Råd kring besiktning

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

golddigger
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 15, 2017 22:39

Råd kring besiktning

Inlägg av golddigger » lör apr 15, 2017 23:45

Hittat en Cherokee XJ som har stålkofångare fram och back samt även winch fram och bak och endast "stora däck typ 33 tummare", den är också höjd. Nuvarande ägaren är osäker om besiktning skulle gå igenom... vad har ni för erfarenheter om detta?

Är noob på offroadbiten men blivit skapligt intresserad!!

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av Roger Patrol » sön apr 16, 2017 9:28

kan bli reg bes på wincharna men för övrigt inga problem om det inte är vassa hörn eller att hjulen är utanför skärmarna .
troligen funkar det som den är ... eller massor m tvåor :? f
är alltid ett lotteri
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av kenny_69 » sön apr 16, 2017 10:12

Som jämförelse har jag besiktat denna med winch FoB och utvändig störtbåge utan tal om reggbes ! Men har bra kontakt med bilprovningen, och åker inte in med skitgrejer i övrigtBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av Roger Patrol » sön apr 16, 2017 11:20

är ju som jag sa tidigare. ett lotteri , kennys bil med fel bes skulle det bli riktigt jobbigt , men skyst bil med bra bromsar å lysen och rentvättad underlättar
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

golddigger
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 15, 2017 22:39

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av golddigger » sön apr 16, 2017 11:29

Aha, tack för svar. Det beror på besiktarns dagsform alltså... hm lotto brukar jag ju aldrig vinna så oddsen är nog inte på min sida :jump: Men vad händer om de godkänner bilen på besiktningen och så blir jag stoppad av polisen... jag menar om jag fattat det rätt så är det en regbesiktning som bör göras egentligen? Hur fungerar det med försäkringar för sådana här bilar... det är bara trafikförsäkring som gäller hehehe för inget försäkringsbolag med förståndet i behåll försäkrar offroadbilar hehehe?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av gubbstrutten » sön apr 16, 2017 13:04

golddigger skrev:Aha, tack för svar. Det beror på besiktarns dagsform alltså... hm lotto brukar jag ju aldrig vinna så oddsen är nog inte på min sida :jump: Men vad händer om de godkänner bilen på besiktningen och så blir jag stoppad av polisen... jag menar om jag fattat det rätt så är det en regbesiktning som bör göras egentligen? Hur fungerar det med försäkringar för sådana här bilar... det är bara trafikförsäkring som gäller hehehe för inget försäkringsbolag med förståndet i behåll försäkrar offroadbilar hehehe?
Jag har sedan slutet på -90-talet haft sammanlagt 16 olika 4x4-bilar helförsäkrade i olika bolag utan problem.
Men det är klart, försäkringsbolagen har ju inte vetat om ifall de varit moddade och i så fall hur mycket.
Men winsch har förekommit liksom 33" på flera(35 som mest på en höjd G-Wagen).

Vad man kan "torska" på är utskjutande vassa delar, däckmönstret utanför karossens linje samt max tillåten axelbelastning överskriden vid winsch fram.

Sist, men inte minst, så råder polisen över bilprovningen.
D v s väger polisen och finner för hög axelbelastning så blir det bakläxa.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av Danne » sön apr 16, 2017 19:00

Har haft min helförsäkrad hos en del bolag men dom vet ju inte att den är moddad och vet inte vad som skulle hända om jag skulle tex kvadda bilen.

Har testat en gång att berätta att bilen var moddad, det var "Dina försäkringar" tror jag och då vägrade dom ge mig annat än trafikförsäkring.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av Iznogoud » tis apr 18, 2017 20:30

Danne skrev:Har haft min helförsäkrad hos en del bolag men dom vet ju inte att den är moddad och vet inte vad som skulle hända om jag skulle tex kvadda bilen.

Har testat en gång att berätta att bilen var moddad, det var "Dina försäkringar" tror jag och då vägrade dom ge mig annat än trafikförsäkring.
Har Dina på min skogsbil, och frågade dom då jag tecknade försäkringen om jag skulle visa upp bilen för dom då den var ombyggd så att alla ändringar blev rätt försäkrade och godkända.
Men fick svaret att hade jag bilder mm på ändringarna så var det tillräckligt.

Att teckna halvförsäkring var inget problem och då var det från min sida tydligt informerat om att bilen var ombyggd just för att jag ville ha bilen försäkrad för dess ombyggda värde.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av Danne » tis apr 18, 2017 21:54

Okej kan ha varit nått annat bolag med jag testade, har haft en del genom åren :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Råd kring besiktning

Inlägg av Iznogoud » ons apr 19, 2017 8:56

Eller så gjorde dinarepresentanten som Stygg Transa gjorde sist jag lurades av dom, ljög sig Blå om kostnad och villkor. Det lär väl märkas den dag försäkringen måste utnyttjas... :?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar