Hjullager bak Avalanche
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: fre apr 16, 2010 11:41
Hjullager bak Avalanche
Bytte hjullager bak när jag renovera bakaxeln men vart inte riktigt bra så jag skaffa andra lager som flyttar ut lagerbanan på axeln lite istället. Men själva lagret sticker ut kanske 3-4mm från axeln. Någon som satt dit sådana lager eller har ev bild på hur de ser ut? Axeln är en G80. Sitter på en Avalanche 2003
//Timmy
//Timmy
Re: Hjullager bak Avalanche
Jag har inte testat såna lager, men de är kapslade i ytterkant, va?
Och ersätter både lager och packbox?
Kan du mäta bredden på dem o jämföra med det gamla lagret o packboxen?
Det kanske är svårt att komma åt, men kanske går med en böjd ståltråd, om du inte redan har monterat drivaxeln...?
G80 är förresten optionkoden för en diffbroms, och säger inget om axeln.
Men jag skulle tro att det är en GM10-bultare eller möjligen en 14-bult semi floater, om det sitter diesel i den.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Och ersätter både lager och packbox?
Kan du mäta bredden på dem o jämföra med det gamla lagret o packboxen?
Det kanske är svårt att komma åt, men kanske går med en böjd ståltråd, om du inte redan har monterat drivaxeln...?
G80 är förresten optionkoden för en diffbroms, och säger inget om axeln.
Men jag skulle tro att det är en GM10-bultare eller möjligen en 14-bult semi floater, om det sitter diesel i den.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: fre apr 16, 2010 11:41
Re: Hjullager bak Avalanche
Japp det är en 10bult. Är kapsalde lager och jag har mätt lagret mot packbox. Och jag har pressat in lagret mot kanten där packboxen sitter i vanliga fall. Men funderade om jag hade fått fel lager då dom sticker ut lite grann. Ingen som har en bild eller har gjort detta innan? Tror inte de ska vara nån fara ändå då lagret går längre ut på axeln.Grottulf skrev:Jag har inte testat såna lager, men de är kapslade i ytterkant, va?
Och ersätter både lager och packbox?
Kan du mäta bredden på dem o jämföra med det gamla lagret o packboxen?
Det kanske är svårt att komma åt, men kanske går med en böjd ståltråd, om du inte redan har monterat drivaxeln...?
G80 är förresten optionkoden för en diffbroms, och säger inget om axeln.
Men jag skulle tro att det är en GM10-bultare eller möjligen en 14-bult semi floater, om det sitter diesel i den.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Hjullager bak Avalanche
Körde med ett sådant några månader på en 8,5" 10-bult i F-body för många år sedan.
Vill minnas att det stack ut lite mer än packboxen normalt gör, man fick hålla tryck på axeln när man skulle sätta i låsningen.
Kör inte förlänge med nödlagret.
Magnus
Vill minnas att det stack ut lite mer än packboxen normalt gör, man fick hålla tryck på axeln när man skulle sätta i låsningen.
Kör inte förlänge med nödlagret.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: fre apr 16, 2010 11:41
Re: Hjullager bak Avalanche
sebringZ28 skrev:Körde med ett sådant några månader på en 8,5" 10-bult i F-body för många år sedan.
Vill minnas att det stack ut lite mer än packboxen normalt gör, man fick hålla tryck på axeln när man skulle sätta i låsningen.
Kör inte förlänge med nödlagret.
Magnus
Okay. Tack för snabba svar.
Vad menar du med nödlager? Lagerbanan på axeln är ju nog bred så man flyttar väll bara där lagret ska gå på axeln? Kan inte sätta dit ett nytt standardlager för då får jag köpa nya axlar iställe. Om jag fattat det rätt så monterar man sånna här lager så dom får finare yta å gå på.
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Hjullager bak Avalanche
Det är en nödreparation, dels har det skurna eller slitna lagret skapat en brottanvisning som nu hamnar precis innanför det nya lagret dels är ju alla ytor på axeln inte härdade och tillverkade för ha ett lager monterat på sig.
Det rent ut sagt en "skitkonstruktion" att låta lager rullarna löpa direkt på axeln på det där viset och det kräver att man håller koll på om spelet börjar bli stort vid varje service, framförallt när man åker med stora hjul. Vet inte om det finns till truck 10-bult men till bilarna finns det axlar som är gjorda så att man kan montera pressade lager från ford, då får man också skarva axelhusets ändar så lagret med hållare passar.
Så ja, mitt råd är att du börjar leta efter axlar och billig frakt från US samt tar det lugnt med gasen, och svängarna om du kör hårt.
Magnus
Edit, hade fallit bort ett inte angående härdningen ax axlar.
Det rent ut sagt en "skitkonstruktion" att låta lager rullarna löpa direkt på axeln på det där viset och det kräver att man håller koll på om spelet börjar bli stort vid varje service, framförallt när man åker med stora hjul. Vet inte om det finns till truck 10-bult men till bilarna finns det axlar som är gjorda så att man kan montera pressade lager från ford, då får man också skarva axelhusets ändar så lagret med hållare passar.
Så ja, mitt råd är att du börjar leta efter axlar och billig frakt från US samt tar det lugnt med gasen, och svängarna om du kör hårt.
Magnus
Edit, hade fallit bort ett inte angående härdningen ax axlar.
Senast redigerad av sebringZ28 den tor feb 09, 2017 13:37, redigerad totalt 1 gånger.
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Hjullager bak Avalanche
sebringZ28 skrev:Det är en nödreparation, dels har det skurna eller slitna lagret skapat en brottanvisning som nu hamnar precis innanför det nya lagret dels är ju alla ytor på axeln härdade och tillverkade för ha ett lager monterat på sig.
Det rent ut sagt en "skitkonstruktion" att låta lager rullarna löpa direkt på axeln på det där viset och det kräver att man håller koll på om spelet börjar bli stort vid varje service, framförallt när man åker med stora hjul. Vet inte om det finns till truck 10-bult men till bilarna finns det axlar som är gjorda så att man kan montera pressade lager från ford, då får man också skarva axelhusets ändar så lagret med hållare passar.
Så ja, mitt råd är att du börjar leta efter axlar och billig frakt från US samt tar det lugnt med gasen, och svängarna om du kör hårt.
Magnus
Kompisen tappade en 35a på en Blazer, jag låg bakom. Vilken jvla resa!!!
Såg ut som någon skurit av drivaxeln med gasen, perfekt snitt.
Till råga på allt så tog oljan eld och rann ut under bilen, som låg på underedet.
Mitt i en kurva på en 90 väg och med ungar i bilen.
Stressigt
-
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: fre apr 16, 2010 11:41
Re: Hjullager bak Avalanche
Rådfråga lite runt och vissa jag har pratat med säger att detta lager är absoulut inga problem å köra med. Lagerbanan på axeln är härdad för lager. Det som han även sa va bättre med dessa lager är att dom är fettsmorda och man skulle kladda in dom extra innan man monterar axeln.sebringZ28 skrev:Det är en nödreparation, dels har det skurna eller slitna lagret skapat en brottanvisning som nu hamnar precis innanför det nya lagret dels är ju alla ytor på axeln inte härdade och tillverkade för ha ett lager monterat på sig.
Det rent ut sagt en "skitkonstruktion" att låta lager rullarna löpa direkt på axeln på det där viset och det kräver att man håller koll på om spelet börjar bli stort vid varje service, framförallt när man åker med stora hjul. Vet inte om det finns till truck 10-bult men till bilarna finns det axlar som är gjorda så att man kan montera pressade lager från ford, då får man också skarva axelhusets ändar så lagret med hållare passar.
Så ja, mitt råd är att du börjar leta efter axlar och billig frakt från US samt tar det lugnt med gasen, och svängarna om du kör hårt.
Magnus
Edit, hade fallit bort ett inte angående härdningen ax axlar.