Jeep Cheerokee startar inte -94

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gunshot
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön dec 25, 2016 11:00

Jeep Cheerokee startar inte -94

Inlägg av Gunshot » sön dec 25, 2016 11:13

Precis som rubriken, min jeep cheeroke startar inte och det är en årsmodell 94. Igår var jag påväg till mina föräldrar för att fira jul och allt gick frid och fröjd... när jag skulle åka hem lyste motorlampan som sen släcktes. Misstänktr att det inte var något akut så jag körde vidare 1.5 mil. Fanskapet börjar blinka?!?!?! Så jag stannar bilen och ringer en polare som kommer och hämtar mig.

Dag 2:

Jag åker dit med frugans bil och försöker starta den (ddt här är alltså för exakt 4 timmar sen) *i skrivandes stund*

Alla bilverkstäder har stängt så jag googlar lite och bestämmer mig för o fixa konto här i hopp om att någon kan hjälpa mig mot ersättning eller alternativt berätta vad det kan vara för fel. Nu när jag ska starta bilen så går det inte - det knysslar(gnisslar) låter som en tallrik som glids mot en annan tallrik ja ni fattar det är inte de normala motorljudet. Den vägrar starta... har någon haft samma problem? Vad kan det vara? Någon som vet en bra verkstad i årsta?

/Sebastian

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Jeep Cheerokee startar inte -94

Inlägg av Fisketorp » sön dec 25, 2016 17:08

Går motorn runt?

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Jeep Cheerokee startar inte -94

Inlägg av cherokeex2 » sön dec 25, 2016 18:48

Vad får du för felkoder från den om du vrider nycklen on/off 4ggr och låter den vara i on den 5:e?
Hur många gånger blinkar check engine?
Blinkar den 1 lång och 2 korta = 12 inga fel men nu har du garanterat något lagrat om du inte har kopplat bort batteriet.
5 långa + 5 korta = 55 slut på felkodslistan.

Får du gnista? provat att byta tändspole bara för att utesluta den?
Dom kan bara tvärdö utan anledning ibland
(vanligare på 5.2:an pga placeringen vid grenröret... värmen dödar dom..)
vevaxel givare och kamaxelgivare kan med göra att dom dör eftersom gnistan försvinner.
Får den bränsle?
Luft antar jag att den får?

Det gnisslande ljudet råkade jag ut för på min ZJ när jag gjorde några snabba startförsök efter varandra när tändspolen dog, antar att det bara var startmotordrevet som inte hann åka tillbaks in i startmotorn innan man började om igen så det skrapade mot startkransen.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Skriv svar