Aktuellt datum och tid: lör nov 18, 2017 0:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 17, 2017 20:04 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 49
Ort: Skepplanda- Gbg
Tja! inte 4x4 men ändå jänke bakaxel..
Har upptäckt att min (troligen) bakaxel knakar å låter lite då och då.. ibland om man startar med ett litet ryck vid grönt efter att ha kört ett tag, inte hjulspinn alls utan bara lite hårdare acc än vanligt..

Hade kört hem ca 4mil felfritt å stannade utanför huset på tomgång, fixade en grej å hoppa in å körde fram (högerhjul på gräs) iof å nedrans va det började knaka å braka. Allt normalt dagen efter igen..
Sista turen hem nu så började den knaka å leva när jag börja backa i vinkel in på uppfarten, inte ett pip innan...


Bakaxeln sitter på en g20 van -88 med 10 skruv till kåpan som är klotrund. vet inte exakt vilken det är eller om diff finns.. inga kännbara glapp i kardan och olja är det fullt av i klumpen.


Det enda sammanhängande är att det börjar knaka å greja när bilen gått ett tag typ 3-5 mil, så när den är varm verkar knakandet komma. när den är kall så funkar det fin-fint?!

tycker att ljudet borde vara mer konstant eller typ vinande eller så om några drev är trasiga?
Någon kunnig om trasiga axlar? någon här borde ju ha haft lite otur med sin axel oxå :mrgreen:

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jul 17, 2017 21:23 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5294
Ort: Säffle
Du har säkert en gov-loc slungdiff i bakaxeln, det kan nog vara den som spökar...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jul 17, 2017 21:42 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 49
Ort: Skepplanda- Gbg
är det vanligt att den dummar sig så? och om jag har en bör jag göra något snarast pga ev ras eller så? Kan den skada såpass att man blir stående? tänkte åka en bit nu till semestern, men vet inte om jag törs..

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 10:41 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5294
Ort: Säffle
Ja, de brukar kunna haverera, speciellt i en 10-bultad axel.
Men å andra sidan lär du inte ha så stora däck, och då brukar de hålla bättre.
Men jag hade inte vågat åka någon längre tur innan jag kollat upp det.
Havererar den helt så tar det oftast med sig hela diffen och utväxlingen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 12:24 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 49
Ort: Skepplanda- Gbg
okej, är väl bäst att lösa det så fort som möjligt. kan man låsa eller plocka bort spärren utan att ta isär allt? alltså genom att bara ta bort stora kåpan? eller är det till att lossa hela rasket och byta?

Tänker just att någon diff har jag ju inget behov av egentligen.. bilen är ju mest för sommar aktiviteter.

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 13:32 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5294
Ort: Säffle
Man borde kunna spärra slungan så den inte löser ut genom att dra en najtråd eller liknande runt den.
Alternativt spärra mothållet till den i utfällbar läge...

Men det knakar även när du inte slirar va?
I så fall hjälper det inte att avaktivera den.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 14:09 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 49
Ort: Skepplanda- Gbg
När bilen är varm så knakar det vid vissa tillfällen utan spinn osv, kanske någon fjäder som är av så att den hoppar in i tid och otid? Kan få tag i en beg komplett axel, men 4k är lite väl saftigt för plånboken.

Får väl iaf testa och naja, har jag tur så kanske det räcker. Hade själva kronhjulet och dreven varit trasiga så skulle det låta konstant väl?

Kan vara värt lite olja för att se.

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 15:35 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5294
Ort: Säffle
Inspektera diff-dreven också när du har av kåpan.

Men det låter inte helt orimligt med en kass fjäder till slungan...

För det kan inte vara så enkelt som att den ligger an lite, och knakningarna är vanliga ljud som blir när man kör diffat...?

Gov-locarna som sitter i "truckar"
Ska släppa helt när de inte är aktiverade, medans de som sitter i personbilar, kan ligga an lite även då, om jag inte är helt ute o cyklar.
Men jag vet inte till vilken kategori en van-diff hör?

De som ligger an hela tiden kan skapa en del ljud när man svänger, och en del häller i en LS-tillsats, sk. knäppolja på raggarspråk ;)
Som minskar friktionen mellan lamellerna.





Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 20:04 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 49
Ort: Skepplanda- Gbg
Ska pröva få in en bild.. Har tagit isär och sett slungdiffen nu, alla drev ser jätte fina ut- inget synligt slitage/trasiga kuggar eller metallspån i oljan. :tumbup: såg 2 små axlar där den övre är en fjäderbelastad 2-delad cylinder som snurrar runt som sjutton. låser man den så går båda hjulen runt åt samma håll. den verkar haka i den nedre axeln med..vikten/spärren!? vid utfällt läge.

satte 2 najtrådar runt den övre som bilden (om den funkar) visar. då borde den inte kunna aktivera diffen om jag förstår det rätt? Något annat/mer jag måste göra? eller kan man sätta ihop den och testa?


Bild

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 20:18 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 16, 2009 18:02
Inlägg: 37
Ort: stenslanda
ta och släng en titt på knutkorsen med, kan vara så enkelt


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 21:18 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 23, 2011 18:11
Inlägg: 1487
Ort: Nyköping
Kan det inte vara knäppolja som saknas, om du inte hittat något annat fel menar jag.
Den fick man hälla i lite då och då, vet inte om effekten avtog eller diffen blev mer och mer sliten.

Jag fyllde olja och sedan körde jag i en 8 tills axeln blev tyst.
Axeln var en 10b.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 21:41 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 49
Ort: Skepplanda- Gbg
Knäppoljan är till limited slip axlar, alltså lamelldiffade typ frikton. Detta är en slungdiff utan lameller med någon mekanisk låsning så jag tror inte oljan gör någon nytta då. Men allt kollas upp :tumbup:

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jul 18, 2017 23:01 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis jul 18, 2017 22:56
Inlägg: 5
Är du helt säker på att det är axeln som knakar?
Har en Comanche-88, där det knakade vid lätt gaspådrag mestadels då den var kall. Efter mycket kliande i huvudet och grundlig koll av både diff och fördelning visade det sig vara ett fäste till katten som satt nitat som släppt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jul 19, 2017 12:30 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5294
Ort: Säffle
Samuraien skrev:
Knäppoljan är till limited slip axlar, alltså lamelldiffade typ frikton. Detta är en slungdiff utan lameller med någon mekanisk låsning så jag tror inte oljan gör någon nytta då. Men allt kollas upp :tumbup:

Även din har lameller.
Här har du en filmsnutt som visar hur den funkar:
https://youtu.be/tTGZOJQQBeE

Kolla bara så inte najtråden bygger nåt utåt så den riskerar att hugga tag i vippan, när vippen är i viloläge.

Att vippan kan fjädra ut är för att deaktivera bromsfunktionen i högre hastigheter.
Då ska inte slungan nå den.

Det är ju ett bra sätt att utesluta om det är diffbromsen som spökar iaf.

För det kan ju som sagt vara något annat som spökar också.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jul 19, 2017 13:37 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 49
Ort: Skepplanda- Gbg
Ja där ser man, fast jag utesluter nog knäppoljan nu, har inga huggande bekymmer som en lamelldiff, här pratar vi typ grus i maskineriet då och då. Som om en lös bit hoppar in bland dreven och maler en kort stund, för att sedan vara ljudlös igen.. men allt ser jättefint ut inuti. Sedan verkar det som om det är vid svängning med kall olja som knäppoljan e bra emot. Min knakar framåt bakåt och vid sväng om den är varm. Utan att ens försöka gasa hårt. Sen kan den tystna å gå några mil till vare sig jag kör rakt fram eller i åttor eller så..

Har haft och rasat vissa både slung å lamell, även haft diff som har en klonkande spärr när man svänger, men aldrig hört detta malande ljudet innan.. oftast är det ju konstant när något är trasigt..

Ska skvätta i lite olja nu å testa iaf, annars kanske det är i lamellerna det sitter på ngt sätt. Där ser man inget.

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011