Blazer, ny kaross/flak?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Mattilacken » mån jan 16, 2017 14:55

Med så mycket rost så skulle inte jag våga börja laga rosten på ramen då det ser ut som att det ser ut som att det är lite plåt kvar för att hålla strukturen. Nästan hela golvet finns att köpa i ekonomiplåt och det bör du nog byta med tanke på hur det ser ut. Kolla LMC truck mfl.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » mån jan 16, 2017 18:33

Mattilacken skrev:Med så mycket rost så skulle inte jag våga börja laga rosten på ramen då det ser ut som att det ser ut som att det är lite plåt kvar för att hålla strukturen. Nästan hela golvet finns att köpa i ekonomiplåt och det bör du nog byta med tanke på hur det ser ut. Kolla LMC truck mfl.
Ramen är de inget problem med.

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Mattilacken » mån jan 16, 2017 21:09

K10 skrev:Ramen är de inget problem med.
Det var inte det jag menade.. skrev kanske lite slarvigt.
Jag menade att jag skulle nog inte våga börja laga karossen med den på ramen då risken är att ramen "rasar" in i karossen. Det ser ut som att det inte är så mycket kvar av karossen så börjar du kapa ur alla shok av plåt som är rostiga så är det stor risk att du tappar formen och du inte har så mycket kvar att jobba med. Svetsa fast kryss stag och förstärkningar med fyrkantsrör eller rundrör för att staga karossen innan du börjar.
Och köp nya plåtar innan du börjar kapa ur så du får dem att passa. När det är så stora bitar plåt så måste du ha valsningar i plåtarna så du får lite stabilitet i det hela varav jag skulle ha försökt köpa nya plåtar.

Hade det varit jag så hade jag kollat efter en annan kaross..

//Anton
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » mån jan 16, 2017 22:39

Mattilacken skrev:
K10 skrev:Ramen är de inget problem med.
Det var inte det jag menade.. skrev kanske lite slarvigt.
Jag menade att jag skulle nog inte våga börja laga karossen med den på ramen då risken är att ramen "rasar" in i karossen. Det ser ut som att det inte är så mycket kvar av karossen så börjar du kapa ur alla shok av plåt som är rostiga så är det stor risk att du tappar formen och du inte har så mycket kvar att jobba med. Svetsa fast kryss stag och förstärkningar med fyrkantsrör eller rundrör för att staga karossen innan du börjar.
Och köp nya plåtar innan du börjar kapa ur så du får dem att passa. När det är så stora bitar plåt så måste du ha valsningar i plåtarna så du får lite stabilitet i det hela varav jag skulle ha försökt köpa nya plåtar.

Hade det varit jag så hade jag kollat efter en annan kaross..

//Anton
Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.

Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills. :(

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Mattilacken » tis jan 17, 2017 8:26

K10 skrev:Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.

Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills. :(
Inte lätt.. vi hade turen att köpa en komplett rostfri K5 Blazer '90 från Kiruna. Men innan denna så har även min far lagat mycket rost på sin förra och inget är omöjligt bara tidskrävande. :poke:

Kolla LMCtruck eller Summit racing, den senare borde ha hyfsad frakt nu mer då de gör reklam här i landet. På LMC kan frakten hem lösas med Jetcarier båt frakt svin dyrt annars.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » tis jan 17, 2017 10:20

Mattilacken skrev:
K10 skrev:Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.

Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills. :(
Inte lätt.. vi hade turen att köpa en komplett rostfri K5 Blazer '90 från Kiruna. Men innan denna så har även min far lagat mycket rost på sin förra och inget är omöjligt bara tidskrävande. :poke:

Kolla LMCtruck eller Summit racing, den senare borde ha hyfsad frakt nu mer då de gör reklam här i landet. På LMC kan frakten hem lösas med Jetcarier båt frakt svin dyrt annars.
Ok. Har kikat en del på rockauto men de är kanske dyra?

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Mattilacken » tis jan 17, 2017 10:58

Har ingen erfarenhet av dem du får kolla och jämföra. 8)
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av jonte_malmö » ons jan 18, 2017 17:31

K10 skrev:
Och på de tidigare kunde man visst bli klippt i två delar pga motorhuv som flyger in i hytten vid krock, för att den släpper från gångjärn.
Låter lite farligt, men nog rätt lugnt om man har lite höjning och större däck. Inte mycket som når upp till full size blazerns motorhuv :twisted:

Bild
Ford Explorer '98

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » lör jan 21, 2017 14:30

Hade föredragit att byta karossen rakt av men är jättesvårt att hitta en beg kaross.

Ingen som har en att sälja?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Grottulf » lör jan 21, 2017 14:44

K10 skrev:
Mattilacken skrev:
K10 skrev:Aha. Jo jag hade tänkt mig färdigtryckta plåtar med rätt form på allt och byta lite i taget. Känns som att det är säkrare än att kapa upp stora hål överallt.

Har försökt finna en friskare kaross men har inte lyckats hittills. :(
Inte lätt.. vi hade turen att köpa en komplett rostfri K5 Blazer '90 från Kiruna. Men innan denna så har även min far lagat mycket rost på sin förra och inget är omöjligt bara tidskrävande. :poke:

Kolla LMCtruck eller Summit racing, den senare borde ha hyfsad frakt nu mer då de gör reklam här i landet. På LMC kan frakten hem lösas med Jetcarier båt frakt svin dyrt annars.
Ok. Har kikat en del på rockauto men de är kanske dyra?
Jag köper nästan alla slitdelar därifrån, de har bra priser.
De har dock oftast flera olika tillverkare på alla detaljer, så man kan få både bra och dåliga grejer, men det väljer man ju själv.

Jag har aldrig köpt ekonomiplåt därifrån dock...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » lör jan 21, 2017 15:25

Ja, jag har fått samma uppfattning då jag ofta köper delar till min Chrysler därifrån. har bara fått problem med värdelös passform 2 gånger.

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » lör jan 21, 2017 22:56

Vad bör man ge för en frisk/någorlunda rostfri blazerkaross?
Vad är max vad man bör ge?

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Mattilacken » sön jan 22, 2017 11:15

Svårt att säga. Vi gav 20k för våran rostfria komplett med allt. Dock fyngeeare
Inte växellådan som låg i skuffen men jag gissar att i söder kostar motsvarande bil bra mycket mer.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Knugcab » ons apr 26, 2017 19:26

https://www.youtube.com/watch?v=NaXlbAcFqYQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Tycker nog huven ser ut att deformera sig ganska "snyggt" ändå?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Skriv svar