Blazer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Blazer

Inlägg av sebringZ28 » lör sep 03, 2016 7:18

Jag brukar låta den stå med nipplarna öppna, slang på nipplarna ner i var sin burk, tills det kommer fräsch vätska ur dom utan att du trycker på pedalen, håll bara koll på nivån i huvudcylindern under tiden.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Blazer

Inlägg av IH80 » lör sep 03, 2016 12:53

sebringZ28 skrev:Jag brukar låta den stå med nipplarna öppna, slang på nipplarna ner i var sin burk, tills det kommer fräsch vätska ur dom utan att du trycker på pedalen, håll bara koll på nivån i huvudcylindern under tiden.

Magnus

Brukar göra på samma sätt.

Tycker det är konstigt att backarna inte rör sig alls när trummorna är av och man trycker ner pedalen.
Verkar ju som att det är tvär stopp antingen att slangen tätnat eller att bilen stått länge och kolvarna rostat fast.
Det hela stämmer inte med att pedalen går att trycka nästan ned till golvet i så fall måste det vara en kombination av fel där t.ex en främre slang flexar och något där bak är tätt eller fastrostat.

Är nog bäst att byta alla slangar och bakre hjulcylindrar kostar ju inte så mycket och då är ju nästan alla bromsdelar nya förutom bromsoken fram.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » ons sep 07, 2016 15:58

Gav upp, efter att ha blött alla cylindrar flera gånger. Fick lite broms, men det släppte igen och kom mer luft i slangarna. Inga problem fram fast jag bytt huvudcylinder, men samma problem bak.

Så jag gav upp och lämnade till en erfaren US-verkstad. Nu ringde han och har kommit fram till samma:

Belägg och trummor är bra, (nya hjulcylindrar), p-bromsen tar, frambromsen tar, när de blöder kommer det vätska bak och ger sen lite broms men man kan dra runt bakhjulen för hand och tappar bromsen. Nu vill de göra samma som jag gjorde efter tips från Magnus tips: byta huvudcylinder :P

Ska jag ge upp helt eller finns det fler tips? Det där framme som kallas "propotioning valve", kan det spöka? Kan det komma in luft i systemet utan att det kommer ut vätska? (Det droppar inget nån stans).
Ford Explorer '98

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Blazer

Inlägg av sebringZ28 » ons sep 07, 2016 16:08

Är pedalen stum eller sjunker den?
Om man låter alla bak vara öppna och inte rör pedalen, kommer vätska ur nipplarna?
Om dom är en verkstad borde dom ha en manometer så dom kan mäta trycket, först direkt på huvudcylindern, och sen vid slangen till bakaxeln för att se vad som händer.

Prop ventilen kan strula och läcka mellan kretsarna med, men det är ovanligt, mer vanligt att det sitter en rostflaga i vägen någonstans.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » tor sep 08, 2016 8:33

Jo, det kommer vätska fint när man bara öppnar lätt. Men när man luftar riktigt fortsätter det komma bubblor.

Pedalen känns normal när man kör, frambromsen tar ju. Men den går djupt när man luftar.

Funderar på bakslangen som ngn nämnde?
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » tor sep 08, 2016 13:55

Precis hämtat bilen, bromsar som en ny bil. Fick inte helt klart för mig hur de hade löst det till slut, men hade nått med fördelningsblocket fram att göra. +Ny huvudcylinder, fäst upp ledningar, slipat belögg och trummor, rensat upp bland en 2-3 kapade ledningar jag själv hittat men inte vågat röra.

4100kr men nu bromsar den som en ny bil. Tack till RA Bilservice på Kopparbergsgatan!
Ford Explorer '98

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Blazer

Inlägg av Lars 9k » tor sep 08, 2016 16:14

Härligt att det äntliggen fungerar!! :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » tor sep 08, 2016 18:08

Jupp, tack till alla för tips å stöd :tumbup:

Kan dessutom tipsa alla här nere om verkstaden, RA Bilservice på Kopparbergsgatan, speciellt när det gäller us-bilar. Snabba å proffsiga, men ändå den gamla sortens hederliga bilverkstad som knappt finns längre.
Ford Explorer '98

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Blazer

Inlägg av Vafalls » lör sep 10, 2016 0:02

Ang bränsle-retur! En del mekaniska GM-pumpar har uttag för retur,så vid byte till annan pump har dom bara pluggat,,MEN har du mekanisk pump på motorn nu och det sitter uttag för retur hade jag nog kopplat in den igen,.Lycka till med din coola Blazer.MVH Vafalls

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » tor sep 29, 2016 15:01

Nybesiktigad och godkänd! (Bara en 2x om diffus ljusbild ena halvljuset) Så nu rullar den till 30/9 2018 :jump:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » lör okt 29, 2016 20:28

Nu har det hänt lite på hjulfronten. Slängt på mina M/T Baja MTZ 33-15.5-16 på 10x16 stålfälgar från Tyrelia, Jack Wheeler. Lite orolig att det skulle ta i, men de går fritt vid fullt hjulutslag. Breddar bra, lite utanför skärmkanten fram, men ser bra ut. Riktigt fläskigt, men rullar mjukt och fint. Hade dessa på min Cherokee med 5,5" IRO Long-arm, men den får klara sig med 33" Copper STT nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: Blazer

Inlägg av Frasse i Lammhult » lör okt 29, 2016 23:40

Dra åt helvete va bra de blev!! Hur fet som helst ju! :tumbup: :tumbup:
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » sön okt 30, 2016 8:15

Tackar. Fördelen är att de inte bygger nått på höjden mot 33-12,5-15 jag hade innan, för jag hade redan problem att komma in i garaget på jobb mm, men däremot gör de mycket på bredden och utseendet. :tumbup:
Ford Explorer '98

Skriv svar