Hög oljeförbrukning cheva 350

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av niva_mats » sön dec 25, 2011 14:55

Konstaterade att oljan tankade man och så kollade man bensinen.
Efter felsökning så fann jag att det genomförts lite bonnamek när kylaren bytats och oljekylaren helt enkelt rationaliserats bort till mojoten.
För att kunna lossa slangarna som felar så måste avgaset ner.
6 bultar och en av dom var gängningsbar dom andra gick smidigt av.. :(

Nånn som har en smidig tanke på hur jag skall få ut dom avbrutna skruvarna?
Finns det nån bra fix till oljekylarslangarna?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av koppartaket » sön dec 25, 2011 15:22

Borra hål i resterande bult, värm på åtta helvete med gassvets å släpp med en "grisknorr"
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av niva_mats » sön dec 25, 2011 16:15

Mmmm... Det får bli sista alternativet. Det är juh i vanhelvetet liksom lite trångt där. och brandkåren har redan varit en sväng till grannen denna helgen.
En burk omega krypolja skall inhandlas och sen får vi se hur det går.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Kasken
Rutinerad
Inlägg: 343
Blev medlem: lör jun 05, 2010 15:39
Ort: Norrköping

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av Kasken » sön dec 25, 2011 18:02

Vad är det för bil denna 350 sitter i?

Bytte alla oljerör o slangar på min K1500 -89 med 350 o det var toksmidigt. Där rören går in i adaptern mellan blocket och filtret så är det bara att klämma ihop de vita små "öronen" som sticker ut o så vips är det bara att dra ur rören. Kan vara en idé att göra rent däromkring först, brukar vara rätt grisigt. Sen sitter ju bara rören med ett överfall längre fram på blocket. Allt gick hur bra som helst att komma åt utan att ta ner några avgasrör, tog inte mer än 30-40min totalt inkl byte av olja/filter om jag minns rätt.

Peterw
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons jan 24, 2007 20:50
Ort: Östersund/Sundsvall

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av Peterw » sön dec 25, 2011 21:35

Kan bara rekomendera omegas krypolja,,,men då i förebyggande syfte..1 timme innan lossning. Har många exempel när man blivit imponerad. Och räddad.
Sen rekomenderar jag raka urdragare framför koniska "grispittar", dom expaderar inte skruven lika mycket.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av Rössvik » mån dec 26, 2011 20:36

hur pas grisigt är det o kunna få bort grenrören?? för då blir ju allt mycket smidigare... men va sitter motorn i för bil?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av niva_mats » mån dec 26, 2011 21:34

Mojoten sitter i Vanhelvetet.

Det blir nog att fixa på plats.
har sprutat på lite mekolja från bilbutterix och i morrn så köper jag en guldburk med Omega.
Slangjäveln som läckte åker med och blir pressad på Swedol om dom har grejer..
Det är ju tyvärr gängade anslutningar, Om det skulle vara svårt att få det pressat visst borde det räcka med att slangklämma slangen det är väl knappast speciellt högt tryck i oljekylsystemet?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av Rössvik » mån dec 26, 2011 22:17

okej ja på en van e de inte smidigt o riva av två grenrör.... jasså pressar de åt privat pers i falköping?? för de gör de faen inte i jkpg snikna snållänningar :weird: men är röret alu lr stål?? tja de e ju frågan på slangklämmor... du får väl ett okljetryck på sådär 6-8 kg om motorn e frisk på lite varv men va kan de vara för "brottgräns" på slagklämmor av bra kvalité?? o tänkte du klämma åt den slangen du har som läcker??? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av Cheva_Power » mån dec 26, 2011 22:30

va ja sett så pressar dom åt privata på swedol i falköping ihalla fal :jump:
cheva <3

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av henke_99 » mån dec 26, 2011 22:48

Jag har bara slangklämmor där slangarna är anslutna på rören till oljekylaren på min bil. funkat fint nu i flera år.

Det är ju inte högre tryck på en motors oljesystem (faktiskt betydligt lägre) än i en tryckluftsanläggning, och där funkar det ju fint med slangklämmor...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av niva_mats » mån dec 26, 2011 22:58

Fråga varför JKP inte pressar Privatare. det är juh ett smidigt sätt att låta pengarna springa iväg.

Det är aluminium. Vi får se vad dom säger. sedan ber vi en liten bön om att det går smidigt att lossa pinnskruvarna.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av Rössvik » mån dec 26, 2011 23:45

för att de inte kan ta betalt för de och de e väl tråkigt o göra nått de inte kan ta massa pengar för antar jag... men de mesta brukar va bättre uppe i västergötland :beer: för va inne med ett sånt rör där nämligen.... i värsta fall får du ju försöka borra or dom o antingen gänga nytt lr sätta mutter på ovan sidan de fick ja göra på min pontiac bland annat... men de börde ju gå med slang klämmor om henke har kört med de i fleras år så :tumbup:
lift your truck fat chicks can´t jump!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av niva_mats » tis dec 27, 2011 20:59

Vart in på Swedol i Falköping idag och fick slangen. Blev lite osäker på resultatet om man skulle pressa så det blev limning och slangklämmor i stället.
Passade på att snacka med butikschefen och frågade om det verkligen kunde stämma att JKP inte pressade åt privatare.
Det skulle dom helt klart göra och han skulle ringa Mattias och snacka om det. För det är enormt dålig reklam för deras del. Pressningen skulle kosta 50:- per hylsa. Ganska vettigt skulle jag villa säga.

Köpte krypolja och öste på det försökte efter 1 timme men skiten sitter. får se hur det är i morrn.
Sitter det i morrn så köper jag frysspray och provar annars blir det till att plocka grenrören. :(
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av Rössvik » ons dec 28, 2011 19:49

de va som fan... har ju fått prylar pressade där en gång i tiden men de senaste gångerna va de väldigt oitresserade av o hjälpa till... de menade på att de inte gick trots att de gjort samma jobb ett år tidigare... men åker te falköping istället e bara en mil längre :mrgreen: men de e lite typiskt för jkpg bor.... okej har aldrig hört talas om sån krypolja innan :?: hoppas du slipper riva av grenrören bara...
lift your truck fat chicks can´t jump!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Hög oljeförbrukning cheva 350

Inlägg av niva_mats » ons dec 28, 2011 22:31

Den sälj på mekonomen. Svinigt dyr 174:- för en ½ liter tror jag det var.
Kände lite på bultarna i morse men ingen skillnad ännu. skall kolla i morrn igen.
Då beväpnad med lite mer grejer..
Pinnbultsdragare och tänger..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar