Uppgraderingstips K5 Blazer.

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Algen
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre dec 23, 2016 7:18
Ort: Kristinehamn

Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Algen » fre dec 23, 2016 8:02

Hejsan!

Här har ni en nybliven offroadare! :tumbup:

Bild

Dessvärre så har jag inga goda vänner som känner samma glöd att prova på denna hobby med. Så det är en väldigt ny värld för mig som jag inte kan förstå mig på så utan att hänga på detta internet.

Till topic då. Jag har köpt en K5 blazer, som i pappret är en 76:a men jag tror att den är nyare (Sitter 350 tbi, 80-tals front på)

Just idag är den originalhög med 33" däck på. Vart hade ni börjat uppgradera? Bara storma med tanker och ideer.

Hur mycket bör man höja? Storlek på däck? Difflockers? Vad är värt, vilken väg ska man gå?

Mvh/ Elias
Senast redigerad av Algen den mån dec 26, 2016 10:04, redigerad totalt 3 gång.
Chevrolet Blazer -76

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av brt666 » lör dec 24, 2016 1:25

Jag hade börjat med enklare modifieringar typ förbättra elsystemet, byta oljor, laga rost och byta ut trasiga saker så jag fick lite grepp om bilen och såg om den är värd att bygga på innan jag började fundera på grova modifieringar av fjädring och däck som är dyrt. Sedan skulle jag fundera på om jag skulle använda den huvudsakligen på gatan för att showa, ha den som bruksbil eller göra om den till skogsmaskin. Svårt att få allt men inte omöjligt.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Engman2 » lör dec 24, 2016 14:01

:no pics:

Beroende på vad du ar tänkt ha bilen till, ren skogsmaskin eller brukis offroad :beer:

Med 35" kommer man rätt långt, och ska man ha större däck så tror jag man lät uppgradera axlarna :wink:

Men vad sitter det för axlar på bilen nu?
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Algen
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre dec 23, 2016 7:18
Ort: Kristinehamn

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Algen » mån dec 26, 2016 9:58

brt666 skrev:Jag hade börjat med enklare modifieringar typ förbättra elsystemet, byta oljor, laga rost och byta ut trasiga saker så jag fick lite grepp om bilen och såg om den är värd att bygga på innan jag började fundera på grova modifieringar av fjädring och däck som är dyrt. Sedan skulle jag fundera på om jag skulle använda den huvudsakligen på gatan för att showa, ha den som bruksbil eller göra om den till skogsmaskin. Svårt att få allt men inte omöjligt.
Hej!

Tack för ditt svar. Självklart blir det oljebytan överallt och laga den huvudsakliga rosten. Tanken är att den ska bli skogsmaskin så allt för fin vill jag inte ha den heller :)

Mvh/ Elias
Chevrolet Blazer -76

Algen
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre dec 23, 2016 7:18
Ort: Kristinehamn

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Algen » mån dec 26, 2016 10:01

Engman2 skrev::no pics:

Beroende på vad du ar tänkt ha bilen till, ren skogsmaskin eller brukis offroad :beer:

Med 35" kommer man rätt långt, och ska man ha större däck så tror jag man lät uppgradera axlarna :wink:

Men vad sitter det för axlar på bilen nu?
Ska försöka lägga in lite bilder! Vet ju inte hur man gör bara.. :)

Tanken är att den ska bli skogsmaskin, så vad jag har i huvudet just nu är typ 35" däck. Och för att få plats med dom tänkte jag höja fjädringen 4". Sen blir det någon form av locker i framaxeln och självklart en vinsch.

Bakaxeln, sitter det någon form av slung eller lamell i den original? Såg ut som att jag hade vanliga gm 10 bultade. Men ska titta över allting någon dag här :)

Bild
Chevrolet Blazer -76

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Grottulf » mån dec 26, 2016 21:56

Det låter som en bra plan tycker jag.
Men ska du ha diffbroms eller spärr fram, så se till att välja någon som är snäll mot axlarna.
Tex ingen Detroit eller slungdiff.
Men absolut säkrast är att låta framdiffen vara öppen.

Om du har en original diffbroms bak så är det en slungdiff (gov-loc).
Den har tyvärr en förmåga att haverera när den sitter i en 10-bultad axel.
Ett rätt vettigt alternativ är att byta till en 14 bult semi floater axel, från tex en k10 med diesel.
Till skillnad mot grövre framaxlar så är de rätt billiga.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Algen
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre dec 23, 2016 7:18
Ort: Kristinehamn

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Algen » ons dec 28, 2016 7:45

Grottulf skrev:Det låter som en bra plan tycker jag.
Men ska du ha diffbroms eller spärr fram, så se till att välja någon som är snäll mot axlarna.
Tex ingen Detroit eller slungdiff.
Men absolut säkrast är att låta framdiffen vara öppen.

Om du har en original diffbroms bak så är det en slungdiff (gov-loc).
Den har tyvärr en förmåga att haverera när den sitter i en 10-bultad axel.
Ett rätt vettigt alternativ är att byta till en 14 bult semi floater axel, från tex en k10 med diesel.
Till skillnad mot grövre framaxlar så är de rätt billiga.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Vad är en vettig diffbroms/spärr då? Borde det inte gå att byta diff i en 10b axel och få den att hålla hyfsat?
Chevrolet Blazer -76

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Grottulf » ons dec 28, 2016 19:27

I och urkopplingsbara som ARB, E-locker och ox-locker är snällare mot drivaxlar.
Men då kostar de å andra sidan en hel del...
Det kan ju kännas lite surt att kosta på så klena axlar en dyr diffspärr.

Men du tar dig väldigt långt med öppen diff fram, speciellt om du plockar bort kränghämmaren och skaffar mjuka fjädrar, så marktrycket blir så lika som möjligt mellan hjulen.

Men börja med däck och höjning.
Du kanske kommer på att du vill byta utväxling, då är det enklast att byta hela axlarna, och då är det ju synd om du redan har installerat spärrar i dem.




Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Algen
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: fre dec 23, 2016 7:18
Ort: Kristinehamn

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Algen » ons dec 28, 2016 19:55

Grottulf skrev:I och urkopplingsbara som ARB, E-locker och ox-locker är snällare mot drivaxlar.
Men då kostar de å andra sidan en hel del...
Det kan ju kännas lite surt att kosta på så klena axlar en dyr diffspärr.

Men du tar dig väldigt långt med öppen diff fram, speciellt om du plockar bort kränghämmaren och skaffar mjuka fjädrar, så marktrycket blir så lika som möjligt mellan hjulen.

Men börja med däck och höjning.
Du kanske kommer på att du vill byta utväxling, då är det enklast att byta hela axlarna, och då är det ju synd om du redan har installerat spärrar i dem.




Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Tack! Det är precis såna här svar jag söker.. :)

Vad menas egentligen med "klena axlar"? Vad är det som är klent? Eller är en dyr diffspärr bättre i en tex 12b än vad den är i en 10b?
Chevrolet Blazer -76

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Grottulf » ons dec 28, 2016 23:22

Det är drivaxlarna som är den svaga länken.
En truck-12bultare är förresten bara marginellt starkare än en 10-bultare.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Uppgraderingstips K5 Blazer.

Inlägg av Grottulf » tor dec 29, 2016 12:07

Men det kan mycket väl hända att det håller bra med diff-spärrar och 35:or, bara man kör försiktigt.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Skriv svar