Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av Kristian Andreasson » lör apr 04, 2015 1:01

Hej folkens!

Köpte mig nyss en Silverado TD 1994. Mycket nöjd med bilen i övrigt. Problemet med turbon uppstår när jag ligger och kör över 90 km/t. Turbon slutar och spinna till och från och (Service Engine Soon) -lampan tänds under tiden den slutar spinna.

Det sker oftast i uppförsbackar. Släpper jag då gasen lite så kommer turbon igång igen. Det går en vakuum slang till en liten klocka som lyfter en arm på turbon. När den lyfts så är det med vakuum kraft och turbon spinner som den ska, när vakuumet försvinner så släpps den ner och turbon stannar.

Just nu har jag temporärt hängt upp armen i lite ståltråd och det funkar bra, men vill fixa detta ordentligt. Någon som vart med om något liknande?

Min ide är att det är något lekage någonstans i vakuum systemet, och när jag kommer hem så blir det att gå över det och byta samtliga slangar osv.

Det jag inte begriper med detta systemet är ju att det verkar lite bakvänt... För när man ger full gas så försvinner ju vakuumet (i detta fall så är turbon beroende av vakuum för att funka). ...och det är ju under gaspådrag man vill ha turbotryck. Och sedan det här med att det uppstår över 90 km/t.

Detta är säkert ett mycket enkelt problem, men jag har fått slut på ideer just nu.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av Swe » lör apr 04, 2015 7:48

Vacuum klockan funkar inte som på en Bensin turbo, denna går på tryck har jag för mig.
Montera ihop det som det ska sitta med en fungerande wastegatklocka.
Eller bygg om så den blir fjäderbelastad.

Bild
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av DieselLinus » lör apr 04, 2015 11:00

Kolla solenoiden som sitter på vänstersidan på ett järn vid insuget. Kolla även över alla vaccum ledningar. Mina va spröda och spruckna. Både plast och gummislangarna.
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av chevypower » lör apr 04, 2015 13:00

Den "klockan och armen" kallas för west gate. När du kör på låga varv (motorn arbetar som en sugis) så är west gaten stängd. Men så fort du ger full gas (turbon börjar ladda) så öppnar klockan west gaten och låter avgaserna pasera turbon direkt ut i avgasystemet (vid önskat laddtryck) utan att "skjuta på" turbinen

Detta är till för att turbon inte ska överladda och att man ha ett önskat ladd tryck som inte skadar motorn. Jag rekomenderar att du låter west gaten vara. Att leka med west gaten kan betyda döden för motorn. Du kan ju givetvis kolla så att den funkar som den ska. Men låt bli att sätta fast den!

Jag kan rekomendera att du instalera en laddtrycksmätare, skadar inte att ha lite koll på vad man hölls med :)

Jag är dåligt insatt i just dessa motorer men har hållt på endel med turbo motorer innan, men det finns garanterat kunnigare folk här på forumet i just denna fråga.

Glad påsk Mvh Erik :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av henke_99 » lör apr 04, 2015 13:28

Wastegaten styrs elektroniskt av bilens dator med en ventil och vacuum som skapas genom en pump som drivs av fläktremmen. Finns inte vacuum i det systemet så får man inget laddtryck, låser man wastegaten så den överladdar (mer än 0,5 bar i några sek) känner datorn detta och tänder varningslampan. (alltså kan man inte som på andra bilar sätta en laddtrycksmätare på slangen till wastegaten, eftersom den inte är kopplad till insuget)

Steg 1 är att kolla felkoder, eftersom lampan tänds känner den av att nåt är fel och då vet man förhoppningsvis bättre vad för fel man ska leta efter. På 94-95 kan man blinka fram felkoderna. På http://www.troublecodes.net/gm" onclick="window.open(this.href);return false; hittar du både koderna och hur man gör.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av Kristian Andreasson » sön apr 05, 2015 3:18

Tack alla!

Har precis kommit hem från en Norrlands tur på 170 mil. Bilen går som sagt i övrigt utmärkt. Har dock låtit bli att pressa den över 90 km/t på hemvägen så att inte detta uppstår överhuvudtaget för att vara på den säkra sidan.

Nu när jag väl kommit hem så ska jag in med den i garaget i morgon och byta alla plast/gummi slangar osv till att börja med. Har suttit och klurat och gjort en lång lista med delar jag ska köpa och byta ut. Tur nog så bor jag 10 minuter från en stor återförsäljare som bara specialiserar sig på amerikanska SUV:ar och pickups och han har även verkstad, så dit blir det också en sväng efter påsk och inhandla lite godsaker ;)

Uppdaterar här hur det går sen :) Och tusen tack igen för hjälp och visat intresse.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av henke_99 » sön apr 05, 2015 10:42

Jag kör väl en liten upprepning eftersom jag tydligen var otydlig innan.

STEG 1: KOLLA FELKODER!
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av Kristian Andreasson » sön apr 05, 2015 21:32

henke_99:

Nej då, du var inte det minsta otydlig. Men det är så att bilen har stått ganska länge före jag köpte den och jag ska oavsett byta det grundläggande såsom samtliga vätskor, gummislangar filter osv...

Ska kolla felkoder också :)
Senast redigerad av Kristian Andreasson den sön apr 05, 2015 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av henke_99 » sön apr 05, 2015 22:00

I så fall, börja med att tömma den på felkoder och kör sen en runda tills du får lampan att tändas igen. Så vet du att du inte får fram några gamla inaktuella koder.

Jag håller med om att det är en bra idé att göra en ordentlig service. Men att ge sig på att byta en massa slang o liknande utan att det behövs är rätt onödigt arbete, dessutom är mina erfarenheter att slang ofta är dålig idag. Kan då hända att du åker på att göra samma procedur igen om ett par år.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av Kristian Andreasson » sön apr 05, 2015 23:03

henke_99 skrev:I så fall, börja med att tömma den på felkoder och kör sen en runda tills du får lampan att tändas igen. Så vet du att du inte får fram några gamla inaktuella koder.

Jag håller med om att det är en bra idé att göra en ordentlig service. Men att ge sig på att byta en massa slang o liknande utan att det behövs är rätt onödigt arbete, dessutom är mina erfarenheter att slang ofta är dålig idag. Kan då hända att du åker på att göra samma procedur igen om ett par år.
Alright!

Vart sitter det där blinkdonet för felkoderna då tro? Detta har jag inte pysslat med förr. By the way, jag köper allt från bra återförsäljare och om det går så väljer jag original delar. Är säkert så att slang gummit kanske har en dålig gummiblandning generellt nu för tiden, men det finns ju en uppsjö av tillverkare. Och de som sitter monterade sen gammalt blottar sig torr sprickor på vissa ställen när de böjs, så jag överväger att byta ut dom och ta den risken att få göra om allt våren 2016. Sen behöver man ju inte byta SAMTLIGA slangar, utan prova sig fram helt enkelt. Ska spraya lite startgas runt ikring misstänkta ställen också.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av sebringZ28 » mån apr 06, 2015 8:48

Provat Google. Det funkar rätt bra. ;)

http://bit.ly/1C5FKh4" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av Kristian Andreasson » mån apr 06, 2015 16:00

sebringZ28 skrev:Provat Google. Det funkar rätt bra. ;)

http://bit.ly/1C5FKh4" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus
Jo man kan prova Google, och så kan man ha en trevlig och lärorik konversation här också med likasinnade. ;) Drog mig inte för att ställa den frågan här om man säger så då :)
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av henke_99 » mån apr 06, 2015 16:23

Jag skrev i mitt första inlägg hur man blinkar koder.

Det hjälper inte att spraya startgas på vacuumslangarna, för återigen som jag sa första gången så är dom kopplade till en remdriven pump o inte till motorn.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av sebringZ28 » mån apr 06, 2015 18:14

Kanske kunde tolkas som lite drygt av mig att hänvisa till Google men om man helatiden skall beskriva saker som detta så kommer snart var och varannan tråd innehålla samma sak, dessutom är det enklare hänvisa dit än att leta fram ditt telefonnummer för att ha en konversation om det. Sen är det faktiskt ganska jobbigt att skriva långa inlägg med tabeller och korrekt information på tex en telefon, mycket enklare att hänvisa till Google i det här fallet.

Kort sagt, jag var lat men ville hjälpa dig och samtidigt vara lite rolig. Ber om ursäkt om du tyckte det var drygt eller kränkande. :beer:

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Silverado 2500 TD - Turbo problem...

Inlägg av Kristian Andreasson » tis apr 07, 2015 13:10

henke_99 skrev:Jag skrev i mitt första inlägg hur man blinkar koder.

Det hjälper inte att spraya startgas på vacuumslangarna, för återigen som jag sa första gången så är dom kopplade till en remdriven pump o inte till motorn.
Ja, jag var helt ute och cyklade där :) Läste allt det du skrev, men var trött efter att ha vart vaken över 35 timmar så det fastnade inte på näthinnan.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

Skriv svar