Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989 tips
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989 tips
Tjena! Är ny inom det här.med 4x4 men har alltid haft ett stort intrsse för amerikanska pickuper, blazer, suburban m.m
har alltid varit en dröm att få äga en stor amerikansk fyrhjulsdriven pickup. Ända sedan jag var 6 år och min farsa lånade en cheva silverado 4x4 med dubbelhyt, stepside flak och 454 big block av en vän. Vi hade bilen över en sommar och jag blev helt förälskad i bilen..
nu har några år gått och jag har har fyllt 19 år. Jag har en amerikansk van och några volvo turbos. pickup drömmen har legat på hyllan pga av student ekonomi. Men allt började för en dryg vecka sedan då jag följde med en kompis som skulle kolla på en volvo. När vi står i mörkret och lyser på volvon får jag syn på den.. lite längre bort står det en stor vit pickup av amerikansk modell.. jag glömmer genast bort allt vad volvo heter och går bort till pickupen. Jag fråga vad det var för motor, växellåda m.m sen efter en stund frågade om den var tillsalu och det var den!
Sen någradagar senare åkte jag tillbaka dit igen, är bekant med ägaren sedan tidigare. Kollade över hela bilen över allt. Rost, deffekter m.m. bilen har stått sedan sommaren 2009 och har inte varit besiktigad sedan 2008. Men det är inga rosthål mer än i vänster bakskärm. Bilen har stått både ute och inne under dessa år. Enligt ägaren så gicks hela motorn igenom innan den ställdes undan.
Bilen är som sagt en GMC pickup med enkelhytt, 1989 års modell, sitter en 6.2 diesel v8 med 700 låda i.
Nu vill jag höra era åsikter om denna bilen samt motor m.m, hur är 6,2an? Svag, stark, dålig/bra? Ungefärlig effekt?
Mvh Erik
har alltid varit en dröm att få äga en stor amerikansk fyrhjulsdriven pickup. Ända sedan jag var 6 år och min farsa lånade en cheva silverado 4x4 med dubbelhyt, stepside flak och 454 big block av en vän. Vi hade bilen över en sommar och jag blev helt förälskad i bilen..
nu har några år gått och jag har har fyllt 19 år. Jag har en amerikansk van och några volvo turbos. pickup drömmen har legat på hyllan pga av student ekonomi. Men allt började för en dryg vecka sedan då jag följde med en kompis som skulle kolla på en volvo. När vi står i mörkret och lyser på volvon får jag syn på den.. lite längre bort står det en stor vit pickup av amerikansk modell.. jag glömmer genast bort allt vad volvo heter och går bort till pickupen. Jag fråga vad det var för motor, växellåda m.m sen efter en stund frågade om den var tillsalu och det var den!
Sen någradagar senare åkte jag tillbaka dit igen, är bekant med ägaren sedan tidigare. Kollade över hela bilen över allt. Rost, deffekter m.m. bilen har stått sedan sommaren 2009 och har inte varit besiktigad sedan 2008. Men det är inga rosthål mer än i vänster bakskärm. Bilen har stått både ute och inne under dessa år. Enligt ägaren så gicks hela motorn igenom innan den ställdes undan.
Bilen är som sagt en GMC pickup med enkelhytt, 1989 års modell, sitter en 6.2 diesel v8 med 700 låda i.
Nu vill jag höra era åsikter om denna bilen samt motor m.m, hur är 6,2an? Svag, stark, dålig/bra? Ungefärlig effekt?
Mvh Erik
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Tjenare jag är också nybliven pickup ägare , det jag har haft strul med är bränslerelaterat . Jag har fått byta slangar ,bränslepump ,filterhållare,och tankarmatur och rengöra tanken annars tycker jag om bilen.det är ju lite rassel och pling när man kommer åkande men det ska ju höras att det är en diesel sen är ju reservdelarna billiga till dom .
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 126
- Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
- Ort: Bettna
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Okej. Jag försöker ladda upp bilder på bilen men det går inte så bra då jag är lite oteknisk när det gäller mobiler och datorer så nån som kan hjälpa mig med hur man gör?
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 126
- Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
- Ort: Bettna
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Frän! Snygga fälgar, funderar på likadana till min blir nog en bra pickis tillslut.
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Det är ju lite fix med den. Men blir väl få den till att gå sen besiktiga den först och främst. Men det är ju kul att ha nåt att greja med
Får även med en båge till flaket och en till fronten att sätta extraljus i
Nån som vet hur man gör när man höjer en sån här bil? Det är ju bladfjädrar i bak men i fram är det ju drivknutar istället för vanlig axel. Tror det sitter 33" däck på den nu, hade tänkt höja den lite och sätta på 35" istället, vad säger länsman om sånt? Hur hög får en bil vara?
Sen åker det ju givitvis på massa extraljus, keps och cablights m.m
Ös gärna in med bilder och tips m.m så man får lite insperation, uppskattas verkligen!
Får även med en båge till flaket och en till fronten att sätta extraljus i
Nån som vet hur man gör när man höjer en sån här bil? Det är ju bladfjädrar i bak men i fram är det ju drivknutar istället för vanlig axel. Tror det sitter 33" däck på den nu, hade tänkt höja den lite och sätta på 35" istället, vad säger länsman om sånt? Hur hög får en bil vara?
Sen åker det ju givitvis på massa extraljus, keps och cablights m.m
Ös gärna in med bilder och tips m.m så man får lite insperation, uppskattas verkligen!
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Smart att börja med det.chevypower skrev:Det är ju lite fix med den. Men blir väl få den till att gå sen besiktiga den först och främst.
Inte lika kul som att köpa tillbehör, men sju extraljus gör ingen nytta på en obesiktigad bil som inte fungerar som den ska...
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Nä precis. Få den att gå bra, kolla över allt sen in och bessaHynboholm skrev:Smart att börja med det.chevypower skrev:Det är ju lite fix med den. Men blir väl få den till att gå sen besiktiga den först och främst.
Inte lika kul som att köpa tillbehör, men sju extraljus gör ingen nytta på en obesiktigad bil som inte fungerar som den ska...
Nån här som åker 6,2 diesel som kan svara på hur dom är? Trötta? Svaga? Vet ju att äldre dieslar brukar vara ganska slöa :p jag har absolut inte tänkt att ha den som nån slags race bil, utan jag undrar mest om dom är starka att dra med. Typ biltransporter husvagnar och sånt
Ska eventuellt ta BE körkort och då får jag ju dra 3 ton efter pickuoen och det är ju kanon bra när man ska köra biltransport
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Har 150hk i min och det är ju inga vassa kusar jämfört med min V70 d5 men ljudet i 6,2 är ju mycket behagligare för öronen
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Jag åker en höjd Blazer med 6.2 diesel och den är riktigt slö,men sen har jag fel utväxling i förhållande till min däckstorlek (42") men innan jag höjde den så tyckte jag inte den var så överdrivet slö,visst det är ju ingen racemaskin men det gick att hålla trafikrytmen utan problem iallafall.chevypower skrev:Nä precis. Få den att gå bra, kolla över allt sen in och bessaHynboholm skrev:Smart att börja med det.chevypower skrev:Det är ju lite fix med den. Men blir väl få den till att gå sen besiktiga den först och främst.
Inte lika kul som att köpa tillbehör, men sju extraljus gör ingen nytta på en obesiktigad bil som inte fungerar som den ska...
Nån här som åker 6,2 diesel som kan svara på hur dom är? Trötta? Svaga? Vet ju att äldre dieslar brukar vara ganska slöa :p jag har absolut inte tänkt att ha den som nån slags race bil, utan jag undrar mest om dom är starka att dra med. Typ biltransporter husvagnar och sånt
Ska eventuellt ta BE körkort och då får jag ju dra 3 ton efter pickuoen och det är ju kanon bra när man ska köra biltransport
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Är också sugen på att höja och sätta på större däck i framtiden. Hade tänkt mig typ 35" eller 37". Men om dom blir så slöa med större däck kan man väl gå ner en växel eller byta utväxling?
Det står på transportstyrelsen att effekten i pickupen är 90kw vilket motsvarar ca 122hk. Är det verkligen så lite? inte mer än en gammal d24 isåfall ju :/ men i värsta fall går det ju att turbokonvertera
Trevlig helg på er!
Det står på transportstyrelsen att effekten i pickupen är 90kw vilket motsvarar ca 122hk. Är det verkligen så lite? inte mer än en gammal d24 isåfall ju :/ men i värsta fall går det ju att turbokonvertera
Trevlig helg på er!
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Det lät lite, kan den ha haft bensin v6 i den original?
Att byta utväxling är dyrt och väldigt krångligt.
Enklast är att byta hela axlarna, om du hittar några med bättre utväxling. De finns original med 4,10 som mest, vill jag minnas.
Man kan ju skippa att lägga i 4:an, men det blir inte så bra ändå.
Det blir långt mellan växlarna o växlingspunkterna blir inge bra
Ska du dra tungt med den, så tycker jag att du ska hoppa över större däck.
Att byta utväxling är dyrt och väldigt krångligt.
Enklast är att byta hela axlarna, om du hittar några med bättre utväxling. De finns original med 4,10 som mest, vill jag minnas.
Man kan ju skippa att lägga i 4:an, men det blir inte så bra ändå.
Det blir långt mellan växlarna o växlingspunkterna blir inge bra
Ska du dra tungt med den, så tycker jag att du ska hoppa över större däck.
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Utan att vilja låta för negativ så skulle jag vilja avråda dig från 6,2, eller alla GM dieslar före duramax egentligen, men iaf alla utan turbo.
Jag har tittat på och provkört både truckar och vans med dom och dom är är trötta, går inte speciellt billigt och låter hysteriskt illa. 6,2 hade väl som mest 130-140 hp, och inget moment att tala om.
Det finns gott om tbi350 och 454 truckar att välja mellan!
Magnus
Jag har tittat på och provkört både truckar och vans med dom och dom är är trötta, går inte speciellt billigt och låter hysteriskt illa. 6,2 hade väl som mest 130-140 hp, och inget moment att tala om.
Det finns gott om tbi350 och 454 truckar att välja mellan!
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989
Fanns dem med bensin v6:a orginal? Det är mycket möjligt isåfall för det har suttit en bensin motor i den orginal. Men dom har reggat om den med 6,2:an.Grottulf skrev:Det lät lite, kan den ha haft bensin v6 i den original?
Att byta utväxling är dyrt och väldigt krångligt.
Enklast är att byta hela axlarna, om du hittar några med bättre utväxling. De finns original med 4,10 som mest, vill jag minnas.
Man kan ju skippa att lägga i 4:an, men det blir inte så bra ändå.
Det blir långt mellan växlarna o växlingspunkterna blir inge bra
Ska du dra tungt med den, så tycker jag att du ska hoppa över större däck.
Står även på transportstyrelsen att motorn är utbytt. Men dom kanske inte mäter effekten när man reggar med ny motor ?
Jag går ju fortfarande på gymnasiet så har ju inte ekonomi att åka big block. Men hade man haft obegränsat med pengar så hade det nog blivit en k30 med kompressor matad 572:a eller nåt finns ju inget som slår en kompressor matad metanol motor!sebringZ28 skrev:Utan att vilja låta för negativ så skulle jag vilja avråda dig från 6,2, eller alla GM dieslar före duramax egentligen, men iaf alla utan turbo.
Jag har tittat på och provkört både truckar och vans med dom och dom är är trötta, går inte speciellt billigt och låter hysteriskt illa. 6,2 hade väl som mest 130-140 hp, och inget moment att tala om.
Det finns gott om tbi350 och 454 truckar att välja mellan!
Magnus
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik