Tycker att bromsarna på min Suburban -99 kräver väl mycket kraft vid hastig inbromsning speciellt i lägre hastigheter nyper betydligt bättre vid högre hastigheter.
Var t.ex tvungen att hastigt bromsa p.g.a rådjur igår o ca: 70 km/h och fick använda benmusklerna ganska rejält visserligen bromsade det ner och ordnade sig men det är nästan som att jag tvivlar på att det går att bromsa så att abs'en börjar arbeta på ren asfalt och ännu värre känns det i typ i 30km/h
Tycker att det borde gå hyfsat lätt att nypa bromsarna så att abs börjar arbeta så jag börjar undra om abs eller bromservon är hastighetsstyrd och någon sensor inte gör sitt jobb, det har ju visat sig att styrservon har div sensorer som styr denna!
Hur är era bilar har ni bra bett så att abs börjar arbeta utan att behöva använda alltför mycket muskelkraft?
K1500 hur upplever ni era bromsar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
K1500 hur upplever ni era bromsar
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Re: K1500 hur upplever ni era bromsar
Ja, nånting är nog fel.
Jag har haft mycket bra bromsar i mina chevor.
Enda strulet jag kan minnas var med min nyare tahoe, när abs-givarna fram var dåliga.
Då gick ABS:en i i låga hastigheter, vare sig det behövdes eller ej.
Men det låter inte som det problemet på din, och din är ju en generation äldre också.
Har du vacuum eller hydraulservo förresten?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Jag har haft mycket bra bromsar i mina chevor.
Enda strulet jag kan minnas var med min nyare tahoe, när abs-givarna fram var dåliga.
Då gick ABS:en i i låga hastigheter, vare sig det behövdes eller ej.
Men det låter inte som det problemet på din, och din är ju en generation äldre också.
Har du vacuum eller hydraulservo förresten?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: K1500 hur upplever ni era bromsar
Grottulf skrev:Ja, nånting är nog fel.
Jag har haft mycket bra bromsar i mina chevor.
Enda strulet jag kan minnas var med min nyare tahoe, när abs-givarna fram var dåliga.
Då gick ABS:en i i låga hastigheter, vare sig det behövdes eller ej.
Men det låter inte som det problemet på din, och din är ju en generation äldre också.
Har du vacuum eller hydraulservo förresten?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Jag tittade efter och det är vacuum men samtitgt gav det mig en fundering eftersom att jag haft den klassiska insugspackningen som går sönder på dessa motorer och vet att jag hade en del sörja i form av olja att göra rent när jag lossade insuget, blev i.a.f av med olje samt vattenförbrukningen men kanske har det även satt igen sig något i anslutningen till vacuumslangen och stryper denna en aning?
ABS givarna är lika dåliga på min modell bytte hubbarna på båda sidor i våras för att besiktningen inte skulle gnälla!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Re: K1500 hur upplever ni era bromsar
Det tycker jag låter som ett troligt fel.
I högre hastigheter har du kanske mer varv på motorn, och då borde det väl bli mer vacuum när du släpper på gasen och bromsar...?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
I högre hastigheter har du kanske mer varv på motorn, och då borde det väl bli mer vacuum när du släpper på gasen och bromsar...?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: K1500 hur upplever ni era bromsar
Min blazer k5 -89, bromsar som en F1-bil. Räcker att man tittar på bromspellen så låser man nästan hjulen direkt.IH80 skrev:Tycker att bromsarna på min Suburban -99 kräver väl mycket kraft vid hastig inbromsning speciellt i lägre hastigheter nyper betydligt bättre vid högre hastigheter.
Var t.ex tvungen att hastigt bromsa p.g.a rådjur igår o ca: 70 km/h och fick använda benmusklerna ganska rejält visserligen bromsade det ner och ordnade sig men det är nästan som att jag tvivlar på att det går att bromsa så att abs'en börjar arbeta på ren asfalt och ännu värre känns det i typ i 30km/h
Tycker att det borde gå hyfsat lätt att nypa bromsarna så att abs börjar arbeta så jag börjar undra om abs eller bromservon är hastighetsstyrd och någon sensor inte gör sitt jobb, det har ju visat sig att styrservon har div sensorer som styr denna!
Hur är era bilar har ni bra bett så att abs börjar arbeta utan att behöva använda alltför mycket muskelkraft?
Har du kollat så att bromsok o grejor rör sig fritt och inte degat igen?