höjja chevan på riktigt
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 147
- Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02
höjja chevan på riktigt
tjena!
har tänkt att köpa en 6tum chassie höjning,
vilken är att rekomendera??
lär man punga ut 20000?
tacksam som tusan för svar
har tänkt att köpa en 6tum chassie höjning,
vilken är att rekomendera??
lär man punga ut 20000?
tacksam som tusan för svar
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,
Re: höjja chevan på riktigt
jo det är nog så om du ska handla i svea rike iallafall.... om det räcker..... så mitt tips e att försöka få hem det från staterna... mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: höjja chevan på riktigt
Vad är det för Cheva?
Det är inte dumt att skriva med i signaturen vad man har för bil,
ifall man glömmer bort att skriva det när man frågar om något
Det är inte dumt att skriva med i signaturen vad man har för bil,
ifall man glömmer bort att skriva det när man frågar om något
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 147
- Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02
Re: höjja chevan på riktigt
Oj jävlar, snabba svängar.
Cheva silverado 2500 4x4 02
Cheva silverado 2500 4x4 02
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,
Re: höjja chevan på riktigt
OK, är det en såpass ny så har jag dålig koll på vad som skiljer de olika fabrikaten åt.
Men här är en lista över höjningar som finns till 88-98 bilar, du kan ju söka på de fabrikaten o se vad du hittar.
http://www.fourwheeler.com/buyersguides/129_0303_chev/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag rekomenderar är ett kit som har "one piece" subframe till samtliga nedre länkarmsfästena, för då blir det väldigt stadigt,
och vissa kit har rykte om att skruva upp sig (superlift...)
Men det gör det iofs lite krångligare om man behöver plocka ner framaxeln senare...
Sen föredrar jag kit som flyttar ner även de övre länkarmsfästena, så man slipper använda special-spindlar.
Men jag har iofs inte hört om någon som har kört sönder en sån spindel, så det kanske inte är så himla noga...
Men här är en lista över höjningar som finns till 88-98 bilar, du kan ju söka på de fabrikaten o se vad du hittar.
http://www.fourwheeler.com/buyersguides/129_0303_chev/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag rekomenderar är ett kit som har "one piece" subframe till samtliga nedre länkarmsfästena, för då blir det väldigt stadigt,
och vissa kit har rykte om att skruva upp sig (superlift...)
Men det gör det iofs lite krångligare om man behöver plocka ner framaxeln senare...
Sen föredrar jag kit som flyttar ner även de övre länkarmsfästena, så man slipper använda special-spindlar.
Men jag har iofs inte hört om någon som har kört sönder en sån spindel, så det kanske inte är så himla noga...
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: höjja chevan på riktigt
Jag har en 6" superlifthöjning på min silverado -02 jag har dragit åt diverse delar och satt i grövre bult på en del ställen i framvagnen för allt satt löst och knakade och knarrade överallt så nu börjar de bli ordning på den iaf.
Så nu får jag gå över till problemen bak istället för nu knakar o knarrar de där istället. Problemet där är att på en komplett höjning (jag vet inte om alla märken är så) så får man med 6" höjningsklossar bak och det är inte att rekommendera framförallt på dieslarna som har rätt hög effekt för jag har dragit åt mina u-bultar till bakaxeln minst en gång men dom är lösa igen så dom klarar helt enkelt inte belastningen. Men det är ganska enkelt att lösa det problemet genom att bygga om så chackeln till bladfjädrarna hamnar neråt istället för uppåt så får man 4" höjning och då räcker det med 2" klossar och det gör ju en jäkla skillnad på hävarmseffekt från bakaxeln. Jag har inte byggt om det än utan jag har fortfarande 6" klossar men det blir nog ombyggnation bara det bli lite varmare.
Så nu får jag gå över till problemen bak istället för nu knakar o knarrar de där istället. Problemet där är att på en komplett höjning (jag vet inte om alla märken är så) så får man med 6" höjningsklossar bak och det är inte att rekommendera framförallt på dieslarna som har rätt hög effekt för jag har dragit åt mina u-bultar till bakaxeln minst en gång men dom är lösa igen så dom klarar helt enkelt inte belastningen. Men det är ganska enkelt att lösa det problemet genom att bygga om så chackeln till bladfjädrarna hamnar neråt istället för uppåt så får man 4" höjning och då räcker det med 2" klossar och det gör ju en jäkla skillnad på hävarmseffekt från bakaxeln. Jag har inte byggt om det än utan jag har fortfarande 6" klossar men det blir nog ombyggnation bara det bli lite varmare.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 147
- Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02
Re: höjja chevan på riktigt
okej tack för svaren, nån rackare som har ett jävlans bra tips på beställning ligger då?
gärna billigt,, men vill ju inte heller köpa de billigaste om de är mycke sämre...
en jävlans jungel de här jö
gärna billigt,, men vill ju inte heller köpa de billigaste om de är mycke sämre...
en jävlans jungel de här jö
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,
Re: höjja chevan på riktigt
Här har du ett prisvärt: http://roughcountry.com/chevy_4wd_hd_6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle nog föredra ett fabtech kit tror jag
Vilket som går att få hem för vettiga pengar
Jag skulle nog föredra ett fabtech kit tror jag
Vilket som går att få hem för vettiga pengar
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: höjja chevan på riktigt
optodsl skrev:Här har du ett prisvärt: http://roughcountry.com/chevy_4wd_hd_6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle nog föredra ett fabtech kit tror jag
Vilket som går att få hem för vettiga pengar
Jag tycker de ser ut som de inte flyttar ner framdiffen så värst mycke, i så fall blir de nog ganska rejält slitage på drivknutarna fram.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: höjja chevan på riktigt
Jodå, jag tycker definitivt det ser ut som att det flyttar ner ungefär lika mycket som bärarmarna. Kolla här http://roughcountry.com/install/297S.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Som komplement till höjningen kan jag rekommendera http://www.realiftsusp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
så man slipper ett jordankare mitt under bilen
Som komplement till höjningen kan jag rekommendera http://www.realiftsusp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
så man slipper ett jordankare mitt under bilen
Re: höjja chevan på riktigt
Jag ser att de använder spacers för drivaxlarna.optodsl skrev:Här har du ett prisvärt: http://roughcountry.com/chevy_4wd_hd_6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Breddar de spårvidden?
x2optodsl skrev:Som komplement till höjningen kan jag rekommendera http://www.realiftsusp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
så man slipper ett jordankare mitt under bilen
Jag är glad att du tipsade mig om dem (och fixade hem dem) när jag höjde min
Re: höjja chevan på riktigt
Nu ser jag också att rough country inte har några stag mellan subframen och växellådsbalken,
det tror jag är bra för att få bra stadga i det hela.
Edit: nu såg jag i pdf:en att de stagen finns som options...
det tror jag är bra för att få bra stadga i det hela.
Edit: nu såg jag i pdf:en att de stagen finns som options...
Re: höjja chevan på riktigt
Om det är en 1500 som ska höjas så tror jag att drivaxlarna från en 2500 passar rätt av om det är ett kit med nya special spindlar (dom som kräver spacer på orginal drivaxlarna)
Bonus är att dom är grövre =)
Bonus är att dom är grövre =)
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Re: höjja chevan på riktigt
Jag blev lite nyfiken själv på vad det finns för kit så jag snokade runt lite på hemsidorna...
Tuffcountry har två modeller, en med 1-piece subframe, och en med 3-piece subframe,
jag skulle rekomendera den förstnämnda
Är det en 2500HD du har förresten?
6- eller 8-bultade hjul?
http://www.tuffcountry.com/chevy-gmc-li ... -kits.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1-piece:
3-piece:
Superlift verkar ha ett kit med lyft-spindlar och det ser iaf lite stadigare ut än deras andra kit, som lösa fästen till allt...
http://www.superlift.com/Catalog.asp?P=K861&V=79" onclick="window.open(this.href);return false;
Nya typen:
Gamla typen:
Skyjacker verkar köra enbart med en 3-piece design med lyft-spindlar.
Och inga förstärkningsstag vad jag kan se...
http://skyjacker.com/product.php?ProdID=28517" onclick="window.open(this.href);return false;
Rancho kör fortfarande med en stadig 1-piece design,
men de verkar ha gått över till lyft-spindlar de också, men de har iaf förstärkningstag med i kitet.
http://www.gorancho.com/suspension.php? ... rado2500hd" onclick="window.open(this.href);return false;
RCD har ett kit med 3-piece design, som kanske kan vara vettigt:
http://www.racecardynamics.com/products ... 41299.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pro-comp har två kit, ett med lyftspindlar och ett utan, båda verkar ha förstärkningsstag.
http://www.procompusa.com/productlist.a ... _qualifier" onclick="window.open(this.href);return false;
BDS har ett 7"-kit
De kör med lyftspindlar o 3-piece design, men verkar sakna förstärkningsstag, som jag tror är viktigare ju högre man höjer...
Men de har en annan jävligt smart detalj, istället för at flytta ner balken för torsionsfjädrarna så har de ett fäste som flyttar upp fästet vid länkarmen, så man har inget behov för realift-nycklarna som vi pratade om tidigare
http://bds-suspension.com/product?ma=5& ... =2001-2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en länk till instruktionen:
http://bds-suspension.com/instructions/021633.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fab-tech kör med 3-piece design och lyftspindlar, och använder förstärkningsstag
http://www.fabtechmotorsports.com/produ ... HEVY%204WD#" onclick="window.open(this.href);return false;
Lita nu inte på att kiten jag har länkat till passar till din bil, för en del specar bara kit till 2500HD och 1500, och då misstänker jag att en 2500LD använder samma kit som en 1500, men det är något du får kolla upp.
Sen kom jag faktiskt på en fördel med specialspindlarna som de flesta använder numera, och det är att man slipper flytta ner styrstaget, eftersom styrledsfästet sitter högre upp på spindeln.
Men jag misstänker att dessa spindlar breddar spårvidden, så det kan vara värt at kolla upp...
Skulle jag köpea ett av kiten så skulle det nog stå mellan Rancho eller Tuffcountry(1-piece) samt ett set med realift-nycklar,
alternativt BDS-kitet så jag slipper nycklarna...
Äh, vem försöker jag att lura, jag skulle nog ta BDS:en eftersom det höjer en tum mer
Fast det allra bästa vore ju att göra ett SAS
http://www.sky-manufacturing.com/new/de ... .php?id=64" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuffcountry har två modeller, en med 1-piece subframe, och en med 3-piece subframe,
jag skulle rekomendera den förstnämnda
Är det en 2500HD du har förresten?
6- eller 8-bultade hjul?
http://www.tuffcountry.com/chevy-gmc-li ... -kits.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1-piece:
3-piece:
Superlift verkar ha ett kit med lyft-spindlar och det ser iaf lite stadigare ut än deras andra kit, som lösa fästen till allt...
http://www.superlift.com/Catalog.asp?P=K861&V=79" onclick="window.open(this.href);return false;
Nya typen:
Gamla typen:
Skyjacker verkar köra enbart med en 3-piece design med lyft-spindlar.
Och inga förstärkningsstag vad jag kan se...
http://skyjacker.com/product.php?ProdID=28517" onclick="window.open(this.href);return false;
Rancho kör fortfarande med en stadig 1-piece design,
men de verkar ha gått över till lyft-spindlar de också, men de har iaf förstärkningstag med i kitet.
http://www.gorancho.com/suspension.php? ... rado2500hd" onclick="window.open(this.href);return false;
RCD har ett kit med 3-piece design, som kanske kan vara vettigt:
http://www.racecardynamics.com/products ... 41299.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pro-comp har två kit, ett med lyftspindlar och ett utan, båda verkar ha förstärkningsstag.
http://www.procompusa.com/productlist.a ... _qualifier" onclick="window.open(this.href);return false;
BDS har ett 7"-kit
De kör med lyftspindlar o 3-piece design, men verkar sakna förstärkningsstag, som jag tror är viktigare ju högre man höjer...
Men de har en annan jävligt smart detalj, istället för at flytta ner balken för torsionsfjädrarna så har de ett fäste som flyttar upp fästet vid länkarmen, så man har inget behov för realift-nycklarna som vi pratade om tidigare
http://bds-suspension.com/product?ma=5& ... =2001-2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en länk till instruktionen:
http://bds-suspension.com/instructions/021633.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fab-tech kör med 3-piece design och lyftspindlar, och använder förstärkningsstag
http://www.fabtechmotorsports.com/produ ... HEVY%204WD#" onclick="window.open(this.href);return false;
Lita nu inte på att kiten jag har länkat till passar till din bil, för en del specar bara kit till 2500HD och 1500, och då misstänker jag att en 2500LD använder samma kit som en 1500, men det är något du får kolla upp.
Sen kom jag faktiskt på en fördel med specialspindlarna som de flesta använder numera, och det är att man slipper flytta ner styrstaget, eftersom styrledsfästet sitter högre upp på spindeln.
Men jag misstänker att dessa spindlar breddar spårvidden, så det kan vara värt at kolla upp...
Skulle jag köpea ett av kiten så skulle det nog stå mellan Rancho eller Tuffcountry(1-piece) samt ett set med realift-nycklar,
alternativt BDS-kitet så jag slipper nycklarna...
Äh, vem försöker jag att lura, jag skulle nog ta BDS:en eftersom det höjer en tum mer
Fast det allra bästa vore ju att göra ett SAS
http://www.sky-manufacturing.com/new/de ... .php?id=64" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: höjja chevan på riktigt
Tänk förresten på att ifall du har auto-trac fördelningslådan, så behöver du en ny främre kardan ifall du ska höja den.