Max släpvagnsvikt

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

stenskott
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis apr 11, 2017 12:02
Ort: Stockholm

Re: Max släpvagnsvikt

Inlägg av stenskott » tis apr 11, 2017 15:15

Lundin B skrev:
stenskott skrev:
Lundin B skrev:Du frågar om 1500, jag har en Crew Cab 2500 6,5 HD, den får dra 4 ton på 60-kula och 3,5 på 50-kula.

Här kan man se data på den, bara ändra chassienumret så ser man data på sin: http://chevroletforum.com/forum/vindeco ... F2XF070515" onclick="window.open(this.href);return false;
Intressant länk!
Men hur ska man tolka informationen om dragvikter??
Din bil får bara dra 5000 lbs (2270kg) med en dead weight hitch, men 10000 lbs (4500 kg) med en Weight distribution hitch. Dead weight hitch motsvarar väl vår europeiska kulkoppling?
Fast de har ju helt andra kultryck än vad vi har, så kan det vara som så att våra mer balanserade släp anses vara motsvarande deras weight distribution hitch?

Jag är själv på jakt efter en 4x4 6.5TD med 3,5 tons dragvikt, inte helt lätt att hitta...
Det är GCWR, gross combination weight rating, som är intressant i detta fallet, på min är den 14500 lbs, 6577 kg, i mitt fall där bilen väger 2950 kg borde den inte få dra mer än typ 3,5 ton, men den är reggad med 4 ton på 60-kula, finns ingen begränsning på tågvikt heller som jag har på Tahoen, som får dra 3500 kg, men inte med fullastad bil då.

Sen är det andra saker som ska tas med också, sånt som du nämner ovan, finns rätt så bra filmer som förklarar dom amerikanska dragvikterna, denna bl.a: https://www.bing.com/videos/search?q=yo ... &FORM=VIRE" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag köpte en Tahoe bensin då jag inte hittade någon diesel med ordentlig dragvikt som inte kostade 150 och uppåt, hade gett upp då jag hittade denna B-reggade Crew Cab med 4 tons dragvikt.

Fast jag vill egentligen ha en Squarebody med 3,5 tons dragvikt, finns vissa som får dra så mycket i Usa, men hittat 3000 kg som max i Sverige, därav jag har lyckats och lära mig en del om just amerikanska dragvikter.
Tack för det! GCWR det var den saknade pusselbiten för att jag ska förstå detta.
Jag har hittat en fräsch 2500HD men med endast 1500 kg dragvikt, så jag fnurar på om det monterade draget skulle kunna typas upp med rätt papper eller om man måste byta alltihopa till rediga doningar.
Lundin B skrev:Åter till trådskaparen, tror inte en 1500 får dra 3,5 ton, inte ens en "vanlig" 2500, sett 3400 kg på en sån, det är nog bara 2500 HD som är godkänd för 3,5 ton, det är vad jag kommit fram till iaf.
Jag har sett 1500 med 3 tons dragvikt och nån enstaka med 3,2 ton om jag minns rätt, så att höja trådskaparens dragvikt borde gå, men exakt hur mycket beror på bilen.
Isuzu Dmax 2008

Skriv svar