ang. höjning silverado k1500 -97

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

D.Svensson
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 22, 2016 9:50
Ort: Hammarstrand/Jämtland

ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av D.Svensson » mån feb 15, 2016 13:45

Hej. Har införskaffat mig en silverado från 1997. Är original nu men planerna är att höja och köpa nå fetare hjul nu mot vårkanten.

Har sett många trådar ang. höjning osv. men inte kommit fram till vad som behövs osv. kanske är kass på att leta eller nåt jag vet inte men tänkte testa här då. :)

Det är karosshöjning som är intressant för mig. (Snål å mest för syns skull)

Har iaf läst att om man höjer behövs det förlängning av diverse grejer för att få det att lira ihop?
Vart köper jag detta?

Hur mycket är lagom? 2" ? 3" ? måste det förlängas oavsett höjning?

Som jag förstått det är det att sätta i högre klossar mellan karossen å ramen? Stämmer detta? :)

Sen har jag kollat på fälgar, 10" x 15", vilken däckdimension blir bäst på detta och går fritt med en 3" höjning? :)

Mvh Dennis

741Niklas
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: ons nov 26, 2014 19:51

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av 741Niklas » mån feb 15, 2016 14:20

Härliga bilar det där! :beer:

Lättaste är ju att köpa klossar till bakaxel och en annan torisions nyckel dit fram och sänka stötdämparfästena. Kostar ca 3-4000kr. Bilens köregenskaper kommer att förändras lite grann med detta sätt.

Karosshöjning är klart bäst för "syns" skull. Där lyfter du karossen från chassiet med hjälp av klossar och bilens köregenskaper blir ju densamma som original. Dock så blir det lite mer pyssel med en sådan höjning. Växelpetare, rattstången, slangen till tanken är väl dom stora sakerna jag kommer på nu som måste modifieras. Tror det behöver förlängas även om du bara höjer 1 tum. Kostar lika mycket som ovanstående. Om du köper ett sådan kit se till att köpa grejer för att flytta upp kofångarna också så du inte får ett glapp mellan kofångare och kaross :p

Bästa stället är väl Ebay enligt mig alternativt dalhelms racing.

D.Svensson
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 22, 2016 9:50
Ort: Hammarstrand/Jämtland

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av D.Svensson » tis feb 16, 2016 10:58

Tack för svaret. :)

Har sett det finns lite olika karosshöjningskit osv på ebay :) Hittar inget på dahlems :p

http://www.ebay.com/itm/95-98-Chevrolet ... Ds&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

vad tros om det här kitet?
Som jag förstår de så ingår både höjning av karossen + dämpningen? :)

Nån som kört på liknande? fungerar hur?

Mvh

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av Grottulf » tis feb 16, 2016 12:27

D.Svensson skrev:Tack för svaret. :)

Har sett det finns lite olika karosshöjningskit osv på ebay :) Hittar inget på dahlems :p

http://www.ebay.com/itm/95-98-Chevrolet ... Ds&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

vad tros om det här kitet?
Som jag förstår de så ingår både höjning av karossen + dämpningen? :)

Nån som kört på liknande? fungerar hur?

Mvh
Det kittet verkar höja både i karossen och fjädringen.

Men den höjer fjädringen fram mha torsionsnycklar, och det är skräp anser jag.
Man kan oftast höja den 2" fram genom att bara dra till justerskruvarna till de befintliga nycklarna.
Men redan med så lite höjning så blir framvagnsgeometrin skit.
Använder man sådana här nycklar kan man höja ännu mer, och då blir det ännu värre.

Den enda anledning jag kan komma på att använda dem, är om fjädrarna är så slut så det inte räcker att skruva på originalnycklarna för att få vettig höjd.
Men jag har aldrig hört om att det har behövts...

Karosshöjning behåller ju vägegenskaperna, och höjer inte heller tyngdpunkten lika mycket som en fjädringshöjning.
Men dessvärre blir ju inte markfrigången till ramen något bättre, och den är ju lite låg som den är... :roll:

Men vill man komma undan billigt så skulle jag rekommendera karosshöjning.
Det bästa är ju en riktig chassihöjning som flyttar ner hela framvagnen 6-8", men det mycket dyrare, och krångligare.


Sen skulle jag föreslå 16x8 fälgar istället.
15" kan ta i oken fram, och även om de inte gör det nu, så kan de göre det när du bytt belägg, och oken hamnar lite längre ut...
10" breda har oftast mycket mer negativ offset, och begränsar hur stora däck du kan ha.
För det tar i skärmarna mer när man sväger då.

741Niklas
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: ons nov 26, 2014 19:51

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av 741Niklas » tis feb 16, 2016 12:44

Jag körde ett sånt kit på min gamla silverado och tyckte det funka bra. Blev stabilare i svängar osv men eftersom framvagn var så "maxad" så tog det i stopp klossen för fjädringen vilket ledde till att bilen kändes stum i framvagn och ett "kluck" hördes i varje gupp.
(Detta var dock en 2wd så det är lite annat)

Hur blir det om man sänker hela främre diffen och flyttar dämparfästena? Har även sett att man kan köpa en övre A-arm med annan längd för att kompensera för cambervinkeln?

D.Svensson
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 22, 2016 9:50
Ort: Hammarstrand/Jämtland

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av D.Svensson » tis feb 16, 2016 12:46

Tack för svaren! :)
fortsätter nog på idén med 3" karosshöjning till å börja med :)

Sen få man väll kompensera med stora hjul om de bli för lågt haha :)

Nån som har 3" karosshöjning å har nå kort att bidra med? :)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av Grottulf » tis feb 16, 2016 17:35

741Niklas skrev:Jag körde ett sånt kit på min gamla silverado och tyckte det funka bra. Blev stabilare i svängar osv men eftersom framvagn var så "maxad" så tog det i stopp klossen för fjädringen vilket ledde till att bilen kändes stum i framvagn och ett "kluck" hördes i varje gupp.
(Detta var dock en 2wd så det är lite annat)

Hur blir det om man sänker hela främre diffen och flyttar dämparfästena? Har även sett att man kan köpa en övre A-arm med annan längd för att kompensera för cambervinkeln?
Man flyttar även nere nedre länkarmsfästena.
en del flyttar även ner de övre, medans andra skickar med högre spindlar, så man istället flyttar upp övre spindelleden.

Är det inte spiraler fram när man har 2wd förresten?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

741Niklas
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: ons nov 26, 2014 19:51

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av 741Niklas » fre mar 18, 2016 21:03

Jo det är ju vanliga fjädrar i dom fram

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av hesselgren » lör mar 19, 2016 9:53

en relaterad fråga om man får smyga in den, hur stora däck kan man tränga in utan att höja?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av optodsl » sön jun 05, 2016 1:28

35" om man kapar lite i skärmkanten bak
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: ang. höjning silverado k1500 -97

Inlägg av Grottulf » sön jun 05, 2016 9:58

Det beror på hur mycket man har spänt upp fjädrarna, fälgoffset, och vilken castervinkel man har.

På min hade det inte funkat med 35:or även med uppspända fjädrar och positiv offset på fälgarna.
men jag misstänker att jag hade rätt hög castervinkel...

Men funkar det inte med 35:or så är det ju bara att prova att justera.

Det är dock inte på alla bilar det går att justera.
Då får man slå bort ett par plåtbitar (de har brottanvisningar) så hålen till övre länkarmen blir ovala, och skaffa nya bultar med kambrickor.


Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Skriv svar