat bestämma sig.Micke valp skrev:Nja, den där rackaren är ju helt elektriskt styrd. Lock up:en, även till 700:an, är hastighetsstyrd. Datorn får info om hastigheten och skickar i "locken" vid en viss hastighet, runt 70 km/h, eller så.
Nu ska vi se här
700 och 4L60 styrs av en så kallad TV-cable och har alltid +12V in på en kontakt för att lockupen över huvud taget ska fungera
4L60E och 4L80E är datorstyrda
det som låter lite underligt i mina öron är att det är en 92:a med 6,5TD
Hur som helst så är det ju en bra början att kolla vilka felkoder som finns
700 och 4L60 styrs av en så kallad TV-cable och har alltid +12V in på en kontakt för att lockupen över huvud taget ska fungera
4L60E och 4L80E är datorstyrda
det som låter lite underligt i mina öron är att det är en 92:a med 6,5TD
Hur som helst så är det ju en bra början att kolla vilka felkoder som finns
Men dom var väl utan turbo?chevyv8 skrev:det e första året med 6.5 mekaniska insprutningspumpen db2 92-93 = minst krångel.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: 4l80e
På min Blazer med 4l60e så finns det en kontakt vid bromspedalen som skall lägga ur lock-upen så fort man nuddar pedalen. Antar att du har samma funktion.chevyv8 skrev:Jag har problem med min 4l80e automat låda den vill inte växla upp på överväxeln ?? alla andra växlar fungerar utan problem växlar ganska hårt inget onödig slirande. lådan o bilen e från 1992 ,pickup 2500hd 6.5td .
Testa att lyft pedalen med foten då du kör för att se om det är något glapp eller så.
/qsec
hej!
Jag har samma låda men 6,2L sugdiesel och od ville inte hoppa i då jag köpte den.
Går lockupen i? det skall vara 5 växlingar allt som allt 1, 2, 3, överäxel, lockup.
Jag bytte termostat på min så vart det bra men det är rätt mycket som måste stämma för att överväxeln ska gå i.
Temperaturen (och på min var det bara lite för lite enligt mätaren) måste vara rätt i systemet, temperaturgivarna måste fungera, hastighetssensorerna måste vara ok och oljenivån måste vara rätt. bromspedals kontakten får inte ligga i, gaspådrag i förhållande till hastighet måste vara rätt, diverse ventiler i lådan får inte vara för slitna u name it...
Men börja med att kolla oljenivån, att det inte läcker olja genom den stora multikontakten på sidan av lådan och temperaturen, det skulle jag ha gjort
Växlar den hårt eller mjukt 1, 2, 3?
/Burt
Jag har samma låda men 6,2L sugdiesel och od ville inte hoppa i då jag köpte den.
Går lockupen i? det skall vara 5 växlingar allt som allt 1, 2, 3, överäxel, lockup.
Jag bytte termostat på min så vart det bra men det är rätt mycket som måste stämma för att överväxeln ska gå i.
Temperaturen (och på min var det bara lite för lite enligt mätaren) måste vara rätt i systemet, temperaturgivarna måste fungera, hastighetssensorerna måste vara ok och oljenivån måste vara rätt. bromspedals kontakten får inte ligga i, gaspådrag i förhållande till hastighet måste vara rätt, diverse ventiler i lådan får inte vara för slitna u name it...
Men börja med att kolla oljenivån, att det inte läcker olja genom den stora multikontakten på sidan av lådan och temperaturen, det skulle jag ha gjort
Växlar den hårt eller mjukt 1, 2, 3?
/Burt
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Är oljenivån rätt med varmkörd låda, bilen på plan mark och växel i park?
Hur ser oljan ut och hur luktar den?
Min har betett sig sådär några gånger då jag har stressat den och den har blivit för varm, tror den går in i någon typ av säkerhetsläge, då växlar den stenhårt samt endast 1,2,3 och det tror jag inte din ska göra om den inte är omställd på något sätt. Jag har grejjer från en Suburban K2500 HD -91 så det borde vara liknande och den växlar ganska mjukt (jämfört med min gamla som har TH400).
Kända fel på 4L80E är annars att de kan läcka olja i kabelgenomföringen för multikontakten så det blir kortis, ha trasiga hastighetssensorer och är känsliga för temperaturen i lådan.
Annars tycker jag det är en rätt stabil låda eftersom den bygger på TH400 så förmodligen är det inget stort fel på din.
Hur ser oljan ut och hur luktar den?
Min har betett sig sådär några gånger då jag har stressat den och den har blivit för varm, tror den går in i någon typ av säkerhetsläge, då växlar den stenhårt samt endast 1,2,3 och det tror jag inte din ska göra om den inte är omställd på något sätt. Jag har grejjer från en Suburban K2500 HD -91 så det borde vara liknande och den växlar ganska mjukt (jämfört med min gamla som har TH400).
Kända fel på 4L80E är annars att de kan läcka olja i kabelgenomföringen för multikontakten så det blir kortis, ha trasiga hastighetssensorer och är känsliga för temperaturen i lådan.
Annars tycker jag det är en rätt stabil låda eftersom den bygger på TH400 så förmodligen är det inget stort fel på din.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?