Sida 2 av 5

Re: Ford tråd:)

Postat: lör nov 10, 2012 17:36
av Rellac
King Cab? Junior Cab..

Nej, jag hjälpte min Vän Fredrik att transportera hans Volvo 165 från Elmia eftersom han hade kört ras på vägen ner. Men det stämmer, det är Volvo 165 som florerar i Klassiker.

En kallstartad 7.3 IDI går inte av för hackor :tumbup:

Re: Ford tråd:)

Postat: lör nov 10, 2012 19:33
av Spiken
Bild

Kass bild men det är en Ford iaf

Re: Ford tråd:)

Postat: lör nov 10, 2012 20:41
av Rellac
Gott!
Mosa på med bilder på era Fordar, är ju mysigt att se.
Jag ska försöka ta lite mer bilder på min truck.

Re: Ford tråd:)

Postat: ons nov 14, 2012 18:35
av wille
Vad snittar era Fordar i förbrukning?Explorern som jag har ligger nu vinter tid,med 4wd inkopplad runt 1,7-1,8 l/mil

Re: Ford tråd:)

Postat: ons nov 14, 2012 19:36
av Klemenz
Jaja får bidra med min bronco 82a :tumbup:

Bild kommer då jag orkar sätta mig vid datorn. :mrgreen:

Sköven klemenz använadare.

Re: Ford tråd:)

Postat: ons nov 14, 2012 19:39
av volvorobban86
Skulle ju vara jag. Fan klemenz min mobil sparade din användare.

Re: Ford tråd:)

Postat: ons nov 14, 2012 22:08
av Spiken
wille skrev:Vad snittar era Fordar i förbrukning?Explorern som jag har ligger nu vinter tid,med 4wd inkopplad runt 1,7-1,8 l/mil
Va inte det väldigt mycke?

F150 och Broncon på min avatarbild tog mindre.
1,2-1,6 ungefär. 302efi och 4stegslåda i bägge.

Re: Ford tråd:)

Postat: ons nov 14, 2012 22:20
av Amazon_Sleper
150in min snittar på allt mellan 1,65-1,7 då den körts regelbundet men då den bara kört sporadiskt under sommaren så hoppar den upp på styvt 2liter, blir bara spök med den då den står, ifjol vintras gick den stadigt på 1,6 trots relativt högfart å strängkyla perfekt tomgång på 800rpm.

Men nu då den stått i sommar så spökar tomgången hänger sig på drygt 1500rpm å stänger man av å vrider igång sjunker den å bränsleförbrukningen är uppe i styva 2liter milen. denna bilen vill inte stå kan bara konstateras :mrgreen:

Fast sitter 351W å C6a (3steg) i min så att den ligger runt 1,6 är väl inte så farligt ändå.

Re: Ford tråd:)

Postat: ons nov 14, 2012 23:22
av koppartaket
desto större motor desto mindre jobb desto billigare gång :)

Min gamla Ford Galaxie från 1959 med 332cu och C6 låda låg under litern, fast dock lite fel att jämföra ett gammalt raggaråk med era både större å tyngre 4X4
Mer än man tror har med gaspedalen att göra, Polaren som har en F150 2wd med 302 påstår att han kör på litern långfärd vilket jag var lite tveksam åt, Tills vi hämtade min Fram King i Svenljunga då jag tankade när vi kommit hem..
När vi legat på mellan 80-90 så hade fanskapet legat på 1,12 MED BENSINMOTORN!!!
Min gamla mögliga 240 var betydligt törstigare

Re: Ford tråd:)

Postat: ons nov 14, 2012 23:30
av BroncoXLT
min bronco drar strax över 2 liter milen :)

Re: Ford tråd:)

Postat: tor nov 15, 2012 16:04
av wille
Har en liten fundering ocg undran!Motor tempen på explorern ligger i normal fältet,fast ändå lågt nere på det.Funderar på om motorn går för kallt så kanske insprutet pytsar på med mera soppa eller???Tror att jag ska prova av skärma av den med en pappskiva och kolla om det blir bättre.Om tempen går upp kanske den drar mindre soppa eller va tror ni alla ford vänner?

Re: Ford tråd:)

Postat: tor nov 15, 2012 17:24
av Gravander
wille skrev:Har en liten fundering ocg undran!Motor tempen på explorern ligger i normal fältet,fast ändå lågt nere på det.Funderar på om motorn går för kallt så kanske insprutet pytsar på med mera soppa eller???Tror att jag ska prova av skärma av den med en pappskiva och kolla om det blir bättre.Om tempen går upp kanske den drar mindre soppa eller va tror ni alla ford vänner?

Kan de inte vara termostaten som är kass och inte öppnar som den ska. Hade de felet på en gammal vinterbil(dock volvo), å de resultera i kallstartsventilen låg i nästan hela tiden å pytsa i mera bensin för den trodde motorn var "kall".
Så jag tror de kan vara en bra ide att kolla upp iaf. Min dåvarande bil gick också upp i temp på mätarn men aldrig rak upp som den ska stå på en Volvo... Ja jag vet att detta ej gällde Volvo, men problemet kanske kan vara liknande :beer:

Tänkte bara om du sätter pappskiva i kylen så kanske inte tremostaten öppnar riktigt ändå.. Bara en tanke, jag är inte Bosse bildoktorn :mrgreen:

Re: Ford tråd:)

Postat: ons jan 02, 2013 22:05
av Mammut
Tjenare. Anmäler mig med min Rager 89:a. Som förövrigt låter väldigt illa i vänster framhjul. Det är ett skränade ljud, som metall mot metall. Men bara när jag kör med 4wd i och svänger då hugger det och skriker. Åker jag rakt låter det ingenting. Lägger jag ur 4wd och svänger låter det inte heller något. Är det känsliga nav fram på dom ? Det är sån där automatiska nav. Alla teorier är välkomna :)

Re: Ford tråd:)

Postat: tor jan 03, 2013 8:36
av jonte_malmö
Får min bakaxel vara med i er tråd, det är nog det sista som kommer att gå sönder på min Jeep :twisted:

Bild

Re: Ford tråd:)

Postat: tor jan 03, 2013 10:16
av Spiken
Mammut skrev:Tjenare. Anmäler mig med min Rager 89:a. Som förövrigt låter väldigt illa i vänster framhjul. Det är ett skränade ljud, som metall mot metall. Men bara när jag kör med 4wd i och svänger då hugger det och skriker. Åker jag rakt låter det ingenting. Lägger jag ur 4wd och svänger låter det inte heller något. Är det känsliga nav fram på dom ? Det är sån där automatiska nav. Alla teorier är välkomna :)
Hej!

Nu har jag aldrig haft någon Ranger, men som du beskriver det skulle jag gissa på drivknut eller nav.
Vanligt fel på alla 4wd, särskilt om 4wd aldrig använts på väldigt länge.