Växelproblem med automat??

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ascona4x4
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön apr 02, 2006 18:30
Ort: Kvänum

Växelproblem med automat??

Inlägg av Ascona4x4 » mån jun 05, 2006 22:14

Min leksak vill inte längre växla som jag vill när den blir varm.

IH Scout 2 v8 med th727 automat


På Drive läget så växlar den inte upp alls när temp gått upp till ca 100- 130 Grader Farenhait. När den är kall funkar allt som den ska men så fort man åkt ca 3-4 mil så släpper automaten och den går ner till 1:an. Spärrar jag då lådan på 2:an så funkar den, så den växlar mellan 1-2.
Även backen tar god tid på sig att gå i då den är varm men när den väl läggs i så spinner den gladeligen loss bakåt.

Är det lamellras på G eller är det nåt med ventilpaketet.

Japp Jag har bytt olja 3ggr och filter 1 gång idag redan....

Taksam för svar MVH Kristoffer
Om man är som alla andra, har man roligare än andra då??

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Växelproblem med automat??

Inlägg av Lasse Suzican » mån jun 05, 2006 23:04

Ascona4x4 skrev:Även backen tar god tid på sig att gå i då den är varm men när den väl läggs i så spinner den gladeligen loss bakåt.
Hmmm!
Långsam iläggning av R brukar innebära att hydraultrycket inne i lådan/ventilpaketet är för lågt...

Kom problemet på en gång, eller blev det långsamt sämre?
Kom det långsamt kan det vara pumpen, hur såg 1:a oljebytet ut?
Skruvarna till ventilpaketet håller inte på att lossna?

Kom det på en gång kan det mycket väl vara en spricka i växellådshuset/ventilpaketet.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 06, 2006 9:06

Håller med lasse om att det troligtvis är taskigt tryck,men det finns även andra anledningar till sådant.
När jag hade turbinhaveri på en cheva så blev lådan tokig pga att metallspån ställde till det i ventilpaketet,resultatet blev en låda som inte ville växla förrän maxvarv och då skickade i växeln med en skräll så man trodde skiten skulle explodera.
Det finns massa orsaker till taskig tryck bla en massa tätningar som kan gå sönder och det kan även vara så enkelt att tryckregulatorns fjäder gått av.
Frågan är också vad du har för låda?
Th727 finns det ingen utan det är i så fall en chrysler torgueflite 727,TH(turbohydramatic) ÄR gm´s grejor men jag vet inte vad IH använde Chrysler/GM?? dom hade ingen egen i vart fall
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis jun 06, 2006 9:23

Mathias T skrev:När jag hade turbinhaveri på en cheva så blev lådan tokig pga att metallspån ställde till det i ventilpaketet,resultatet blev en låda som inte ville växla förrän maxvarv och då skickade i växeln med en skräll så man trodde skiten skulle explodera.

Jag hade samma problem med en passat , jag satt i bilen och tänkte vafan hoppar växeln inte i för ,Varvade upp den i toppvarv då hoppade växeln i .. Det skramlade till och ena drivaxeln gick av ..
:shock: :shock: Den lådan gick det att koppla in datorn på , Mekaniskt fel stog det ,bara att renovera..

Ascona4x4
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön apr 02, 2006 18:30
Ort: Kvänum

ang låda

Inlägg av Ascona4x4 » tis jun 06, 2006 12:08

det sitter en chrysler 727 th i dem.

Det kom lite gradvis, dvs. jag åkte till Maiestad typ 8 mil, det var inga problem, åkte lite crusing och när vi skulle hem ville den inte lägga i 3:an. när vi åkt ett tag så oljetempen gått ner gick den i o sen var det inga problem.

Sen stod bilen en vecka och jag skulle till Lidköping, ca 2.5 mil. funkade felfritt, Parkerade och när jag tog den en 15 min senare var den seg med att växla upp till 2:an och 3:an. Var då på väg hemmåt, då var den seg men fick i växlarna vid typ halvgas, men när jag åkt ca.1,5 mil så gick den ner till 1:an o växlade ej upp, spärrade då på 2:an och där växlade den felfritt mellan 1-2:an.

När jag sedan tog den igår när den var kall så var det inga som helst problem, inga ryck eller nåt utan växlar jätte fint, åkte bytte olja o filter. oljan var fortfarande lite genomskinlig men luktade väldigt brännt. Det fanns inga klumpar eller avlagringar i oljan eller i tråget. Efter bytet växlade den fortfarande bra, jag åkte ½km och bytte sedan olja igen, och ½km och bytte en 3:e gång. Sedan gjorde jag en provtur på 4mil, precis när jag rullade in i samhellet efter 4 mil släppte 3:ans växel, och gick till 1:an. Stannade och kollade oljenivå igen, det var någor över max på stickan så jag tappade ur lite, den var fortfarande röd o fin men luktade svagt brännt. Olje tempen var ej direkt hög vid detta tillfälle för jag brännde ju mig inte när jag tappade ur endel. 110 grader farenhait på mätaren.

Spärrade den på 2:an och åkte hem de 4 milen och ställde den i ca 15 min. när jag tog den så växlade den fint i ca, 10 min sen släppte det igen. Ställde den en ½timma och den växlade felfritt.

Så slutsats, funkar kall men inte i driftstemperatur..? lameller eller Pump/ventiler??
Om man är som alla andra, har man roligare än andra då??

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis jun 06, 2006 12:12

Lamellerna e brända, därav den "brända" lukten :(

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 06, 2006 12:41

Aludetaljer som har skurit i lådan kan också ge en "vitlöksaktig" lbränt lukt,du kan nog kallt räkna med en helrenovering.
Att den funkar bättre kall beror säkerligen på att oljan är något tjockare då=högre tryck och att toleranserna i lådan förändras med tempen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Ascona4x4
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön apr 02, 2006 18:30
Ort: Kvänum

Inlägg av Ascona4x4 » tis jun 06, 2006 16:02

Är det skadligt att köra med spärrad 2:a??
Ska bogsera folkrace bilar på lördag,...blir väl inte mycket körning direkt o i låg fart, skadar det nåt så man inte kan renovera den då??

Tipps ang renovering, har ju ingen egen erfarenhet att luta mig mot ang dylika lådor..eller är det en 10 000kr lämna iväg reparation.?
Om man är som alla andra, har man roligare än andra då??

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons jun 07, 2006 8:09

Hör med Lasse på RPM-Racing i Habo - han är duktig på alla sorts automatlådor. - www.rpm-racing.se
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Skriv svar