Sida 1 av 1

söker kunskap om jeeps v8 å passande växellådor

Postat: lör okt 21, 2017 18:58
av ErraN_XJ
Ok, ska försöka va så tydlig som möjligt Ang. mitt problem.

Ja fick tag i en magnum 318 v8 från en Grand cherokee zj med tillhörande 46RH automat.
Tanken va att de paketet skulle bultade ihop med min dana 300 å ta plats i mitt wranglerbygge istället för org raksexan med aw4 automat.
De visade sig ganska snabbt att 46rh e 80cm lång medans aw4 är 64cm lång. Alltså 16cm skillnad.
Ja har förstärkt ramen med tvärgående balkar som även hela min bakvagn är monterad i. Denna sitter i nuläget 15mm ifrån fördelningslådan å går ej att flytta på.

Ja behöver hitta en annan växellåda som passar ihop med motorn.
Aw4 passar inte utan att svetsa om sprängkåpan.
Tydligen så är magnum-motorerna inte alls samma som tidigare amc smallblock.
Har mejlat fram å tebaks med Novak-adapt å dom kunde inte hjälpa mig.

Ja behöver er hjälp med kunskap å idéer om vad man kan tänkas hitta på.
Helst av allt så vill ja använda mig av så lite specialtillverkade grejer som går.

Va inte rädda för å skriva nåt!

Re: söker kunskap om jeeps v8 å passande växellådor

Postat: sön okt 22, 2017 13:22
av Fisketorp
Kan inte ta sprängkåpan från org lådan då och sätta på aw4?
är ju lite pill.
Men bror din var väl svetsare så då borde det vara ett ganska enkelt ingrepp? =)

Går annars inte att bygga om balken utan att flytta på den, samt höja motor/låda något?

Re: söker kunskap om jeeps v8 å passande växellådor

Postat: sön okt 22, 2017 19:28
av ErraN_XJ
Fisketorp skrev:Kan inte ta sprängkåpan från org lådan då och sätta på aw4?
är ju lite pill.
Men bror din var väl svetsare så då borde det vara ett ganska enkelt ingrepp? =)

Går annars inte att bygga om balken utan att flytta på den, samt höja motor/låda något?
De går ju å svetsa ihop två sprängkåpor till en. Men ja vill först å främst veta om de går å lösa med originaldelar från olika modeller. Vill ju kunna få tag i nya grejer om de pajjar.
Men ska ja börja svetsa sprängkåpor så känner ja att de hade vart bättre med manuell låda bakom v8an.
Klart roligare å köra Då. Problemet då e att de finns inget svänghjul som stämmer med motorn. Å då ska de laborera ihop med startkranser å startmotorer...

Brorsan kan inte svetsa Alu.
Å om de ska byggas om så vill ja lämna bort jobbet till någon som gjort de förut.