Sida 1 av 2

Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis nov 22, 2011 20:31
av keyzex
Jag har vilda planer på att göra mig av med Jeepen, och skaffa en Volvo valp som projekt.
Men nu till det jag behöver råd om.

Hon som bestämmer vill ha en Cheva van som det är möjlig att övernatta i när vi åker på hund-utställningar (under min protest).

Nu har jag kollat blocket, och inser att det finns en del olika modeller, och jag begriper inte skillnaden.

Vad skall jag leta efter för typ, och vad skall jag kontrollera noga på just den modellen?

Prisklass max 20 papp.

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis nov 22, 2011 20:38
av Privatperson
ett tips är att välja en med sk 60/40 dörrar istället för skjutdörr , enklare att stänga mindre krångel osv

rost rost & ROST sen är det bakaxlar & växellådor som slits

Nivamats kan nog fylla på en hel del

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis nov 22, 2011 21:17
av Rubiconjeep
Det finns många varianter. Från den enklaste " hantverkar van" till fullutrustade Hi -top med högre tak, kaptensstolar och elsoffa som kan bli en säng. Jag tycker cheva vanarna är mycket trevliga och ger mycket bil för pengarna. Har också haft dom som firmabil. Mycket sköna att köra. Komfort och prestanda är helt överlägsen europeiska och japanska bussar i den prisklassen.
Största problemet är rosten. Sen drar de en hel del bränsle. Delar är ganska billiga och lätt att få tag på.

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis nov 22, 2011 21:20
av niva_mats
Du kan få min G20 350cui för 12K.

Dom rostar och rostar rätt så bra i alla dörrar.
Framdörrarnas glasrutor bruka få för sig att trilla ner då skenan dom sitter i rostar av.
Sedan så rostar alla dörrar i nederkant.
Som Privatperson sa välj inte skjutdörrar. de brukar krångla.
Bränsleförbrukningen då...
E du väldigt försiktig så kan du få ner bensinaren på 1,2L/M min 350 sörplar i sig 1½ med 60% etanols inblandning mindre på ren bensin. Dieseln går billigare kring litern kan man hamna.
Reservdelstillgången är ganska vettig, dock så håller en del grejer på att försvinna.

Skatten ligger på 3k nånting upp till dryga 6k på dieslarna. Dieslarna har du dygnskatt vilket gör att det inte svider en hel månad om du ställer av och bara har den på när ni skall iväg.
Dagskostnaden + 50Sek per tillfälle.
Försäkringen brukar inte vara direkt dyra på en LB reggad sådan.

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis nov 22, 2011 21:35
av keyzex
niva_mats skrev:Du kan få min G20 350cui för 12K.

Dom rostar och rostar rätt så bra i alla dörrar.
Framdörrarnas glasrutor bruka få för sig att trilla ner då skenan dom sitter i rostar av.
Sedan så rostar alla dörrar i nederkant.
Som Privatperson sa välj inte skjutdörrar. de brukar krångla.
Bränsleförbrukningen då...
E du väldigt försiktig så kan du få ner bensinaren på 1,2L/M min 350 sörplar i sig 1½ med 60% etanols inblandning mindre på ren bensin. Dieseln går billigare kring litern kan man hamna.
Reservdelstillgången är ganska vettig, dock så håller en del grejer på att försvinna.

Skatten ligger på 3k nånting upp till dryga 6k på dieslarna. Dieslarna har du dygnskatt vilket gör att det inte svider en hel månad om du ställer av och bara har den på när ni skall iväg.
Dagskostnaden + 50Sek per tillfälle.
Försäkringen brukar inte vara direkt dyra på en LB reggad sådan.
Tackar, rosten var ju väntad och nu vet jag ju var jag skall leta efter den.

Skjutdörr går bort nu, bränsleförbrukningen är väl som med Cherokeen, det smakar att ha en bil man gillar att äga.
Jag prioriterar bensin, andra föredrar swimmingpool.

En hightop är ju den typ som kittlar mest, har den detta med sängutrustningen som nämns.

G20:n hur är den inredd ? Kan du PM:a eller ordna bild här, det är ju inte långt över Vättern till dig.

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis nov 22, 2011 21:41
av niva_mats
Kan ta bilder i morrn..
Ingen hightop tyvärr. 2 kaptenstolar fram 3 i bredd bakom dessa. Galler och 1,9 meter lastutrymme bakom dessa.
Skulle jag använda den som bostad så kulle åtminstone 2 av bakstolarna åka ut och sen skulle det in en sängram med skumgummi madrass.
Bak är det hela plyschväggar eller vad det nu är för tyg.

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: ons nov 23, 2011 9:08
av Rubiconjeep
En fråga om cheva van. En kompis är sugen på en Astro AWD, är det något att ha?

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: ons nov 23, 2011 10:56
av J Landin
Har en G20-87 som jag köpte i våras, då hade den stått i ca.5år, starta med en gång men ett av rören till lådkylningen hade rostat av, bytte det å körde hem den!
Bytte några bromsrör och belägg fram, fick en 2a på en rostig länkarm och bra att veta på resten av framvagnen!
Laga länkarmen på plats och dränkte hela framvagnen i rostskydd!
Så här såg den ut när jag hämta den:
Bild
En rejäl tvätt, lite färg och några lampor senare:
Bild
Inredningen såg förjävlig ut i den då den var använd som "hantverksbil", snabbt åtgärdat med lite tyg å spraylim!
Bild

Det satt 4 kaptensstolar i den från början, jag skaffa en soffa som jag ställer in där bak och spänner fast "när den behövs" ska man åka 2 och sova i bilen så åker soffan ur och madrassen in!

Har haft mycket kul med den i sommar och den har rullat många mil!
Som mest har vi åkt/festat 11pers i den!

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: ons nov 23, 2011 11:20
av keyzex
Hmm nu börjar jag bli riktigt sugen på en sådan, men det verkar som att inredningen är sliten på de flesta som finns på blocket för flertalet visar inga bilder på interiören.

Skulle jag haft en bil med det tyget, skulle jag inte hitta min hund i bilen” en dalmatiner ”.

Nu är ju frågan om det är lika mycket skruvande på en Van som det är med Cherokeen ?

För jag får inte in en Van i mitt nya garage och den skall ju användas som bruksbil, och garaget skall ju ockuperas av nytt 4x4 projekt när Cherokeen är såld.

Förövrigt var det förbannat snyggt med den mattsvarta på din, är den rollad eller sprutat ?

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: ons nov 23, 2011 13:36
av Rubiconjeep
Visst finns det risk att man får skruva, bilarna är ju 20 år.

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: ons nov 23, 2011 16:02
av J Landin
Rollad med biltemafärg!
"fördelen" med sliten inredning är ju att man kan sätta sin "personliga touch", ska man ändå in mä sängar å dyl. så är det ju snabbt gjort! Går ju att välja nått annat tyg om man vill!!?
Sidorna är ju masonit så dom är bara att klä, taket gjorde jag nya skivor och klädde innan jag skruva upp!

Tycker inte det blir så mycket skruvande, har bara åtgärdat bes.grejerna och servat min!
Den värsta rosten som e på min ser du på bilden bakom förardörren, annars är den förvånandsvärt hel!
Sen tycker jag om när man syns i mörkret!
Bild

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: ons sep 02, 2015 21:45
av Kajja
60 % inblandning av E85 ökar bränsleförbrukningen brytpunkten ligger vid ca 30 % inblandning över det så tar fordonet 30 % mer bränsle.Klarade Buicken upp till 25 % då tog den normalt med bränsle över 30 % så drog den betydligt mer.Alla bilar som jag labbat med E85 tar 30 % mer.Att kolla förbrukningen med färddatorn är missvisande då datorn inte känner av vilket bränsle man kör på.Däremot så får man högre oktantal när man blandar i E85 vilket är bra och så renar det bra.
Ett tips om du nu köper en van med insprut så bygger du om den att köra på ren E85 behövs bara en bränsletrycksmätare men räkna med högre bränsleförbrukning och värre blir detm när Tyskjävlarna i EU bestämt att öka skatten på bio bränslet eftersom det inte får konkurrera med fossilt bränsle vilket gör att priset på E85 och RME (biodieseln)kommer att ökas på med 2-4 kronor litern, vilket rimmar mycket illa om vi skall få ned användningen av fossilt bränsle.
En rekommendation från mig är att du köper en van med 6,2 diesel då kommer du undan lite med förbrukningen ca 1,1-1,2 men räkna med min 1,5 lit vid 90 km/tim på bensinaren under det är det glädjesiffror sedan beror det på hastigheten du kör i är att åka omkring med en ladugårdsvägg framför då den inte är strömlinje formad.
Om du köper en diesel och har utrymme så kan du köpa/göra egen biodiesel vilket jag gör och komma undan rätt så skapligt.Gör biodiesel på garanterat ren rapsolja som blir kanonfin tvättar den noga så metanol och andra föroreningar lakas ur värmer upp den till ca 90 grader centrifugerar ev vattenrester låter den kallna ett dygn sedan filtering 25 och 5 microns filter klockrent att köra på billigt blir det också om man nu kan kalla det billigt.Har 5 dieselfordon för tillfället Stora Volvo bussen Golf diesel pickupen 6,5 TD alla går klockrent på soppan.Har skaffat en lite Merca a klass som skall köras på diesel och när jag får lack på min Cheva van 6,2 d så kommer den att få gå som husvagnsdragare mm nix köp en Cheva diesel men förvänta dig inte att du kan köra jämnt race med dom senare diesel skåpen som finns på marknaden men det tar man igen på åkkomforten viket är oslagbart och skall du iväg på en tripp så in med en madrass eller tältsäng perfekt camping vagn eller flyttning Chevan sväljer en hel del.Hur du en gör så lycka till med Cheva köpet.

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tor sep 03, 2015 19:01
av Rössvik
hade jag vart dej hade jag satsat på en hitop, de brukar vara trevligast inuti, och diesel lr bensin är en smaksak, om du nu inte innehar ett c kort för då har du en dislare skattad för runt 2200:-


och angående detta med etanol: ända riktiga vitsen med etanol är ju när du kan hälla den i en riktigt högkompad motor tackvare att de ligger runt 105 oktan, så att balta med o häva det i vanliga motorer oavsett blandat lr rent är ganska meninslöst i min mening....

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis sep 08, 2015 18:26
av Kajja
Högkompad motor ?????????Hört talas om Turbo det är där E85 kommer till sin rätta mkt effekt till låg kostnad .

Re: Köpa Cheva van. Hjälp

Postat: tis sep 15, 2015 16:51
av Rössvik
när man kör 13.5-1 på gatan och 496 cui, är det bra för u få körbarhet och kunna tanka på vanliga mackar....