Blazer, ny kaross/flak?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Med så mycket rost så skulle inte jag våga börja laga rosten på ramen då det ser ut som att det ser ut som att det är lite plåt kvar för att hålla strukturen. Nästan hela golvet finns att köpa i ekonomiplåt och det bör du nog byta med tanke på hur det ser ut. Kolla LMC truck mfl.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Ramen är de inget problem med.Mattilacken skrev:Med så mycket rost så skulle inte jag våga börja laga rosten på ramen då det ser ut som att det ser ut som att det är lite plåt kvar för att hålla strukturen. Nästan hela golvet finns att köpa i ekonomiplåt och det bör du nog byta med tanke på hur det ser ut. Kolla LMC truck mfl.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Det var inte det jag menade.. skrev kanske lite slarvigt.K10 skrev:Ramen är de inget problem med.
Jag menade att jag skulle nog inte våga börja laga karossen med den på ramen då risken är att ramen "rasar" in i karossen. Det ser ut som att det inte är så mycket kvar av karossen så börjar du kapa ur alla shok av plåt som är rostiga så är det stor risk att du tappar formen och du inte har så mycket kvar att jobba med. Svetsa fast kryss stag och förstärkningar med fyrkantsrör eller rundrör för att staga karossen innan du börjar.
Och köp nya plåtar innan du börjar kapa ur så du får dem att passa. När det är så stora bitar plåt så måste du ha valsningar i plåtarna så du får lite stabilitet i det hela varav jag skulle ha försökt köpa nya plåtar.
Hade det varit jag så hade jag kollat efter en annan kaross..
//Anton
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.Mattilacken skrev:Det var inte det jag menade.. skrev kanske lite slarvigt.K10 skrev:Ramen är de inget problem med.
Jag menade att jag skulle nog inte våga börja laga karossen med den på ramen då risken är att ramen "rasar" in i karossen. Det ser ut som att det inte är så mycket kvar av karossen så börjar du kapa ur alla shok av plåt som är rostiga så är det stor risk att du tappar formen och du inte har så mycket kvar att jobba med. Svetsa fast kryss stag och förstärkningar med fyrkantsrör eller rundrör för att staga karossen innan du börjar.
Och köp nya plåtar innan du börjar kapa ur så du får dem att passa. När det är så stora bitar plåt så måste du ha valsningar i plåtarna så du får lite stabilitet i det hela varav jag skulle ha försökt köpa nya plåtar.
Hade det varit jag så hade jag kollat efter en annan kaross..
//Anton
Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Inte lätt.. vi hade turen att köpa en komplett rostfri K5 Blazer '90 från Kiruna. Men innan denna så har även min far lagat mycket rost på sin förra och inget är omöjligt bara tidskrävande.K10 skrev:Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.
Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills.
Kolla LMCtruck eller Summit racing, den senare borde ha hyfsad frakt nu mer då de gör reklam här i landet. På LMC kan frakten hem lösas med Jetcarier båt frakt svin dyrt annars.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Ok. Har kikat en del på rockauto men de är kanske dyra?Mattilacken skrev:Inte lätt.. vi hade turen att köpa en komplett rostfri K5 Blazer '90 från Kiruna. Men innan denna så har även min far lagat mycket rost på sin förra och inget är omöjligt bara tidskrävande.K10 skrev:Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.
Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills.
Kolla LMCtruck eller Summit racing, den senare borde ha hyfsad frakt nu mer då de gör reklam här i landet. På LMC kan frakten hem lösas med Jetcarier båt frakt svin dyrt annars.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Har ingen erfarenhet av dem du får kolla och jämföra.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Låter lite farligt, men nog rätt lugnt om man har lite höjning och större däck. Inte mycket som når upp till full size blazerns motorhuvK10 skrev:
Och på de tidigare kunde man visst bli klippt i två delar pga motorhuv som flyger in i hytten vid krock, för att den släpper från gångjärn.
Ford Explorer '98
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Hade föredragit att byta karossen rakt av men är jättesvårt att hitta en beg kaross.
Ingen som har en att sälja?
Ingen som har en att sälja?
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Jag köper nästan alla slitdelar därifrån, de har bra priser.K10 skrev:Ok. Har kikat en del på rockauto men de är kanske dyra?Mattilacken skrev:Inte lätt.. vi hade turen att köpa en komplett rostfri K5 Blazer '90 från Kiruna. Men innan denna så har även min far lagat mycket rost på sin förra och inget är omöjligt bara tidskrävande.K10 skrev:Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.
Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills.
Kolla LMCtruck eller Summit racing, den senare borde ha hyfsad frakt nu mer då de gör reklam här i landet. På LMC kan frakten hem lösas med Jetcarier båt frakt svin dyrt annars.
De har dock oftast flera olika tillverkare på alla detaljer, så man kan få både bra och dåliga grejer, men det väljer man ju själv.
Jag har aldrig köpt ekonomiplåt därifrån dock...
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Ja, jag har fått samma uppfattning då jag ofta köper delar till min Chrysler därifrån. har bara fått problem med värdelös passform 2 gånger.
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Vad bör man ge för en frisk/någorlunda rostfri blazerkaross?
Vad är max vad man bör ge?
Vad är max vad man bör ge?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer, ny kaross/flak?
Svårt att säga. Vi gav 20k för våran rostfria komplett med allt. Dock fyngeeare
Inte växellådan som låg i skuffen men jag gissar att i söder kostar motsvarande bil bra mycket mer.
Inte växellådan som låg i skuffen men jag gissar att i söder kostar motsvarande bil bra mycket mer.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Blazer, ny kaross/flak?
https://www.youtube.com/watch?v=NaXlbAcFqYQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Tycker nog huven ser ut att deformera sig ganska "snyggt" ändå?
Tycker nog huven ser ut att deformera sig ganska "snyggt" ändå?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.