Blazer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 01, 2016 8:00

Ok, kanske det man skulle testa? Den får vätska till alla hjul iof.

Hur luftar man huvudcylindern?
Ford Explorer '98

oscar p
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör sep 08, 2012 9:01
Ort: Säffle

Re: Blazer

Inlägg av oscar p » mån aug 01, 2016 12:09

Jag lossade nipplarna på cylindern sen tog jag hjälp av en kompis som fick agera pedalhjon.
Sen är de bara och lufta som på en tex hjulcylinder. Kamraten trycker på pedalen försiktigt, och innan
Denne släpper upp pedalen håller du en tumme över varje anslutning på huvudbromscylindern, så ingen luft slinker in :tumbup: De finns bench bleeding kit å köpa vilket verkar smidigt då man slipper
Sölet med olja. Men ja orka inte vänta på fler grejer utan körde den kladdiga vägen för å bli klar :mrgreen:
Cheva Blazer -75 4" chassihöjning från Skyjacker, 3"karosshöjning, vässad 350 35" hjul rullande renoveringsobjekt!
Jeep cherokee XJ -90 Limited(budget)
Scania 143 streamline 8x2 -91 krokbil

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Blazer

Inlägg av sebringZ28 » mån aug 01, 2016 12:13

För att få ur all luft ur huvudcylindern måste den sitta horisontellt, därför det enklast görs i bänk innan man monterar den, sen kopplar man ett par slangar från utgångarna och leder ner dom under ytan på bromsvätskan i reservoaren på den. Sen gäller det att sakta och försiktigt pumpa tills det slutar komma luft ur slangarna, när det slutat bubbla tar man bort slangarna, sätter på locket och monterar cylindern.

Jag misstänker dock att i ditt fall så läcker huvudcylindern så den inte bygger tillräckligt tryck.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 01, 2016 12:47

Ok, kanske skulle lufta huvudcylindern först. Men om den läckte, borde inte oljenivån vara låg samt det borde droppa bromsvätska? Eller är det att den läcker in luft?
Ford Explorer '98

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Blazer

Inlägg av sebringZ28 » mån aug 01, 2016 12:49

Den kan läcka tillbaka till reservoaren eller mellan kretsarna.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 01, 2016 13:16

Tack, då vet jag var jag ska börja kolla. :tumbup:

Edit: Inte så blodigt, Hansen ska bara ha 980 för en flångans ny!
Ford Explorer '98

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Blazer

Inlägg av sebringZ28 » mån aug 01, 2016 13:21

Och rockauto.com troligen ens inte en tredjedel av det..

Passa på och byt alla slangar när du ändå håller på.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 01, 2016 14:12

Ja det var j*vulen va billigt. 22$ för samma huvudcylinder som Hansen. Med frakt och ett "master cylinder brake bleeding tool" blev det halva priset. :mrgreen:
Ford Explorer '98

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Blazer

Inlägg av sebringZ28 » mån aug 01, 2016 17:06

Räkna med tull och moms också! :D

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » fre sep 02, 2016 8:43

Ny huvudbromscylinder, luftade den i skruvstäd med kit. Har luftat alla hjulcylindrar 2ggr. Kommer vätska till bakcylindrarna. Ändå ingen broms på bakhjulen.

Det läcker inte bromsvätska nånstans under bilen, kan det ändå vara en läcka som suger in luft? (Om det hade varit en läcka på en slang eller rör borde det rinna ut bromsvätska tänker jag).

Vad ska man kolla på härnäst? Byta hjulcylindrar bak?
Ford Explorer '98

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Blazer

Inlägg av IH80 » fre sep 02, 2016 12:21

Har du dålig bromslang kanske flexar den (sväller) när du trycker på pedalen och då blir det ingen kraft ut till cylindrarna?

Hur fungerar pedalen, är den svampig och inte stum i så fall skulle du kunna klämma ihop slangen precis i början av den ände som är mot huvudcylindern och se om pedalen blir stum i så fall är slangen kass, hade liknade problem på morsans fiat uno där det var totalt omöjligt att få till någon bromsverkan på ena frambromsen och pedalen gick att trycka nästan ned i golvet fastän jag luftat hur mycket som helst!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » fre sep 02, 2016 12:46

Bra idé, tack!
Ford Explorer '98

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer

Inlägg av henke_99 » fre sep 02, 2016 20:04

Det har inte kommit olja på backarna? T.ex från en läckande packbox.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Blazer

Inlägg av jonte_malmö » fre sep 02, 2016 21:14

Kan inte säga 100% men tror inte det. När jag hade av trummorna såg jag 0 rörelse i bromsarna när jag tryckte ner pedalen, men full effekt med p-broms.
Ford Explorer '98

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Blazer

Inlägg av 6300 » fre sep 02, 2016 21:41

Hej det troligaste är nog luft,det är ju ganska långa rör (du är väl försiktig när du trycker på bromsen med trummorna av så du inte trycker ur någon kolv då får du in luft igen om du har otur,kolla så bromsbackarna sitter åt rätt håll den ena backen brukar vara kortare (jag tror det är den främre)har jag fel så är det någon som rättar :lol: jag har bytt på några som bägge korta sitter på samma sida och vise versa,men det troligaste är luft :D

Skriv svar