Sida 1 av 1

Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: lör jul 08, 2017 16:10
av jonte_malmö
Fi fan, trodde jag gjort pilliga grejor förr men tändstiftsbyte på en Cheva Astro van med V6 är HELT sinnessjukt. De har sko-hornat i en 3/4-dels 350, i en bil som är mindre på alla sätt, men framförallt smalare, än en full-size van. När man fått bort "hund-huset", får man knappt ner ett pekfinger mellan kåporna och karossen! :|

Min har gått ojämt, svagt och luktat bensin sista veckorna. Fick till sist blinkande motorlampa förra helgen när jag skulle till tippen och körde rätt hem. Läste ut kod P0305 "missfire cyl.5". Tänkte att tänddelar är bästa att börja med, eftersom det inte var "random missfire" utan bara på femman borde det vara tändstift, kabel eller nått i fördelaren. Tydligen är det vanligast med fel på de delarna på just fem, för den är så svåråtkomlig att risken är att föregående skadat ngt vid montering av stift eller kabel. Beställde 6x platinum stift, tändkabelsats, fördelarlock och rotor från Hansen. 2305:- levererat till Mekonomen dagen efter :tumbup:

Cylinder 5 är jäkligast som sagt (förarsidan längst bak). Bilen måste hissas upp, all plast i hjulhusen bort, några stift bytas från hjulhuset och framförallt no.5 bytas underifrån. Utan att man ser det. 1 dm innanför grenröret. Med händerna i den f*tt*gaste positionen någonsin, och då har jag som tur rätt små händer...

Bra guide här, om nån ska göra det på sin Astro/Safari (4x4 eller 2wd). Den rekommenderar att börja med tändstift 5, för då har man det lättaste kvar sen (å andra sidan är man så skitt att det är dags för en hel-rengöring innan man fortsätter):

https://sites.google.com/site/astrosafa ... park-plugs

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: sön jul 09, 2017 0:19
av Spiken
Fy, det där lät inge vidare.

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: sön jul 09, 2017 8:43
av jonte_malmö
Nä, hemskt :P

Men tänkte dela med mig om nån ska göra samma, min är bara 2wd så det är nog ännu värre med 4x4. Drivaxlarna fram måste komma precis under några av stiften :shock:

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: sön jul 09, 2017 14:17
av Lars 9k
Blev den bättre?

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: sön jul 09, 2017 17:17
av jonte_malmö
Lars 9k skrev:Blev den bättre?
Just det, den biten glömde jag. Den blev MYCKET bättre, går jämnt och fint med bra drag. Alla tändstift såg fina ut och även kablarna, däremot under fördelarlocket var det gojsigt. Som lösa rostrester som var infettade. Blåste rent med luftmunstycke och dränkte i elektronikrengöring innan nya locket och rotorn kom på. Tydligen har den 4.3:an problem med ventilation in under fördelarlocket så det bildas fukt...

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: mån jul 10, 2017 19:22
av Lars 9k
jonte_malmö skrev:
Lars 9k skrev:Blev den bättre?
Just det, den biten glömde jag. Den blev MYCKET bättre, går jämnt och fint med bra drag. Alla tändstift såg fina ut och även kablarna, däremot under fördelarlocket var det gojsigt. Som lösa rostrester som var infettade. Blåste rent med luftmunstycke och dränkte i elektronikrengöring innan nya locket och rotorn kom på. Tydligen har den 4.3:an problem med ventilation in under fördelarlocket så det bildas fukt...
Då var det ju värt jobbet!!

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: mån jul 10, 2017 22:42
av svana
Dem Astros jag känner till, som polare skaffat.. har alltid haft ett stift som aldrig blivit bytt typ :lol:

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: ons jul 12, 2017 22:42
av jonte_malmö
svana skrev:Dem Astros jag känner till, som polare skaffat.. har alltid haft ett stift som aldrig blivit bytt typ :lol:
Kan nog stämma, gissar på femmans då :P

Då har jag varit duktig iaf, och gjort det på rätt sätt. Kan säga att jag hissat upp, plockat ner avgas, länkage och låda, bytat koppling och monterat ihop allting på en BMW E30. SNABBARE än vad det tog att byta sex stift å kablar på denna... :twisted:

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: fre jul 14, 2017 7:44
av J Landin
Som kuriosa kan jag ju berätta att polarn klämde ner en "hel" 350 i sin, de va trångt!

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: fre jul 14, 2017 7:50
av jonte_malmö
Har sett det på nätet också, rätt vanligt i USA tydligen både på Astro och S10. Fattar inte riktigt hur det får plats. Flyttar man bak lådan eller bygger framåt?

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: lör jul 15, 2017 21:22
av sebringZ28
jonte_malmö skrev:Har sett det på nätet också, rätt vanligt i USA tydligen både på Astro och S10. Fattar inte riktigt hur det får plats. Flyttar man bak lådan eller bygger framåt?
Astro vet jag inte men på S10 sitter lådan kvar och man bygger framåt, vill jag minnas. Blir trångt men värt det.
Hjälpte en polare lägga i 5,7 TPI i en tidig 90tals 2WD S10 för drygt tio år sedan när jag bodde i South Carolina.

Magnus

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: sön jul 16, 2017 17:12
av jonte_malmö
Coolt! De gör fina mini-trucks av S10:orna där. I Sverige hade det väl varit svårbesiktat :?

Re: Tändstiftsbyte Astro 4.3L

Postat: ons jul 19, 2017 7:38
av sebringZ28
Inte om du tittar på dom tidiga, men det spelar inge roll, även med CSB i så det fortfarande bara en S10a.
Bättre köpa en 1500 truck om du vill ha åtta.

Magnus