Silverado 30 frågor

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Backmanz
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 28, 2016 22:35

Silverado 30 frågor

Inlägg av Backmanz » mån nov 28, 2016 22:42

Tjena. Kommit över en 1985 silverado 30 6.2d..

Problemet nu är att den är c reggad och funderar ifall det går att regga om till b kort?

Tjänste vikt 2510 kg nu och total vikt 4080 enligt transportstyrelsen.

Mvh Emil.

Backmanz
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 28, 2016 22:35

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av Backmanz » ons nov 30, 2016 17:37

Ingen som reggat om från c till b?

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av 6300 » ons nov 30, 2016 18:31

Hej jag har lätt reggat några men det va ett tag sedan,jag är osäker på om du kan få ner tjänstevikten ? när den är över 3500 sedan ska du ha last på det det är nog säkrast att fråga på bilprovningen,kan du inte ha den tung reggad ?brukar vara billigare skatt bland annat men det finns vissa nackdelar med,det vore intressant att höra hur det går för dig :) när jag lätt regga den ena så fick jag plocka bort bladfjädrar det va på en IH D1200 den andra va en Cheva ??igenom arbetet jag hade då den bytte vi däck med en annan viktklass på men ingen av dessa hade så hög tjänstevikt

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av cherokeex2 » ons nov 30, 2016 18:56

Har den dubbelmontage och dubbla tankar?
Isf kanske du kan göra om det så du bara har 2st bakhjul och plocka bort 1 tank då borde du kunna få ner vikten.

Min C20 har tjänstevikt på 2490 och totalvikt på 3490
Så det är inte så många kg du ska ner egentligen.
Tar du bort 1 tank så har du redan blivit av med ca 70kg, 2st däck 25-30kg till.

Den enda skillnaden jag har sett på min C20 och en C30 är att C30,n har ofta dubbelmontage men det är nog det enda, annars är dom exakt lika undertill.
Den jag jämförde med hade även klenare bakfjädrar än vad jag har.
Jag har hjälpfjädrar + vanliga blad, den hade bara vanliga blad.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Backmanz
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 28, 2016 22:35

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av Backmanz » ons nov 30, 2016 19:09

Problemet är att jag bara har b kort. Och är en 86a så skattefri.

Jo den har dubbla tankar men singel däck bak. Alltså ser inte ett problem att regbessa ner den till b. Ser exakt ut som en vanlig pickis.

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av cherokeex2 » ons nov 30, 2016 20:09

Ok, då borde den vara likadan som min förutom att det står 30 på framskärmarna istället för 20.
För min har singelhjul och dubbla tankar, antar att du har 8bultade axlar med.
Någon annan kanske vet vad mer som skiljer en 20 och en 30 åt förutom lastvikten.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av 6300 » ons nov 30, 2016 20:27

Oj jag såg fel på tjänstevikten 2510 :rodnar: då ska det inte vara några problem,lättast är att byta däck :tumbup:

Backmanz
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 28, 2016 22:35

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av Backmanz » ons nov 30, 2016 20:31

Ska fråga på bilprovningen men dom menar på att jag behöver intyg på bätlen mm men dekra kunde inte ta fram några andra papper för att den är in reggad som tung lastbil.

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av 6300 » ons nov 30, 2016 20:42

Man brukar inte få ha kvar lysena på taket heller men det är nog bäst att kolla med bilprovningen vad som krävs just i ditt fall

Backmanz
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 28, 2016 22:35

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av Backmanz » ons nov 30, 2016 22:33

Japp ska höra med dem på fredag. annars får jag nog avstå att köpa den. är väll rätt höga böter utan C kort ..

Backmanz
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 28, 2016 22:35

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av Backmanz » tor dec 01, 2016 14:56

Fick svar vad som endast behövde.. Och de är intyg på bromsar från chevrolet. Och hur ska man hitta intygs killar

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av cherokeex2 » tor dec 01, 2016 19:52

Så du behöver intyg som bevisar att dina bromsar som klarar av att stoppa en bil med totalvikt över 4000kg även klarar att stoppa den om den bara väger 3500kg?
Låter ju logiskt....

Med det tänket så borde ju alla olastade c-reggade pickuper få regbes hos bilprovningen eftersom bromsarna inte har intyg på att dom klarar av den extrema vikten av ett tomt flak (tydligen)
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av 6300 » tor dec 01, 2016 21:57

Jag tycker nog att du ska besöka en annan besiktningsstation och fråga vad som krävs, nämn inget om påståendet om bromsarna, för det låter lite märkligt :tumbup:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Silverado 30 frågor

Inlägg av Spiken » fre dec 02, 2016 19:29

cherokeex2 skrev:Så du behöver intyg som bevisar att dina bromsar som klarar av att stoppa en bil med totalvikt över 4000kg även klarar att stoppa den om den bara väger 3500kg?
Låter ju logiskt....

Med det tänket så borde ju alla olastade c-reggade pickuper få regbes hos bilprovningen eftersom bromsarna inte har intyg på att dom klarar av den extrema vikten av ett tomt flak (tydligen)
Låter det helt ologiskt så är det förmodligen så.
Skitlänge sedan jag reggade och fick förklarat hur bromsarna blev sämre av att bilen skulle få sänkt lastvikt, kommer inte ihåg hans argument om hur det låg till iom att jag var upptagen med att gäspa.

Då fixade Klintberg intygen. Tror det var 1987

Skriv svar