Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989 tips

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989

Inlägg av henke_99 » lör mar 14, 2015 14:31

sebringZ28 skrev:Utan att vilja låta för negativ så skulle jag vilja avråda dig från 6,2, eller alla GM dieslar före duramax egentligen, men iaf alla utan turbo.
Jag har tittat på och provkört både truckar och vans med dom och dom är är trötta, går inte speciellt billigt och låter hysteriskt illa. 6,2 hade väl som mest 130-140 hp, och inget moment att tala om.
Det finns gott om tbi350 och 454 truckar att välja mellan!

Magnus
130-150 hk beroende på bil... Den blazern jag hade körde jag på strax över litern, det tycker inte jag är så farligt. Dom är ju inte superpigga men jag tycker inte dom är så hejdlöst slöa som du påstår, man kan ju jämföra med en gammal kingcab t.ex... Hänger man sen dit en turbo så kan man få ut några hästar till, och ändå lägre bränsleförbrukning om man tar det lite lugnt med gasen.

Hållbarheten är helt ok på dom, om man ger dom den omvårdnad som behövs. Hel svängningsdämpare, fräscha spridare och insprutningspump och oljebyten när det är lämpligt så går dom snällt.


Men sen vill jag även påpeka att om man nu inte har nån sorts dieselfetish och inte har möjlighet att köpa diesel billigt, eller åker ofantligt många mil varje år så gör den högre skatten för dieselbilen att den lägre förbrukningen blir lite svår att tjäna in. Och faktum är att bensinmotorerna är betydligt mer driftsäkra, framför allt vid hårdhänt behandling.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989

Inlägg av chevypower » lör mar 14, 2015 14:55

henke_99 skrev:
sebringZ28 skrev:Utan att vilja låta för negativ så skulle jag vilja avråda dig från 6,2, eller alla GM dieslar före duramax egentligen, men iaf alla utan turbo.
Jag har tittat på och provkört både truckar och vans med dom och dom är är trötta, går inte speciellt billigt och låter hysteriskt illa. 6,2 hade väl som mest 130-140 hp, och inget moment att tala om.
Det finns gott om tbi350 och 454 truckar att välja mellan!

Magnus
130-150 hk beroende på bil... Den blazern jag hade körde jag på strax över litern, det tycker inte jag är så farligt. Dom är ju inte superpigga men jag tycker inte dom är så hejdlöst slöa som du påstår, man kan ju jämföra med en gammal kingcab t.ex... Hänger man sen dit en turbo så kan man få ut några hästar till, och ändå lägre bränsleförbrukning om man tar det lite lugnt med gasen.

Hållbarheten är helt ok på dom, om man ger dom den omvårdnad som behövs. Hel svängningsdämpare, fräscha spridare och insprutningspump och oljebyten när det är lämpligt så går dom snällt.


Men sen vill jag även påpeka att om man nu inte har nån sorts dieselfetish och inte har möjlighet att köpa diesel billigt, eller åker ofantligt många mil varje år så gör den högre skatten för dieselbilen att den lägre förbrukningen blir lite svår att tjäna in. Och faktum är att bensinmotorerna är betydligt mer driftsäkra, framför allt vid hårdhänt behandling.
Tack för bra svar! Jag har aldrig åkt i en diesel v8 faktiskt. Har aldrig ens ägt en diesel bil. Men har därimot åkt ganska mycket v8. Har ju en dodge van med 318 som går kanon, samt att ja och farsan håller på med dragracing.

Men kan va kul att ha en diesel i familjen också, och nån gång ska ju vara den första :) Pickupen är ju lastbils reggad så skatten ligger på drygt 4 tusen om året. Och 2019 blir den ju skattebefriad :tumbup:
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989

Inlägg av sebringZ28 » lör mar 14, 2015 17:15

Min 454 går att köra på strax över litern, och strax över tre liter med, är inte motorn som avgör vad det kommer att kosta, min i 3500 kostar tex under 1000:- i skatt, det spelar större roll än bränsletypen.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989

Inlägg av chevypower » sön mar 22, 2015 22:27

Vad står en sånhär pickup i för värde när den är i ordning? :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989

Inlägg av hakan13 » lör mar 28, 2015 9:22

hej.
jag har en 2500 1,5hytt och 6 fotsflak med 6,2an och 700 som jag tänkte ta tag i snart...
satt 35or på när jag köpte den och den är karosshöjd 3 tum!!
tyckte nog att det blev väl hög utväxling med 35orna!! så tänkte nog kränga på däcken jag har liggande från gamla jobbarbilen 315/70-16 som väl blir lite lägre!!
annars gillar jag 6,2an!! nu är jag inte så bortskämd med hästar i mina dieselbilar... (snål och fattig bonndräng som man är) ;-) men nog tyckte jag att 6,2an var hyfsat stark!! och vridet var bra mycket bättre än på gamla jobbarbilen som hade samma hästar men 4a och turbo... :-)
hur som så blir ju gången helt annan när det är 6 eller helst 8 cyl. !!! har haft 2 range rovers med diesel6a... och dom går vansinnigt skönt trots att det bara är 136 hästar!!
åker nissan till vardags med 191 hästar... och visst är det kul med lite hästar!! men gången på den motorn går inte att jämföra med chevans... ;-)
och vill jag åka fort... så får det bli bmwn... :jump:
håkan.

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: Inköp av första offroad bil. GMC pickup 6.2 diesel 1989

Inlägg av chevypower » lör mar 28, 2015 10:27

hakan13 skrev:hej.
jag har en 2500 1,5hytt och 6 fotsflak med 6,2an och 700 som jag tänkte ta tag i snart...
satt 35or på när jag köpte den och den är karosshöjd 3 tum!!
tyckte nog att det blev väl hög utväxling med 35orna!! så tänkte nog kränga på däcken jag har liggande från gamla jobbarbilen 315/70-16 som väl blir lite lägre!!
annars gillar jag 6,2an!! nu är jag inte så bortskämd med hästar i mina dieselbilar... (snål och fattig bonndräng som man är) ;-) men nog tyckte jag att 6,2an var hyfsat stark!! och vridet var bra mycket bättre än på gamla jobbarbilen som hade samma hästar men 4a och turbo... :-)
hur som så blir ju gången helt annan när det är 6 eller helst 8 cyl. !!! har haft 2 range rovers med diesel6a... och dom går vansinnigt skönt trots att det bara är 136 hästar!!
åker nissan till vardags med 191 hästar... och visst är det kul med lite hästar!! men gången på den motorn går inte att jämföra med chevans... ;-)
och vill jag åka fort... så får det bli bmwn... :jump:
håkan.


Låter som en go bil :) kan tänka mig att det blir lite hög utväxling med så pass större däck än orginal. Men i GMC:n har det suttit en 350 bensinare orginal, så jag misstänker att det är lägre uväxling än om det hade varit en diesel i orginal?
Så det jämnar kanske ut sig med 33:orna som sitter på? :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

Skriv svar