höjja chevan på riktigt

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

berlin.osc
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02

höjja chevan på riktigt

Inlägg av berlin.osc » fre mar 22, 2013 16:56

tjena!
har tänkt att köpa en 6tum chassie höjning,
vilken är att rekomendera??
lär man punga ut 20000?

tacksam som tusan för svar :)
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Rössvik » fre mar 22, 2013 17:31

jo det är nog så om du ska handla i svea rike iallafall.... om det räcker..... så mitt tips e att försöka få hem det från staterna... mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Grottulf » fre mar 22, 2013 22:48

Vad är det för Cheva?
Det är inte dumt att skriva med i signaturen vad man har för bil,
ifall man glömmer bort att skriva det när man frågar om något :poke: :wink:

berlin.osc
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av berlin.osc » fre mar 22, 2013 23:01

Oj jävlar, snabba svängar.
Cheva silverado 2500 4x4 02
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Grottulf » fre mar 22, 2013 23:31

OK, är det en såpass ny så har jag dålig koll på vad som skiljer de olika fabrikaten åt.
Men här är en lista över höjningar som finns till 88-98 bilar, du kan ju söka på de fabrikaten o se vad du hittar.
http://www.fourwheeler.com/buyersguides/129_0303_chev/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jag rekomenderar är ett kit som har "one piece" subframe till samtliga nedre länkarmsfästena, för då blir det väldigt stadigt,
och vissa kit har rykte om att skruva upp sig (superlift...)
Men det gör det iofs lite krångligare om man behöver plocka ner framaxeln senare...
Sen föredrar jag kit som flyttar ner även de övre länkarmsfästena, så man slipper använda special-spindlar.
Men jag har iofs inte hört om någon som har kört sönder en sån spindel, så det kanske inte är så himla noga...

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Chrille_91 » lör mar 23, 2013 12:36

Jag har en 6" superlifthöjning på min silverado -02 jag har dragit åt diverse delar och satt i grövre bult på en del ställen i framvagnen för allt satt löst och knakade och knarrade överallt så nu börjar de bli ordning på den iaf.
Så nu får jag gå över till problemen bak istället för nu knakar o knarrar de där istället. Problemet där är att på en komplett höjning (jag vet inte om alla märken är så) så får man med 6" höjningsklossar bak och det är inte att rekommendera framförallt på dieslarna som har rätt hög effekt för jag har dragit åt mina u-bultar till bakaxeln minst en gång men dom är lösa igen så dom klarar helt enkelt inte belastningen. Men det är ganska enkelt att lösa det problemet genom att bygga om så chackeln till bladfjädrarna hamnar neråt istället för uppåt så får man 4" höjning och då räcker det med 2" klossar och det gör ju en jäkla skillnad på hävarmseffekt från bakaxeln. Jag har inte byggt om det än utan jag har fortfarande 6" klossar men det blir nog ombyggnation bara det bli lite varmare.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

berlin.osc
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av berlin.osc » tis mar 26, 2013 20:35

okej tack för svaren, nån rackare som har ett jävlans bra tips på beställning ligger då?
gärna billigt,, men vill ju inte heller köpa de billigaste om de är mycke sämre...
en jävlans jungel de här jö :aargh:
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av optodsl » tis mar 26, 2013 20:58

Här har du ett prisvärt: http://roughcountry.com/chevy_4wd_hd_6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag skulle nog föredra ett fabtech kit tror jag

Vilket som går att få hem för vettiga pengar
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Chrille_91 » tis mar 26, 2013 21:07

optodsl skrev:Här har du ett prisvärt: http://roughcountry.com/chevy_4wd_hd_6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag skulle nog föredra ett fabtech kit tror jag

Vilket som går att få hem för vettiga pengar

Jag tycker de ser ut som de inte flyttar ner framdiffen så värst mycke, i så fall blir de nog ganska rejält slitage på drivknutarna fram.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av optodsl » tis mar 26, 2013 23:54

Jodå, jag tycker definitivt det ser ut som att det flyttar ner ungefär lika mycket som bärarmarna. Kolla här http://roughcountry.com/install/297S.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Som komplement till höjningen kan jag rekommendera http://www.realiftsusp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
så man slipper ett jordankare mitt under bilen
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Grottulf » ons mar 27, 2013 9:27

optodsl skrev:Här har du ett prisvärt: http://roughcountry.com/chevy_4wd_hd_6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag ser att de använder spacers för drivaxlarna.
Breddar de spårvidden?
optodsl skrev:Som komplement till höjningen kan jag rekommendera http://www.realiftsusp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
så man slipper ett jordankare mitt under bilen
x2
Jag är glad att du tipsade mig om dem (och fixade hem dem) när jag höjde min :tumbup:

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Grottulf » ons mar 27, 2013 9:45

Nu ser jag också att rough country inte har några stag mellan subframen och växellådsbalken,
det tror jag är bra för att få bra stadga i det hela.

Edit: nu såg jag i pdf:en att de stagen finns som options...

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av joker_fly » ons mar 27, 2013 9:53

Om det är en 1500 som ska höjas så tror jag att drivaxlarna från en 2500 passar rätt av om det är ett kit med nya special spindlar (dom som kräver spacer på orginal drivaxlarna)

Bonus är att dom är grövre =)
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Grottulf » ons mar 27, 2013 11:05

Jag blev lite nyfiken själv på vad det finns för kit så jag snokade runt lite på hemsidorna...


Tuffcountry har två modeller, en med 1-piece subframe, och en med 3-piece subframe,
jag skulle rekomendera den förstnämnda
Är det en 2500HD du har förresten?
6- eller 8-bultade hjul?

http://www.tuffcountry.com/chevy-gmc-li ... -kits.html" onclick="window.open(this.href);return false;

1-piece:
Bild

3-piece:
Bild

Superlift verkar ha ett kit med lyft-spindlar och det ser iaf lite stadigare ut än deras andra kit, som lösa fästen till allt...
http://www.superlift.com/Catalog.asp?P=K861&V=79" onclick="window.open(this.href);return false;

Nya typen:
Bild

Gamla typen:
Bild


Skyjacker verkar köra enbart med en 3-piece design med lyft-spindlar.
Och inga förstärkningsstag vad jag kan se...
http://skyjacker.com/product.php?ProdID=28517" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Rancho kör fortfarande med en stadig 1-piece design,
men de verkar ha gått över till lyft-spindlar de också, men de har iaf förstärkningstag med i kitet.
http://www.gorancho.com/suspension.php? ... rado2500hd" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

RCD har ett kit med 3-piece design, som kanske kan vara vettigt:
http://www.racecardynamics.com/products ... 41299.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Pro-comp har två kit, ett med lyftspindlar och ett utan, båda verkar ha förstärkningsstag.
http://www.procompusa.com/productlist.a ... _qualifier" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Bild

BDS har ett 7"-kit :jump:
De kör med lyftspindlar o 3-piece design, men verkar sakna förstärkningsstag, som jag tror är viktigare ju högre man höjer...
Men de har en annan jävligt smart detalj, istället för at flytta ner balken för torsionsfjädrarna så har de ett fäste som flyttar upp fästet vid länkarmen, så man har inget behov för realift-nycklarna som vi pratade om tidigare :tumbup:

http://bds-suspension.com/product?ma=5& ... =2001-2006" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en länk till instruktionen:
http://bds-suspension.com/instructions/021633.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Fab-tech kör med 3-piece design och lyftspindlar, och använder förstärkningsstag
http://www.fabtechmotorsports.com/produ ... HEVY%204WD#" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild


Lita nu inte på att kiten jag har länkat till passar till din bil, för en del specar bara kit till 2500HD och 1500, och då misstänker jag att en 2500LD använder samma kit som en 1500, men det är något du får kolla upp.

Sen kom jag faktiskt på en fördel med specialspindlarna som de flesta använder numera, och det är att man slipper flytta ner styrstaget, eftersom styrledsfästet sitter högre upp på spindeln.
Men jag misstänker att dessa spindlar breddar spårvidden, så det kan vara värt at kolla upp...

Skulle jag köpea ett av kiten så skulle det nog stå mellan Rancho eller Tuffcountry(1-piece) samt ett set med realift-nycklar,
alternativt BDS-kitet så jag slipper nycklarna...

Äh, vem försöker jag att lura, jag skulle nog ta BDS:en eftersom det höjer en tum mer :twisted: :wink:

Fast det allra bästa vore ju att göra ett SAS 8)
http://www.sky-manufacturing.com/new/de ... .php?id=64" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: höjja chevan på riktigt

Inlägg av Grottulf » ons mar 27, 2013 11:09

Tänk förresten på att ifall du har auto-trac fördelningslådan, så behöver du en ny främre kardan ifall du ska höja den.

Skriv svar