Ford Explorer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Trigger55
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons mar 22, 2017 11:04

Ford Explorer

Inlägg av Trigger55 » ons mar 22, 2017 11:11

Söker någon kunnig på Ford Explorer 95. Hade tänkt höja den en del men hur gör man med torrisionsstavarna fram. Hur vrider man dom så att framändan höjs. Bak blir det väl klossar från ebay men fram är jag verkligen novis hur man gör. Tacksam för svar av er kunniga.

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Ford Explorer

Inlägg av Ghosthack » fre maj 12, 2017 10:58

Du kan inte skruva upp Torsionsstavarna! Du måste byta ankare för att spänna upp dem, torsionsstavarna är sexkantiga i ändarna så det går nog inte att vrida ankaret häller... Du behöver ett special verktyg för att demontera torsionsstavarnas ankare oxå...

Skulle rekommendera att köpa en höjnings kit till bilen för att få det bra och du bli nöjd :tumbup:

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ford Explorer

Inlägg av Grottulf » fre maj 12, 2017 16:19

Ghosthack skrev:Du kan inte skruva upp Torsionsstavarna! Du måste byta ankare för att spänna upp dem, torsionsstavarna är sexkantiga i ändarna så det går nog inte att vrida ankaret häller... Du behöver ett special verktyg för att demontera torsionsstavarnas ankare oxå...

Skulle rekommendera att köpa en höjnings kit till bilen för att få det bra och du bli nöjd :tumbup:
Är du säker på det?
De bilar med torsionsfjädring jag har sett, har varit justerbara.
Det är nog egentligen mest för att det ska gå att slacka dem vid demontering.
Men det brukar också finnas utrymme för att skruva in ställskruvarna och höja dem lite.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ford Explorer

Inlägg av Grottulf » fre maj 12, 2017 16:21

Men om det nu går så skulle jag nöja mig med 1-2" bara, för det sliter mer på drivknutar etc med höjd torsion...
Så köp inte några 4" klossar bak, och tro att det ska gå att höja lika mycket fram.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Ford Explorer

Inlägg av Ghosthack » fre maj 12, 2017 20:07

Grottulf skrev:
Ghosthack skrev:Du kan inte skruva upp Torsionsstavarna! Du måste byta ankare för att spänna upp dem, torsionsstavarna är sexkantiga i ändarna så det går nog inte att vrida ankaret häller... Du behöver ett special verktyg för att demontera torsionsstavarnas ankare oxå...

Skulle rekommendera att köpa en höjnings kit till bilen för att få det bra och du bli nöjd :tumbup:
Är du säker på det?
De bilar med torsionsfjädring jag har sett, har varit justerbara.
Det är nog egentligen mest för att det ska gå att slacka dem vid demontering.
Men det brukar också finnas utrymme för att skruva in ställskruvarna och höja dem lite.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
I sak har du rätt, men vissa USA bilar har detta problemet och Explorer som beskrivs här är en sådan, har haft en 96 och det är samma generation... Cheva har samma problem på många modeller också. Där detta är ett problem behöver man oftast ett specialverktyg för att demontera också...

Japanare är detta alltid möjligt (Tror jag)

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Ford Explorer

Inlägg av Ghosthack » fre maj 12, 2017 20:21

Grottulf skrev:Men om det nu går så skulle jag nöja mig med 1-2" bara, för det sliter mer på drivknutar etc med höjd torsion...
Så köp inte några 4" klossar bak, och tro att det ska gå att höja lika mycket fram.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Det är därför man bör använda ett höjnings kit som denna tex: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... l/explorer" onclick="window.open(this.href);return false;

Vill man ha en enklare så behöver du mins ett sådant kit, för att kunna skruva upp stavarna: http://supremesuspensions.com/product/1 ... eling-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ford Explorer

Inlägg av Grottulf » lör maj 13, 2017 7:53

Ok, du menar att justerskruvarna redan var inskruvade i bott?
Det är ju lätt att kolla iaf.

Specialverktyg behövs egentligen inte om man ska lossa dem.
Man kan istället lossa nedre spindellederna och släppa ner de nedre länkarmarna,
kontrollerat med en domkraft under.
Det är ju dock lite mer jobb...


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: Ford Explorer

Inlägg av trooper » sön maj 14, 2017 9:38

Fanns ju en aktiv byggtråd här för några år sen om ett explorerbygge,var riktigt frän.
Skulle ju dit dana 60 axlar och 42" har jag för mej,vad hände med den tro ?.

Bild

Skriv svar