Tändstiftsbyte Astro 4.3L
Postat: lör jul 08, 2017 16:10
Fi fan, trodde jag gjort pilliga grejor förr men tändstiftsbyte på en Cheva Astro van med V6 är HELT sinnessjukt. De har sko-hornat i en 3/4-dels 350, i en bil som är mindre på alla sätt, men framförallt smalare, än en full-size van. När man fått bort "hund-huset", får man knappt ner ett pekfinger mellan kåporna och karossen!
Min har gått ojämt, svagt och luktat bensin sista veckorna. Fick till sist blinkande motorlampa förra helgen när jag skulle till tippen och körde rätt hem. Läste ut kod P0305 "missfire cyl.5". Tänkte att tänddelar är bästa att börja med, eftersom det inte var "random missfire" utan bara på femman borde det vara tändstift, kabel eller nått i fördelaren. Tydligen är det vanligast med fel på de delarna på just fem, för den är så svåråtkomlig att risken är att föregående skadat ngt vid montering av stift eller kabel. Beställde 6x platinum stift, tändkabelsats, fördelarlock och rotor från Hansen. 2305:- levererat till Mekonomen dagen efter
Cylinder 5 är jäkligast som sagt (förarsidan längst bak). Bilen måste hissas upp, all plast i hjulhusen bort, några stift bytas från hjulhuset och framförallt no.5 bytas underifrån. Utan att man ser det. 1 dm innanför grenröret. Med händerna i den f*tt*gaste positionen någonsin, och då har jag som tur rätt små händer...
Bra guide här, om nån ska göra det på sin Astro/Safari (4x4 eller 2wd). Den rekommenderar att börja med tändstift 5, för då har man det lättaste kvar sen (å andra sidan är man så skitt att det är dags för en hel-rengöring innan man fortsätter):
https://sites.google.com/site/astrosafa ... park-plugs
Min har gått ojämt, svagt och luktat bensin sista veckorna. Fick till sist blinkande motorlampa förra helgen när jag skulle till tippen och körde rätt hem. Läste ut kod P0305 "missfire cyl.5". Tänkte att tänddelar är bästa att börja med, eftersom det inte var "random missfire" utan bara på femman borde det vara tändstift, kabel eller nått i fördelaren. Tydligen är det vanligast med fel på de delarna på just fem, för den är så svåråtkomlig att risken är att föregående skadat ngt vid montering av stift eller kabel. Beställde 6x platinum stift, tändkabelsats, fördelarlock och rotor från Hansen. 2305:- levererat till Mekonomen dagen efter
Cylinder 5 är jäkligast som sagt (förarsidan längst bak). Bilen måste hissas upp, all plast i hjulhusen bort, några stift bytas från hjulhuset och framförallt no.5 bytas underifrån. Utan att man ser det. 1 dm innanför grenröret. Med händerna i den f*tt*gaste positionen någonsin, och då har jag som tur rätt små händer...
Bra guide här, om nån ska göra det på sin Astro/Safari (4x4 eller 2wd). Den rekommenderar att börja med tändstift 5, för då har man det lättaste kvar sen (å andra sidan är man så skitt att det är dags för en hel-rengöring innan man fortsätter):
https://sites.google.com/site/astrosafa ... park-plugs