Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av joones » lör sep 15, 2012 17:58

Jag tror inte att det är korrekt att resonera att han lika gärna kört en tungreggad lastbil. Lagen gör skillnad på olovlig körning och körning med överlast. Skillnaden må vara hårfin men det är inte samma sak. För överlast är det böter som straffpåföljd och för olovlig körning finns även fängels med på straffskalan. Troligen även större risk för återkallat körkort.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
"3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader. "

Reglerna säger att släpets totalvik ej får överskrida bilens tjänstevik.
Släpets totalvikt=Totalvikten är summan av fordonets tjänstevikt och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.
Med andra ord tjänstevikten samt maxlasten. Eventuell övervikt ingår inte i Totalvikten utan i bruttovikten. Hur tungt man än lastar släpet så ändras inte "den största mängd gods som fordonet är inrättat för" Så det blir inte "olovlig körning" utan överlast

Med andra ord anses det som ett grövre brott att köra en släpkärra vars totalvikt överskrider bilens tjänstevikt även om släpet är tomt. Än att köra en släpkärra vars totalvikt understiger bilens tjänstevikt även om släpkärran är överlastad.
VW TARO -95

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av henke_99 » lör sep 15, 2012 22:03

Erkänner att jag inte varit säker i mina påståenden angående överlast. Men det jag VET är att en cheva är så pass tung att man bara får dra 750 kg släp efter om man inte har e-kort. Kopplar man på större kärra så fodras e-kort vilket innebär att det blir olovlig körning om man kör utan.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av 3500 » lör sep 15, 2012 22:22

joones skrev:Jag tror inte att det är korrekt att resonera att han lika gärna kört en tungreggad lastbil. Lagen gör skillnad på olovlig körning och körning med överlast. Skillnaden må vara hårfin men det är inte samma sak. För överlast är det böter som straffpåföljd och för olovlig körning finns även fängels med på straffskalan. Troligen även större risk för återkallat körkort.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
"3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader. "

Reglerna säger att släpets totalvik ej får överskrida bilens tjänstevik.
Släpets totalvikt=Totalvikten är summan av fordonets tjänstevikt och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.
Med andra ord tjänstevikten samt maxlasten. Eventuell övervikt ingår inte i Totalvikten utan i bruttovikten. Hur tungt man än lastar släpet så ändras inte "den största mängd gods som fordonet är inrättat för" Så det blir inte "olovlig körning" utan överlast

Med andra ord anses det som ett grövre brott att köra en släpkärra vars totalvikt överskrider bilens tjänstevikt även om släpet är tomt. Än att köra en släpkärra vars totalvikt understiger bilens tjänstevikt även om släpkärran är överlastad.
Hej

För ca 20år sen åkte jag fast för att dra en tom 1500kg boggievagn, Ford Granadan jag hade fick dra 1450kg med B-kort. 500kr i böter och en "prick" i körkortet samt vänta på någon med behörighet som fick köra släpet vidare.
Jävla tur att dom inte tog mig 20min tidigare när jag körde med en 1977 Suburban på släpet utan spännband, skulle bara...

Idag så köper jag tjänsten om jag inte kan själv på ett seriöst sätt!

Be om hjälp på offroadakuten, här finns det obegränsat med trevliga och vänliga människor.

Mvh Daniel

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av joones » lör sep 15, 2012 22:39

Rent logiskt så borde det bli olovlig körning vilken kärra man än kopplar bakom en cheva om den är stor nog att kunna transportera en blazer. Begreppet nerreggad vagn som nämns i inlägget har jag inte hört förut (men det kan ju finnas) men det betyder ju att det måste finnas en uthyrare som gjort om en relativt stor kärra till en 750kärra. Det kan inte bli mycket vikt kvar till last på den kärran så det blir ju en helvetes överlast med en blazer. Om kärran inte var nerreggad till 750 så låter det ju som om det kunde ha varit både överlast och olovligkörning och då kan man ju ligga lite pyrt till.

Men rent generellt så är det bättre att gå på överlast än olovlig körning även om det sunda förnuftet säger att det vore bättre att köra en kärra som är byggd för att klara lasten än en som är för klen.

Men det bryts mot lagar varje dag och ibland väljer till och med polisen att se mellan fingrarna. Jag har själv blivit stoppad en gång av polisen då jag körde med en volvo 265 på kärra efter en volvo 242. Rent logiskt borde det inte kunna gå på B-kort. Polisen gick ett varv runt bil och kärra sedan bad han mig stanna bilen och sedan starta den igen. "Är det din bil som låter" frågade han jag kände att det inte vara läge att vara lustig och säga ett det var polisbilen, så jag svarade att der var min bil. Hmm sa han. "Stoppar jag dig en gång till med den ljuddämparen så vår du böter. Du kan åka". Träffar man på en trafikpolis med samma ekipage har man nog inte samma tur.
VW TARO -95

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av Grottulf » sön sep 16, 2012 12:55

Lepsyl skrev:Tack för all info men nu står bilen hemma. Hyrde en nerreggad vagn och drog med en annan cheva pickis så det var väl förmodligen jätte olagligt men allt gick bra iaf. Var bara ca 2mil att köra.
Sen angående vikten så var motorn urtagen och den är EXTREMT rostig så det saknas nog lätt 200kg plåt och det är en ärlig uppskattning. Aldrig sett en så rostig bil innan.

Men vore ju inre dumt att fixa be-kort till nästa gång :)
Äsch två mil räknas väl inte :wink: :tumbup:

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av K10 » tor okt 04, 2012 1:56

Ja, det går :D
Bild

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av mopar300 » lör okt 20, 2012 10:15

K10 skrev:Ja, det går :D
Bild
det däringa ser ju lagligt ut....hmmmm....
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

cyberk2
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: ons feb 04, 2009 13:07
Ort: Gävle

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av cyberk2 » tis jan 01, 2013 20:29

en axel :shock:

Vad tycker ni om dessa lass då?

Bild

Bild
VW golf tdi -99

majstro83
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: sön okt 03, 2010 21:05
Ort: Skillingaryd

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av majstro83 » sön jan 06, 2013 7:59

joones skrev:Med andra ord anses det som ett grövre brott att köra en släpkärra vars totalvikt överskrider bilens tjänstevikt även om släpet är tomt. Än att köra en släpkärra vars totalvikt understiger bilens tjänstevikt även om släpkärran är överlastad.
Inte med BE behörighet, då är det släpets bruttovikt som räknas.
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*

rovers
Rutinerad
Inlägg: 447
Blev medlem: tor sep 09, 2010 16:09
Ort: Boden (Unbyn)
Kontakt:

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av rovers » sön jan 06, 2013 9:31

Min bild på blazern..
Så ja det mesta går om man vill.. Lagligt eller bra för släpet? tveksamt.
Hade å andra sidan inte varit lagligt att bogsera den i 30 km/h.. Däremot uppkastad på en obromsad vagn med femtielva höbalar baki en traktor med en 16åring baki ratten hade funkat..

Men som synes var det problem med bredden, därav tarodäcken.
Mina bilar och projekt: http://www.garaget.org/Rovers" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu med Cherokee

Klemenz
Forumräv
Inlägg: 552
Blev medlem: mån dec 20, 2010 15:47
Ort: Ulricehamn

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av Klemenz » sön jan 06, 2013 10:47

mopar300 skrev:
K10 skrev:Ja, det går :D
Bild
det däringa ser ju lagligt ut....hmmmm....

Nej det kan verkligen inte vara lagligt att ha så löjliga däck på en blazer :poke:
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Re: Går en blazer upp på ett vanligt biltransportsläp?

Inlägg av svahnström » sön jan 06, 2013 12:30

Är det inte längre än 2 mil går det ganska smidigt med dolly. Finns det vettiga bromsar går det ju till och med att bogsera hem bara bilen är påställd och skattad. Eller tillverkar man en towbar (dragstång) å drar hem.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

Skriv svar