Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 20:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändstiftsbyte Astro 4.3L
InläggPostat: lör jul 08, 2017 16:10 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 622
Fi fan, trodde jag gjort pilliga grejor förr men tändstiftsbyte på en Cheva Astro van med V6 är HELT sinnessjukt. De har sko-hornat i en 3/4-dels 350, i en bil som är mindre på alla sätt, men framförallt smalare, än en full-size van. När man fått bort "hund-huset", får man knappt ner ett pekfinger mellan kåporna och karossen! :|

Min har gått ojämt, svagt och luktat bensin sista veckorna. Fick till sist blinkande motorlampa förra helgen när jag skulle till tippen och körde rätt hem. Läste ut kod P0305 "missfire cyl.5". Tänkte att tänddelar är bästa att börja med, eftersom det inte var "random missfire" utan bara på femman borde det vara tändstift, kabel eller nått i fördelaren. Tydligen är det vanligast med fel på de delarna på just fem, för den är så svåråtkomlig att risken är att föregående skadat ngt vid montering av stift eller kabel. Beställde 6x platinum stift, tändkabelsats, fördelarlock och rotor från Hansen. 2305:- levererat till Mekonomen dagen efter :tumbup:

Cylinder 5 är jäkligast som sagt (förarsidan längst bak). Bilen måste hissas upp, all plast i hjulhusen bort, några stift bytas från hjulhuset och framförallt no.5 bytas underifrån. Utan att man ser det. 1 dm innanför grenröret. Med händerna i den f*tt*gaste positionen någonsin, och då har jag som tur rätt små händer...

Bra guide här, om nån ska göra det på sin Astro/Safari (4x4 eller 2wd). Den rekommenderar att börja med tändstift 5, för då har man det lättaste kvar sen (å andra sidan är man så skitt att det är dags för en hel-rengöring innan man fortsätter):

https://sites.google.com/site/astrosafariworld/spark-plugs

_________________
, _________
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_) BLAZER K5 1979 350/350 3" 33"


Senast redigerad av jonte_malmö sön jul 09, 2017 8:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 09, 2017 0:19 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 23, 2011 18:11
Inlägg: 1450
Ort: Nyköping
Fy, det där lät inge vidare.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 09, 2017 8:43 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 622
Nä, hemskt :P

Men tänkte dela med mig om nån ska göra samma, min är bara 2wd så det är nog ännu värre med 4x4. Drivaxlarna fram måste komma precis under några av stiften :shock:

_________________
, _________
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_) BLAZER K5 1979 350/350 3" 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 09, 2017 14:17 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 549
Ort: Eslöv
Blev den bättre?

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 09, 2017 17:17 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 622
Lars 9k skrev:
Blev den bättre?


Just det, den biten glömde jag. Den blev MYCKET bättre, går jämnt och fint med bra drag. Alla tändstift såg fina ut och även kablarna, däremot under fördelarlocket var det gojsigt. Som lösa rostrester som var infettade. Blåste rent med luftmunstycke och dränkte i elektronikrengöring innan nya locket och rotorn kom på. Tydligen har den 4.3:an problem med ventilation in under fördelarlocket så det bildas fukt...

_________________
, _________
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_) BLAZER K5 1979 350/350 3" 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jul 10, 2017 19:22 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 549
Ort: Eslöv
jonte_malmö skrev:
Lars 9k skrev:
Blev den bättre?


Just det, den biten glömde jag. Den blev MYCKET bättre, går jämnt och fint med bra drag. Alla tändstift såg fina ut och även kablarna, däremot under fördelarlocket var det gojsigt. Som lösa rostrester som var infettade. Blåste rent med luftmunstycke och dränkte i elektronikrengöring innan nya locket och rotorn kom på. Tydligen har den 4.3:an problem med ventilation in under fördelarlocket så det bildas fukt...


Då var det ju värt jobbet!!

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jul 10, 2017 22:42 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 842
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Dem Astros jag känner till, som polare skaffat.. har alltid haft ett stift som aldrig blivit bytt typ :lol:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jul 12, 2017 22:42 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 622
svana skrev:
Dem Astros jag känner till, som polare skaffat.. har alltid haft ett stift som aldrig blivit bytt typ :lol:


Kan nog stämma, gissar på femmans då :P

Då har jag varit duktig iaf, och gjort det på rätt sätt. Kan säga att jag hissat upp, plockat ner avgas, länkage och låda, bytat koppling och monterat ihop allting på en BMW E30. SNABBARE än vad det tog att byta sex stift å kablar på denna... :twisted:

_________________
, _________
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_) BLAZER K5 1979 350/350 3" 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jul 14, 2017 7:44 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 882
Ort: Bollebygd
Som kuriosa kan jag ju berätta att polarn klämde ner en "hel" 350 i sin, de va trångt!

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jul 14, 2017 7:50 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 622
Har sett det på nätet också, rätt vanligt i USA tydligen både på Astro och S10. Fattar inte riktigt hur det får plats. Flyttar man bak lådan eller bygger framåt?

_________________
, _________
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_) BLAZER K5 1979 350/350 3" 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jul 15, 2017 21:22 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Inlägg: 951
Ort: Linköping
jonte_malmö skrev:
Har sett det på nätet också, rätt vanligt i USA tydligen både på Astro och S10. Fattar inte riktigt hur det får plats. Flyttar man bak lådan eller bygger framåt?

Astro vet jag inte men på S10 sitter lådan kvar och man bygger framåt, vill jag minnas. Blir trångt men värt det.
Hjälpte en polare lägga i 5,7 TPI i en tidig 90tals 2WD S10 för drygt tio år sedan när jag bodde i South Carolina.

Magnus

_________________
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 16, 2017 17:12 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 622
Coolt! De gör fina mini-trucks av S10:orna där. I Sverige hade det väl varit svårbesiktat :?

_________________
, _________
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_) BLAZER K5 1979 350/350 3" 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jul 19, 2017 7:38 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Inlägg: 951
Ort: Linköping
Inte om du tittar på dom tidiga, men det spelar inge roll, även med CSB i så det fortfarande bara en S10a.
Bättre köpa en 1500 truck om du vill ha åtta.

Magnus

_________________
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011